Bukefalos 28 år!

Jag tror min bil ställer om själv (hur kan den göra det?) men motorvärmarstolpen :banghead:. Blir galen. Jag lyckas inte ändra så den får gå på normaltid året om och så glömmer jag såklart bort det när jag ställer in tiden.
Just jäklar, tack för påminnelsen om stolpen! :up:
 
Jag vill ha normaltid året om. Jag har redan problem att hålla dygnet rättvänt och det blir ännu värre med sommartid. Jag behöver ljus på morgonen för att vakna och mörker på kvällen för att bli trött.

Sommartid året runt vore en mardröm. Visst, vissa perioder blir ju inte bra oavsett vilken tid som används men man behöver ju inte göra det ännu värre med sommartid under den perioden det påverkar.
 
Fast jag känner av det fram till normaltiden kommer. Mycket tröttare på morgonen än under vintern.
Men hur?! Jag begriper inte. Särskilt när man når midsommar och natten är lika lång som dagen och vi har midsommarsol i vissa delar. Du slutar en timma tidigare, kan gå och lägga dig en timme tidigare och vakna en timma tidigare. Hela dygnet är förflyttat och därför kliver du inte upp en timme tidigare.
 
Jag lobbar alltså inte för endera, men kan inte förstå hur en timme hit eller dit kan göra sådan enorm skillnad utan att man hinner ställa om sig på ett helt halvår. 😅
Läste om hur hormoner styr när vi ska bli trötta och när det är dags att vakna. Dessa hormoner ändrar sig inte för att vi ställer om klockan.

Var nog 2 eller 3 år sedan jag läste om detta så har för tillfället inga källor än minnet just nu.
 
Läste om hur hormoner styr när vi ska bli trötta och när det är dags att vakna. Dessa hormoner ändrar sig inte för att vi ställer om klockan.

Var nog 2 eller 3 år sedan jag läste om detta så har för tillfället inga källor än minnet just nu.
Jag känner nog ingen som inte skiftar en timme eller två i vardagen då och då utan att deppa ihop. :) Men visst kan jag söka och läsa.
 
För min del kan vi ha vilken tid som, bara vi slutar hatta med klockan fram och tillbaka. Så nöjd att jag är ledig imorgon så denna omställning inte blir lika påtaglig som den blir de år jag måste jobba måndagen efter omställningen. Får jag den där extra dagen går det ganska smärtfritt, annars kan jag lätt vara helt ur fas i ett par dagar.
 
Ja det är just därför som vi ställer om klockan. Det är ljuset på kvällen som man vill åt med sommartid.

Med sommartid går solen upp 05:31 i Stockholm den 15/4, med vintertid blir det 04:31. Till vilken nytta? Solnedgång samma datum och samma plats är kl 20:05 men med vintertid skulle det vara kl 19:05. Där kan vi börja tala om nytta.

Men du tycker ändå vintertid är bättre i april/maj? Mitt i sommaren spelar det mindre roll pga ljust ändå.
Ja, det är ljusare kvällar ändå. Ljust på morgonen och ljust längre på kvällen. Jag har inget emot normaltid jämt, förstår inte varför jag måste förklara mig när andra som skrivit samma sak inte behövt det för dig?
 
Ja, det är ljusare kvällar ändå. Ljust på morgonen och ljust längre på kvällen. Jag har inget emot normaltid jämt, förstår inte varför jag måste förklara mig när andra som skrivit samma sak inte behövt det för dig?
Du skrev att du inte förstår varför man ställer om. Jag förklarade varför. Vad du har för preferenser spelar inte mig någon roll, bryr mig inte. :)
 
Fast eftersom hela dygnet är förskjutet stämmer ju inte det. Du kliver inte upp fyra längre, det gäller eventuellt den första dagen, sedan händer allt annat också tidigare och då blir fyra fem igen.
Jag märker av det i alla fall en vecka efter omställningen. Var uppe vid 5 på toa idag och det var kolmörkt. Imorgon måste jag kliva upp 5:30 när det är så här mörkt och släppa ut hästarna.... :meh:
 
Läste om hur hormoner styr när vi ska bli trötta och när det är dags att vakna. Dessa hormoner ändrar sig inte för att vi ställer om klockan.

Var nog 2 eller 3 år sedan jag läste om detta så har för tillfället inga källor än minnet just nu.
De där hormonerna påverkas av förändringar i ljus och mörker, så det kan utan problem variera. När nätterna blir allt kortare kan vi somna senare, sova färre timmar och vakna tidigare. Men givetvis kan det bli temporärt knasigt när man flyttar klockan en timme över en natt, men på några veckor hinner ju ljuset reglera detta.
 
Lösningen att två gånger om året göra olinjära hopp i tideräkningen för att komma åt fördel för några är trasig.

Ljuset bryr sig inte alls för övrigt utan har samma förlopp i våra liv och vi har var och en makt att bestämma över vår egen uppstigning och läggdags i förhållande till detta ljus.

Förhandla arbetstider (vilket kan ge ännu bättre utfall än abrupta och konstlade regelbundna tidsresor), lev lite snett i förhållande till andra (färre resor i rusningstrafik?) eller inför över året skiftande arbetstider i relevanta tjänster.

Men tidsomställningar, nej tack.

Nu uppskattar jag ljuset på morgonen betydligt mer än det på sen kväll, även om det idag är gömt i dimma och moln. Om jag skulle behövt väckarklocka så minns jag att den hade individuellt ställbar väckningstid, jag behöver inte andras hjälp med att ställa om alla sina klockor för att lyckas med att möta ljuset på det sätt jag vill.
 
Det som vintertidkramare kallar "normaltid" är ju inte mer normalt än någon annan tid. All tid är en konstruktion. Och det där med att "leva naturligt där solen står högst mitt på dagen" gäller ju bara om du bor på exakt rätt plats inom din tidszon. Men att använda begreppet är ju ett sätt att säga "jag har rätt" och egentligen inget annat.
Ja samt att det egentligen bara är applicerbart i människans naturliga miljö och inte när vi lever i en säck halva året
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 002
Senast: Madalitso
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 786
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 998
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp