Sommartävlingstråd

Sv: Sommartävlingstråd

Haha, ja alltså, vi har verkligen haft superfina procent det här året, men i ärlighetens namn så har det ändå inte varit bra, mot vad det kan vara;). Nästan alla starter har det mest känts som om jag sparkat runt henne:o även om det inte sett så ut tydligen. Hon har knappt haft någon framåtbjudning alls utan bara gått fint sas. Hoppas på att det håller i sig även till kommande helg:D

KL
Skärpte till oss idag o red en msvB5 på 65%. :D Inga bytesmissar o inga räknemissar i serien!
Red fan så jag hade blodsmak i munnen o Heddan tänkte väl.."Jösses..tanten är visst vaken idag så bäst att kuta på för allt vad tygeln håller" Men det hjälpte helt klart eftersom jag lyckades höja resultatet med 5.5% från förra veckan.:D

Härligt!

Har börjat kolla lite på msvb-programmen och är grymt impad över de som tar sig igenom dem :D

kl

Var ute förra helgen med Bruces mamma Athena, första tävlingen på säsongen för henne!

Var på en jättetrevlig tävlingplast, Stensäter, där de verkligen hade ansträngt sig för ryttarnas skull!
Någon vecka innan fick man ett mejl ut om att man själv fick önska vilken musik man ville rida till på tävlingsbanan, sedan möttes man av en riktig nalle-maskot vid infarten till tävlingarna. Efter ritten var det gratis mineralvatten eller coca cola till ryttaren och äpple och socker till hästen. På prisutdelningarna hade de massor av hederspriser trots att det var regional tävling och även premier delades ut, även första utanför placering fick pris och i varje klass lottade de även ut ett pris på startnummer.

Jag red LA:4 som kändes helt ok, hon var dock lite tittig och spänd nere vid domar- och läktarkortsidan så alla moment där nere blev lite sämre.
"Fin häst med bra energi, behöver hitta takten och bli mer bärig. Ngt spänd för dagen." 62,93% och 5a av 12 starter.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=qvb-Lx8D0Wk

Sedan red vi MsvC:1, bara tredje starten i det programmet och de andra gjorde vi i slutet på förra säsongen när vi tävlat dressyr i snitt varannan helg i 4 månader. Hon var fortfarande tittig ner i hörnorna så slutorna som hon annars gör rätt bra nu spände hon sig och stod emot, så där blev det 5or. Och ryggningen hade hon också lite bråttom i, hann inte ens sätta ner sista benet innan hon börjde gå bakåt :angel:. Sedan fick vi avbrott i galoppen precis innan första enkla bytet. Så, fortfarande ganska ostadig om man jämför med förra året, men annars är jag rätt nöjd med känslan inne på banan, lite mer tryck och energi än förut.
"Trevlig häst, tidvis spänd och med bristande eftergift i nacke och bristande ryggverksamhet." 62,76% och 15e av 27 starter.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=_8IxNE2-Yco

kl

Idag var vi varit ute och tävlat. Hotties 4e tävling och dessutom LA-debut på det ;) Hon började fint på framridningen men efter en skrittpaus tyckte hon att vi var färdiga och började hänga på bettet, men det lättade efter en stund. Inne på banan skötte hon sig bra, tappade bjudningen lite tyvärr så jag kunde inte visa några direkta övergångar utan det handlade mest om att få henne runt. Hon "frågade" hela tiden -"är det skritt nu?...nu då?...Nu???"

Fick 59% med blandade poäng från 3-8, och kritiken i protokollet stämde väldigt bra med hur även jag uppfattade det hela. Jag är nöjd med hur hon skötte sig och jag känner att det finns många poäng kvar att hämta när vi har mer rutin och hon orkar hela vägen genom allt. Nu blev galoppen för stor och svag -och därmed den förvända för "öppen", ryggningen måste övas massor på osv (dock glad att hon backade alls utan att resa sig eller sparka mot skänkeln). Jag gjorde en väldigt sen halt i slutet pga att när vi vände upp på medellinjen började hon bjuda så bra att jag inte hade hjärta att stanna henne XD

Kommentarerna i slutet:
"Häst med härlig takt i traven. Blir idag lite lång i galoppen och tappar bärighet/balans. Försök rida lite lugnare i galoppen med mer halvhalter för att hjälpa hästen hålla balansen. Snygg sits och trevligt ekipage. Lycka till!

Kommer film senare i filmtråden.

1229903_10152487481105400_534737037_n.jpg

1238256_10152487481335400_1382598282_n.jpg

Grattis till den fina upphämtningen!

Själv var jag iväg igår och red en LB:1 och debuterade LA:1. Ritterna var långt ifrån vad vi kan prestera, men var tvåa i LB:1 på 61%... och 3:a oplac i LA:1 på 58%, en poäng från tvåan som dessutom är min granne jag samåkte med.

I LB så var hon seg som tuggummi och jag fick mest styra runt. Hade troligtvis träningsvärk från en ganska intensiv vecka med träningar.. Dåligt upplägg av mig.
I LA så red jag på utav bara *** och fick också bättre på den på många punkter. Bla en 7 på höger förvänd, men å andra sidan en 2:a på vänster... samt att hon bröt den för hon började gå sidvärts istället... Finns en del att slipa på till nästa gång, och har jag henne bara lite bättre med mig så bör hon gå betydligt bättre då.

KL
Skärpte till oss idag o red en msvB5 på 65%. :D Inga bytesmissar o inga räknemissar i serien!
Red fan så jag hade blodsmak i munnen o Heddan tänkte väl.."Jösses..tanten är visst vaken idag så bäst att kuta på för allt vad tygeln håller" Men det hjälpte helt klart eftersom jag lyckades höja resultatet med 5.5% från förra veckan.:D

Jättegrattis :bump:

samt orion_x

Tack! Jag är riktigt nöjd med tävlingshelgen. :)Red även en msvB4 idag på 63.73%. Nu blir det tävlingsuppehåll några veckor sen har vi förhoppningsvis två starter kvar i år.
En msvb4 och en msvb5.

*KL* Grattis till alla fina placeringar och ritter. Känns som om det är många som har tagit stora kliv den här säsongen!

Jag och finaste Fantasi var ute och red vår sista LA:3 för den här säsongen, en lokal tävling i Järfälla. Förra gången jag var där och tävlade dressyr där var inte så lyckat, då kom jag näst sist. Den här gången kom vi näst först, en andraplacering på 63,8 % typ (ganska snål domare). Ledde fram till näst sista ryttaren. Sånt kan vara lite segt, men vi är glada ändå, för jag kommer mer och mer på hur jag ska rida henne. Hon var asseg och som vanligt inte hälften så rund som hemma, till jag jagade på henne lite och sen var hon på tårna som en liten åskboll. Tyvärr fick vi sedvanliga bajspausen som drog ner poängen (eftersom hon stannade typ 5 meter före x och vägrade gå) men annars var det ett helt ok program. Bästa ridkänslan fick jag såklart på ärevarvet...
DSC_2429.JPG

Det var min kompis som vann :D
Såg bara de sista ekipagen och jag måste nog säga att domaren var rättvis. Förlåt :p

Grattis till placeringen. Ni har ju varit värsta rosettplockarna i år.

Tack! Ja LA-klasserna har vi 100 % placering i (4 starter), heeelt sjukt. Kul för Jenny att vinna, hon har en del att jobba med, han ser inte helt lätt ut. Fantasi är ju en lite lättare häst, så länge jag ser till att hon är glad. Domaren var nog rättvis, men låg lägre än de andra domarna har gjort den här säsongen. ;)

Grattis till den fina upphämtningen!

Själv var jag iväg igår och red en LB:1 och debuterade LA:1. Ritterna var långt ifrån vad vi kan prestera, men var tvåa i LB:1 på 61%... och 3:a oplac i LA:1 på 58%, en poäng från tvåan som dessutom är min granne jag samåkte med.

Oj vad det kan skilja.
Jag hade med mig Jenta Mi på hennes livs andra dressyrtävling i söndags. Red en LB:1 på 60.2% och hamnade på 27:e plats av 35. Med 61% hade man hamnat som nummer 25.

Placeringen bryr jag mig inte om, ritten var jag inte nöjd med eftersom min lilla fröken helt saknade bjudning. Jag tycker själv att precis över 60% var generöst.
Misstänker att domaren var förlåtande eftersom hon upptäckt att det var en fyraårig fjording hon dömde.
993673_311954232284528_1943905301_n.jpg

Han är verkligen ingen lätt häst men väldigt fint när han går som han ska :D
Tyvärr en häst som domarna giller eller inte gillar, vilket de inte gjorde helgen innan:p

Kändes som om det var många som debuterade LA och därav var poängen ganska låga. Tyckte dock att min kompis fick rätt poäng, gissade själv på 64%, och min andra kompis blev 4a och hennes ritt var strax över 60% vilket hon också fick.

Det var nog helt korrekt dömt, det är många andra som ligger högre än Eva R i bedömningen.. :) vi får se vad det landar på i oktober, såg att vi ska tävla samma klass då, på Stäket. Då har jag andra hästen, om han är pigg efter sommarens sjukdom...

Jag är lite osäker på start. Senast vi startade hemma fick vi 55-56 % och hon var VIDRIG att rida. Ska fundera lite men har anmält mig till LA:4 på söndagen i Solna också.

Höstens första start, LB:1. Känner mig som en b-ponnyryttare på min lilla arab i jämförelse med alla stora halvblod. Trodde att det skulle vara kört när det stod två knallgula solstolar bredvid domar-transporten (min häst är lite känslig för farliga saker ...;) ). Men trots det och ett omslag bak i en av galoppökningarna så fick vi 68,10% och kom 5:a. Jag var sjukt nöjd med min lilla häst, hon har inte mycket till steg men hon är lydig och gör sitt bästa.:)

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 902
Senast: settis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 729
Senast: MalanMjöl
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 045
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama