Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Om du läser vad jag skriver och det du fetmarkerat så skrev jag att det inte är lag på att ge kvitto till folk som inte vill ha.

Jag skriver inte kvitton i onödan trots att jag redovisar varenda öre. Vill någon ha kvitto så får de självklart det liksom om de vill betala mot faktura.

Och nej du kan inte vara säker på att de redovisar trots kvitto heller. Det hela har med personerna själva om de vill vara lagliga eller inte. Dessutom så gäller inga försäkringar om du skadar dig om du står svart.

Poängen är att det är lag på att framställa ett kvitto och erbjuda det till kunden. När man redovisar måste nog det allra, allra enklaste vara att producera ett kvitto- annars får man ju skriva en annan verifikationslapp till bokföringen ändå.

"
Det är lag i många länder på att kvitto måste ges när ett företag säljer något. Detta gäller även i Sverige sedan den nya svenska lagen om kassaregister (2007:592) trädde i kraft år 2010.
"
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Poängen är att det är lag på att framställa ett kvitto och erbjuda det till kunden. När man redovisar måste nog det allra, allra enklaste vara att producera ett kvitto- annars får man ju skriva en annan verifikationslapp till bokföringen ändå.

Det är väl självklart att man verifierar det till bokföringen något annat är otänkbart. Men att ge bort kvitton till folk som direkt slänger dem anser jag vara stort slöseri. Kopian på kvittot har jag (originalet om folk inte vill ha kvitto) oavsett och vill man ha en kopia (eller original) är det inga problem.

"
Det är lag i många länder på att kvitto måste ges när ett företag säljer något. Detta gäller även i Sverige sedan den nya svenska lagen om kassaregister (2007:592) trädde i kraft år 2010.
"

Ja men fortfarande så är det inte olagligt att inte ge kvitto om personen inte vill ha det. Jag erbjuder alltid kvitto men de flesta vill inte ha det, även om de inte vill ha kvitto så redovisar jag det i min bokföring
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Det är väl självklart att man verifierar det till bokföringen något annat är otänkbart. Men att ge bort kvitton till folk som direkt slänger dem anser jag vara stort slöseri. Kopian på kvittot har jag (originalet om folk inte vill ha kvitto) oavsett och vill man ha en kopia (eller original) är det inga problem.



Ja men fortfarande så är det inte olagligt att inte ge kvitto om personen inte vill ha det. Jag erbjuder alltid kvitto men de flesta vill inte ha det, även om de inte vill ha kvitto så redovisar jag det i min bokföring

Lagen, som den är, påbjuder att du ska framställa ett kvitto som du erbjuder kunden. Därför är det olagligt att inte framställa ett kvitto som erbjuds kunden. SKV gör provköpskontroller för att kontrollera att företagare följer den nya lagen.

Rent tekniskt kommer aldrig någon att veta om kunden avböjde kvittot eller du bara stoppade det direkt in i bokföringen, såvida det inte är en kontrollant från SKV som provköper. Så länge det finns ett transaktionskvitto för varje transaktion är det i praktiken inte ett problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp