Sommarstädning, hur gör ni?

Nordstjernan

Trådstartare
Nästa vecka har vi en sommarstäddag och alla mina inackorderade hjälper till :)
Stallet/städplanen ser ut så här: Ladugårdsgårsplywood på väggarna. Betonggolv, plåtinnertak. Omklädningsrum, sadelkammare, fikarum.

Hur brukar ni städa stallet? Högtryckstvätt? Förbehandling på väggarna för att få det att lossna? Hur får man rent det ingrodda på gallren på bästa sätt?
 
Sv: Sommarstädning, hur gör ni?

Vi använder både högtryckstvätt, för att få rent och ångtvätt för att få smitta och annat elände som kan finnas.
Vi har inga problem att få bort allt synligt med högtryckstvätten. Men det kan ju beror på hur kraftig sådan man har om det lossnar eller inte.
 
Sv: Sommarstädning, hur gör ni?

Vi kör högtryck och skurborste på de värsta ställena. Bara att spruta med högtrycken ett varv och sedan vänta en stund så att smutsen löser upp sig och sedan ett varv till med högtrycken. Eftersom vi har målad spånskiva i överkant på boxarna (fukttålig plywood i nedre delen) så torkar vi med trasa för att få bort vattnet från väggarna. Bjälkar och översidan på lampor och så tar vi med dammsugaren :)

Sadelkammare och foderkammare tömmer vi helt och dammsuger och eventuellt tvättar golven.

mitt stall (tre boxar, en sadelkammare och foderkammare) tar på ett ungefär en dag för en person att göra :)

Just det. Spreja med såplösning på gallret och låt verka en stund så släpper smutsen lätt med hjälp av en skurborste sedan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarstädning, hur gör ni?

Vi blötägger dagen innan lite snabbt med mindre högtryck. Sedan dagen efter tvättar vi med industrihögtryck som avger 95gradigt vatten och riktigt högt tryck i vattnet. Högtrycken är ca 1*2m stor och väger upp mot 100kg så det är en rejäl pjäs. Den lämnar inte en fläck kvar i stallet. Vårat stall på 12 boxar och stort foderrum och dusch tar 3h att spola inkl att vi tvättar hela stallgolvet noga. Då har vi riktigt grisiga hästar i stallet men det blir kliniskt rent. Använder inget annat än högtrycken.
 
Sv: Sommarstädning, hur gör ni?

Vi plockar ut allt strö ur boxarna och alla våra saker ur stalldelen.

Sen så städar stallägarna stallet; tvättar hela stallet m högtryck bla och målar på det som behövs.

Mot det får vi en fri månadshyra mot att stallet är stängt/de städar.

En väldigt bra deal tycker jag och stallet är så fräscht när hästarna kommer tillbaka när det har fått blivit städat riktigt ordentligt. Innan installning fyller vi upp alla boxar med helt nytt fräscht spån :)
 
Sv: Sommarstädning, hur gör ni?

Hetvattentvätt måste nästan till för ett bra resultat, och för att avdöda ev. smitta etc. Då behövs inte förbehandling heller.
 
Sv: Sommarstädning, hur gör ni?

Först ut med all utrustning och strö sedan högtryck med varm vatten på golv, väggar och tak till högtrycken har vi även ett medel som jag självklart inte kommer ihåg vad det heter men används/har används till att göra rent tävlings boxarna på åby.

Och sist blir det vatten skrapa på väggar och golv och sedan vänta något dygn på att det sista skall torka.
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarstädning, hur gör ni?

Jag kör storstädning så som i sopa och damma allt och måla om desto behövs :p
Boxgolven strös med stalosan och får torka upp ordentligt, skrapas en del också.

Har ingen hetvatten tvätt och vanlig högtryckstvätt duger inte för att få rent. Skrubbar bort det värsta från väggarna.

Påminns nu om att det är dax att börja måla om stallet igen...
 
Sv: Sommarstädning, hur gör ni?

Ångtvätt kör vi med, och ibland såpa och skurborste. Dammsuger och sopar, målar om det som behövs.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 944
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 389
Senast: Ajda
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 403
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp