Sommartrött häst?

astrid_n

Trådstartare
Hur är era hästar på sommaren? Både ni som tävlar och har hästar på bete?

Min valack är så fruktansvärt trött och jag känner ingen inspiration alls. Brukar svampa av honom och låta honom stå inne under dagarna då det är som varmast och mycket bromsar för att han ska få vila upp sig, men han mår verkligen jättedåligt i den här värmen trots det. Det här låter ju som ett jättelöjligt problem, men det är verkligen inte roligt att försöka träna, leka eller ens gå en promenad när hästen knappt orkar röra på sig. (ja han är helt frisk :p)

Jag har så otroligt svårt för att träna när han så tydligt visar att han inte vill (eller orkar) för det blir inte alls roligt och jag tappar inspirationen helt. Man har ju någon slags bild i huvudet av hur härligt det är att ha häst på sommaren, men nu känns det mest hopplöst med bromsar, eksem och en häst som knappt orkar gå mellan hagen och boxen. (obs överdrift). Vi är ändå på en hyfsat hög nivå i övrigt men han genomgår verkligen en personlighetsförändring i den här värmen.

Har han en "trött dag" på vintern brukar jag bara pyssla och låta honom vara, men går han på bete och det rör sig om två månader behöver han ju motion. :confused:

Någon som känner igen sig? Hur gör ni med era hästar?
 
Sv: Sommartrött häst?

Tkr denhär sommaren varit lite extrem och ena dagen ösregnat, nästa dag över 25 grader och strålande sol, dagen efter höstväder. Tror många djur blir påverkade av detta (vore kanske konstigt annars?).

Sen får vi inte glömma alla sommarens plågor. Sugande insekter. Och står hästen på kraftigt bete blir man seg. Är ju inte alls alla som klarar detta utan att gå upp i vikt och i samma veva försvinner orken.
 
Sv: Sommartrött häst?

Då vi inte tränar särskilt mycket utan mer skogsridning så är det vad vi brukar göra även på sommaren när hästen är extra seg. Kanske mer skritt och kanske inte lika mycket jobb utan mer bara lång tygel och i valfritt tempo.

Första sommaren (3 år) med hästen märkte jag verkligen av en drastisk förändring i humör hos henne. Från att ha varit sprallig blev hon helt loj och blev inte rädd för något (hon kan annars bli rädd för vad som helst t.ex. myror, grässtrån etc..) Jag började nästan fundera på om jag hade tagit fel häst (även om hon var den enda fuxen...) Nu i sommar har hon dock varit skadad så jag har inte märkt av något av att hon blir slöare (snarare piggare då hon har fått stå inne 24/7...)

Den där bilden av sommaren på hästryggen som jag brukar drömma om i vinterns kyla brukar inte alls bli så bra. Både jag och hästen brukar bli uppätna av div insekter :( Och värmen brukar alltid vara mer påtaglig...
 
Sv: Sommartrött häst?

min häst svettas super duper mycket vanligtvis vid träning och är lagom död under dagarna nu när det varit så varmt.
jag brukar rida sent på kvällen (typ efter kl 21) och spola av med kallt vatten på bogen efteråt, tvingas jag rida mitt på dagen så är det bara skritt ut och spola av bogen och halsen på hästen både före ritten och efter för att hon ska få lite svalka. ngt år så har jag gått ut i hagen och svampat av hästarna + sprayat med mer insekts medel när det varit som varmast (uppskattat :D).
ger extra uppblött betfor och saltersättning när det varit super varmt, även till de hästarna som inte blivit ridna.
 
Sv: Sommartrött häst?

Om det är varmt och soligt så rider jag aldrig särskilt seriöst, framförallt inte mitt på dagen. Det är liksom ingen idé. Kanske om det blir svalare på kvällen så kan jag pressa på lite. Men normalt så blir det stillsam skogsridning sådana dagar. Det beror på både mig och hästen, ingen av oss pallar att arbeta i värme.

Men han är ju ingen tävlingshäst som måste formtoppas direkt heller. Så det spelar ingen större roll. Rider däremot gärna i duggregn, det är skönt, och då jäklar kan det blir lite ordning på sakerna även om det är sommar och betestider.

Nu har vi haft en rätt så kall och ruggig sommar hittills så han har inte fläskat ihop helt trots kraftigt bete.
 
Sv: Sommartrött häst?

Försöker rida så sent på kvällen som möjligt, igår kom vi hem från en ridtur strax före midnatt - inte en enda broms eller fluga som störde och det var så svalt att vi kunde trava längre sträckor och jobba hästarna utan problem. Skönt!

Om jag rider tidigare (eftermiddag) så blir det bara en kort skrittrunda. Hästen gillar att jobba och är aldrig direkt slö, men såna här sommardagar går ridturerna bara ut på att vifta bort flugor och bromsar och då tappar han massa framåtanda.. känns inte värt att rida då.
 
Sv: Sommartrött häst?

Majoriteten av mina har varit helt obrydda av sommar, hetta osv. Men jag hade ett fullblodssto som blev en fullblods-ko på sommaren. Så trött, så trött att hon var som sederad. Allt gick i slowmotion och motorn var stendöd.

Jag tog in henne dagtid så hon slapp insekter, hetta och skit och fick vila upp sig. Sen gick de ute på nätterna. Red tiiidig morgon eller sen kväll när det var svalare.
 
Sv: Sommartrött häst?

Min gamla häst blir väldigt trött när det är varmt. Hon gick för ett par år sedan lite distans (bara 5 mil-klasser visserligen) och hade ganska stort behov av kylning längs vägen.

Om du börjar med att spola av hästen med lite svalt vatten innan turen och så länge du håller igång svalkar vattnet (lite fartvind och sådär, ju högre tempo desto bättre svalka). Du kan ju även ta med dig små dunkar om du kan fästa i hyfsad jämnvikt så kan du bättra på över halsen där det sitter lite stora blodkärl om det är jättevarmt. Det är det enda jag kan komma på direkt sådär nu. Lite klumpigt att ha med vatten men säg att du ska skritta ut på en tur och kanske jogga lite så småningom kan det ju funka. Har hästen tjock sommarpäls kan det ju vara värt att överväga svettklippning också. Flugmedel så att hästen slipper energikrävande insekter antar jag att du redan har.
 
Sv: Sommartrött häst?

kl

våra är det ingen skillnad på alls faktiskt.
Står å sover i skuggan och i buskarna på dagarna och på kvällskvisten är det fullt ös på dom:p

Dom får förutom det lilla gräset som är kvar både hösilage med kanonvärden och kraftfoder.
Motioneras i princip mer eller mindre varje dag...bortsett från unghästarna.

Vet inte om det gör ngn skillnad att det är araber ....antagligen?
 
Sv: Sommartrött häst?

Min lilla är arab och hon är fortfarande halvgalen trots värme. Hon hade en dipp på någon vecka när hon var lite slö i skritten iväg men det var fortfarande speed i henne i övriga gångarter. De har ju lättare att kyla sig.
 
Sv: Sommartrött häst?

jag tror många hästar blir trötta av att kämpa mot alla flygäckel:(

Vi har väldigt tur då våra sommarhagar ligger skyddade och har massor av buskar som hästarna går in i.
Ser man bara ett hästhuvud sticka fram ur busken,kalaskul ser det ut:p
 
Sv: Sommartrött häst?

Min islandshäst går ute dygnet runt och är hur pigg som helst så länge hon är med på noterna (och om inte annat så är hon det på vägen hem) annars gör hon inte mer än hon behöver. Så är hon året runt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 769
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp