Jaha, ser nu att du inte samma användare som jag skrev till. Då blev frågan felställd. Du ville bara berätta, då vet jag.Jag hade säkert gärna sovit till 6 men jobbet kräver start 6.20.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaha, ser nu att du inte samma användare som jag skrev till. Då blev frågan felställd. Du ville bara berätta, då vet jag.Jag hade säkert gärna sovit till 6 men jobbet kräver start 6.20.
Just jäklar, tack för påminnelsen om stolpen!Jag tror min bil ställer om själv (hur kan den göra det?) men motorvärmarstolpen . Blir galen. Jag lyckas inte ändra så den får gå på normaltid året om och så glömmer jag såklart bort det när jag ställer in tiden.
Jag älskade sommartid även när jag började klockan 6.Jag hade säkert gärna sovit till 6 men jobbet kräver start 6.20.
Ingen av alla som tjafsar om sommartid tar hänsyn till oss som måste gå upp mitt i natten.
Ja. Så roligt är det inte att gå upp motsvarande klockan 4 hela sommaren. Det är ändå ljust som många skrivit.Jaha, ser nu att du inte samma användare som jag skrev till. Då blev frågan felställd. Du ville bara berätta, då vet jag.
Jag har ett morgonpiggt barn som under flera år haft för vana att vakna 04:00 på somrarna, hade blivit knäpp om jag använt ditt sätt att räkna. 03:00 nej tack.Ja. Så roligt är det inte att gå upp motsvarande klockan 4 hela sommaren. Det är ändå ljust som många skrivit.
Fast eftersom hela dygnet är förskjutet stämmer ju inte det. Du kliver inte upp fyra längre, det gäller eventuellt den första dagen, sedan händer allt annat också tidigare och då blir fyra fem igen.Ja. Så roligt är det inte att gå upp motsvarande klockan 4 hela sommaren. Det är ändå ljust som många skrivit.
Fast jag känner av det fram till normaltiden kommer. Mycket tröttare på morgonen än under vintern.Fast eftersom hela dygnet är förskjutet stämmer ju inte det. Du kliver inte upp fyra längre, det gäller eventuellt den första dagen, sedan händer allt annat också tidigare och då blir fyra fem igen.
Men hur?! Jag begriper inte. Särskilt när man når midsommar och natten är lika lång som dagen och vi har midsommarsol i vissa delar. Du slutar en timma tidigare, kan gå och lägga dig en timme tidigare och vakna en timma tidigare. Hela dygnet är förflyttat och därför kliver du inte upp en timme tidigare.Fast jag känner av det fram till normaltiden kommer. Mycket tröttare på morgonen än under vintern.
Läste om hur hormoner styr när vi ska bli trötta och när det är dags att vakna. Dessa hormoner ändrar sig inte för att vi ställer om klockan.Jag lobbar alltså inte för endera, men kan inte förstå hur en timme hit eller dit kan göra sådan enorm skillnad utan att man hinner ställa om sig på ett helt halvår.
Jag känner nog ingen som inte skiftar en timme eller två i vardagen då och då utan att deppa ihop. Men visst kan jag söka och läsa.Läste om hur hormoner styr när vi ska bli trötta och när det är dags att vakna. Dessa hormoner ändrar sig inte för att vi ställer om klockan.
Var nog 2 eller 3 år sedan jag läste om detta så har för tillfället inga källor än minnet just nu.
Ja, det är ljusare kvällar ändå. Ljust på morgonen och ljust längre på kvällen. Jag har inget emot normaltid jämt, förstår inte varför jag måste förklara mig när andra som skrivit samma sak inte behövt det för dig?Ja det är just därför som vi ställer om klockan. Det är ljuset på kvällen som man vill åt med sommartid.
Med sommartid går solen upp 05:31 i Stockholm den 15/4, med vintertid blir det 04:31. Till vilken nytta? Solnedgång samma datum och samma plats är kl 20:05 men med vintertid skulle det vara kl 19:05. Där kan vi börja tala om nytta.
Men du tycker ändå vintertid är bättre i april/maj? Mitt i sommaren spelar det mindre roll pga ljust ändå.
Du skrev att du inte förstår varför man ställer om. Jag förklarade varför. Vad du har för preferenser spelar inte mig någon roll, bryr mig inte.Ja, det är ljusare kvällar ändå. Ljust på morgonen och ljust längre på kvällen. Jag har inget emot normaltid jämt, förstår inte varför jag måste förklara mig när andra som skrivit samma sak inte behövt det för dig?
Jag märker av det i alla fall en vecka efter omställningen. Var uppe vid 5 på toa idag och det var kolmörkt. Imorgon måste jag kliva upp 5:30 när det är så här mörkt och släppa ut hästarna....Fast eftersom hela dygnet är förskjutet stämmer ju inte det. Du kliver inte upp fyra längre, det gäller eventuellt den första dagen, sedan händer allt annat också tidigare och då blir fyra fem igen.
De där hormonerna påverkas av förändringar i ljus och mörker, så det kan utan problem variera. När nätterna blir allt kortare kan vi somna senare, sova färre timmar och vakna tidigare. Men givetvis kan det bli temporärt knasigt när man flyttar klockan en timme över en natt, men på några veckor hinner ju ljuset reglera detta.Läste om hur hormoner styr när vi ska bli trötta och när det är dags att vakna. Dessa hormoner ändrar sig inte för att vi ställer om klockan.
Var nog 2 eller 3 år sedan jag läste om detta så har för tillfället inga källor än minnet just nu.
Ja samt att det egentligen bara är applicerbart i människans naturliga miljö och inte när vi lever i en säck halva åretDet som vintertidkramare kallar "normaltid" är ju inte mer normalt än någon annan tid. All tid är en konstruktion. Och det där med att "leva naturligt där solen står högst mitt på dagen" gäller ju bara om du bor på exakt rätt plats inom din tidszon. Men att använda begreppet är ju ett sätt att säga "jag har rätt" och egentligen inget annat.