Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

sjoberga

Trådstartare
Låt oss alla hjälpas åt att göra en sommarstädning bland kriminella hästföretagare.

Skatteverket har ett enkelt formulär att fylla i för verksamheter som du vet har svartjobbare, tar emot svarta inbetalningar för inackordering, hovslagare som vägrar lämna kvitton med moms och andra skattefuskare som parasiterar på vårt gemensamma samhällsbygge.

Låt inte det stoppa er om ni känner till fuskare i andra branscher som behöver komma in på rätt spår, ut från kriminalitet och in på en bana som bidrar. För att det ska bli en bra utredning krävs dock att ni har lite vederhäftig information om brottens art och omfattning!

Länk till formulär:
https://www.skatteverket.se/omskatt...ipsomskattefusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Du tanken är god men branschen är lite mer komplicerad än så eftersom själva arbetstagarna är lojalitets i dragna och därmed inte vill rapportera . Jag tycker krutet skulle gå till att inte starta utbildningar på utbildningar på gymnasium nivå med studie bidrag och skattemedel , till en bransch som så etablerat är svart vilket alla i princip vet och funnit sig i som normalt .
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Du tanken är god men branschen är lite mer komplicerad än så eftersom själva arbetstagarna är lojalitets i dragna och därmed inte vill rapportera . Jag tycker krutet skulle gå till att inte starta utbildningar på utbildningar på gymnasium nivå med studie bidrag och skattemedel , till en bransch som så etablerat är svart vilket alla i princip vet och funnit sig i som normalt .

Att man vet är inte samma som funnit sig i normalt och accepterat.

Det är inte mer komplicerat än att grova ekobrott bör vi alla hjälpas åt att motverka. Faktiskt.

Det finns många, många helt seriösa företagare som får det svårare genom att dessa brott begås. Dessa brott förhindrar utveckling mot riktiga anställningar och bra villkor.

Sedan är det inte lätt och snabblöst. Men varje steg åt rätt håll hjälper de som arbetar på ett seriöst eller vill arbeta seriöst som arbetstagare i branschen.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Tror faktiskt inte att vi har ngn motsättning i sig ang problemet men faktum kvarstår att anmäla enstaka folk inte är receptet så länge staten satsar via skatte och studie medel till en etablerad svart marknad utan att öht ifrågasätta. Jag tycker vinkeln på problemet blir naivt .
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Fast det är inte "enstaka folk", det är företag som bedrivs med ekobrott som grund. Det är ofta ganska stora pengar det rör sig om. Om det blir känt att man lätt åker dit och sitter med hundratusen i skattetillägg, blir det förmodligen annat ljud i skällan.

Problemet utgörs av den stora massan av företagare som AKTIVT tar beslutet att begå ekobrott. Det spelar ingen roll om det finns en eller tusen utbildade hästskötare som vill ha jobb. Ett svartjobb uppstår som en konsekvens av att en företagare väljer att begå brott framför att följa de regler som finns. Annars uppstår det inte.

Jag menar inte att det är enda åtgärden man behöver vidta. Men jag tycker definitivt inte att det är "fel vinkling".
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Om inte dessa företagare inte generellt sponsrades / uppmuntrades via av med skatte medel betalande pengar och studie lån i ökande skala för alltmer gymnasiala "utbildningar" till en svartjobb bransch utan ifrågasättande skulle problemet vara betydligt enklare eftersom man startar i rätt ände .
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Förstår inte grundproblemet, upplever det inte så i min lilla bubbla, dock kanske min bubbla är liten...absolut...

Jag får kvitto på hö, halm, hovslageri, träning, tränare veterinär när jag ber om det, ofta betalar jag faktura via banken. Men.... eftersom skatteverket anser att mina hästar är en hobby och inte kan få ingå som en del i ett livskraftigt jordbruksföretag med regelbunden inkomst men stora kostnader så är det ju inte alltid jag frågar efter kvitto eftersom jag faktiskt inte har behov av det.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Förstår inte grundproblemet, upplever det inte så i min lilla bubbla, dock kanske min bubbla är liten...absolut...

Jag får kvitto på hö, halm, hovslageri, träning, tränare veterinär när jag ber om det, ofta betalar jag faktura via banken. Men.... eftersom skatteverket anser att mina hästar är en hobby och inte kan få ingå som en del i ett livskraftigt jordbruksföretag med regelbunden inkomst men stora kostnader så är det ju inte alltid jag frågar efter kvitto eftersom jag faktiskt inte har behov av det.

Så länge det finns ett tydligt vinstsyfte (dvs inkomsterna från hästarna överstiger kostnaderna för dem) och det är en större omsättning än "hobby" så finns det ingen anledning för SKV att sortera som hobby.

Grundproblemet är att det är alltför vanligt inom branschen, till och med så vanligt att vissa resonerar att man MÅSTE jobba svart.

Fast det är bra att det åtminstone finns små bubblor med vettigt folk! Nu ska vi bara göra "bubblorna" större.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Fast det är bra att det åtminstone finns små bubblor med vettigt folk! Nu ska vi bara göra "bubblorna" större.

Jag tycker då de flesta härikring kör vitt, vet fler höleverantörer som kör vitt än svart, känner till fler hovslagare som ger kvitto än utan. Känner enbart till seriösa tränare som tar betalt inkl moms etc etc...

Så i "min" bubbla är det inte så kriminellt som du målar upp. Kanske beror lite på vart i landet man befinner sig?
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Det beror nog på var i landet man befinner sig, eller om det finns många stora anläggningar i närheten kanske?
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Jag tycker då de flesta härikring kör vitt, vet fler höleverantörer som kör vitt än svart, känner till fler hovslagare som ger kvitto än utan. Känner enbart till seriösa tränare som tar betalt inkl moms etc etc...

Så i "min" bubbla är det inte så kriminellt som du målar upp. Kanske beror lite på vart i landet man befinner sig?

I mina trakter vet jag ingen hovslagare som enbart jobbar vitt. Alla som jag känner till, har några kunder som betalar vitt och andra som betalar svart.

Jag vet många som köper foder svart, skulle tro att det är lite liknande: man tar en del vitt, en del svart.

De instruktörer jag rider för, gör det vitt i de sammanhang där jag är med. Men jag kan tänka mig att de också ger en del "svarta" lektioner på hemmaplan (mina instruktörer reser ca 30 mil för att komma till mina trakter) vilket dock bara är en gissning.

Jag känner till människor som har sina hobbyhästar som del i företag, inte för att hästarna på minsta sätt bidrar till ekonomin men för att kunna utnyttja momsavdragsmöjligheter och liknande.

Så jag tror att det är oerhört vanligt med svart verksamhet i hästnäringen. Många kör nog en kombination av svart och vitt.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Jag tycker då de flesta härikring kör vitt, vet fler höleverantörer som kör vitt än svart, känner till fler hovslagare som ger kvitto än utan. Känner enbart till seriösa tränare som tar betalt inkl moms etc etc...

Så i "min" bubbla är det inte så kriminellt som du målar upp. Kanske beror lite på vart i landet man befinner sig?

Fast nu ger du lite uttryck för den acceptans som är så farlig. I "din" bubbla är det inte så kriminellt för att du "vet fler" höleverantörer som kör vitt än svart och "fler" hovslagare som ger kvitto än utan.

Jag känner också fler människor som inte är yrkeskriminella än som är det.

Jag menar inte att majoriteten av hästföretagare är grovt kriminella, dvs bedriver verksamhet svart i betydande omfattning fortvarigt. Jag menar bara att andelen är alltför stor. Och att det kan vi, som ett av många sätt, hjälpas åt att minska genom att anmäla de vi vet tillhör den gruppen. Ett av problemen idag är att upptäcktsrisken är för liten.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Låt oss alla hjälpas åt att göra en sommarstädning bland kriminella hästföretagare.

Skatteverket har ett enkelt formulär att fylla i för verksamheter som du vet har svartjobbare, tar emot svarta inbetalningar för inackordering, hovslagare som vägrar lämna kvitton med moms och andra skattefuskare som parasiterar på vårt gemensamma samhällsbygge.

Låt inte det stoppa er om ni känner till fuskare i andra branscher som behöver komma in på rätt spår, ut från kriminalitet och in på en bana som bidrar. För att det ska bli en bra utredning krävs dock att ni har lite vederhäftig information om brottens art och omfattning!

Länk till formulär:
https://www.skatteverket.se/omskatt...ipsomskattefusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

Hur skall du eg veta om folk gör svarta eller vita affärer??? Vad jag vet så är det inte lag på att ge kvitto om inte personen vill ha ett. Det betyder inte att de inte deklarerar.

Hur vet du om personen driver det som hobbyverksamhet?

Tycker inte om att man uppmanar folk att anmäla INNAN man i själva verket frågar hur det ligger till.

Uppmana istället att fråga först och kolla upp om det finns ett företag innan man uppmanar att anmäla..
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Jag tycker då de flesta härikring kör vitt, vet fler höleverantörer som kör vitt än svart, känner till fler hovslagare som ger kvitto än utan. Känner enbart till seriösa tränare som tar betalt inkl moms etc etc...

Så i "min" bubbla är det inte så kriminellt som du målar upp. Kanske beror lite på vart i landet man befinner sig?

Jag har samma erfarenhet, alla jag handlar med gör det vitt liksom även jag.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Hur skall du eg veta om folk gör svarta eller vita affärer??? Vad jag vet så är det inte lag på att ge kvitto om inte personen vill ha ett. Det betyder inte att de inte deklarerar.

Hur vet du om personen driver det som hobbyverksamhet?

Tycker inte om att man uppmanar folk att anmäla INNAN man i själva verket frågar hur det ligger till.

Uppmana istället att fråga först och kolla upp om det finns ett företag innan man uppmanar att anmäla..

Ibland VET man att företag har svart arbetskraft.
Ibland VET man att företag säljer "utan moms".

Det handlar inte om att man fick/inte fick kvitto vid en kontakt. (Om man inte begärde kvitto och blev nekad, då verkar det illa.) Det handlar om verksamheter som i betydande omfattning i fortvarighet bedriver svart verksamhet, dvs grovt kriminella inom ekobrott.

Sedan sker ändå en utredning av SKV, de tar liksom inte anmälarens ord för sanning. Om det drivs som hobbyverksamhet ska det ändå deklareras och kvitton ska förmedlas - och då vet ju SKV direkt att det är hobbyverksamhet om det spelar någon roll för det som anmälts.

Men visst kan man fråga först.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

De instruktörer jag rider för, gör det vitt i de sammanhang där jag är med. Men jag kan tänka mig att de också ger en del "svarta" lektioner på hemmaplan (mina instruktörer reser ca 30 mil för att komma till mina trakter) vilket dock bara är en gissning.

Hade du valt att anmäla enbart på din gissning?

Jag känner till människor som har sina hobbyhästar som del i företag, inte för att hästarna på minsta sätt bidrar till ekonomin men för att kunna utnyttja momsavdragsmöjligheter och liknande.

Fast detta är väldigt styrt idag och du kan inte köpa in en häst till vilket företag som helst

Så jag tror att det är oerhört vanligt med svart verksamhet i hästnäringen. Många kör nog en kombination av svart och vitt.

Och detta är ju bara en liten del av de branscher som har detta, vill nog säga att all hantverkar, frisör etc är betydligt större även om det inte är en ursäkt.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Ibland VET man att företag har svart arbetskraft.
Ibland VET man att företag säljer "utan moms".

Det handlar inte om att man fick/inte fick kvitto vid en kontakt. (Om man inte begärde kvitto och blev nekad, då verkar det illa.) Det handlar om verksamheter som i betydande omfattning i fortvarighet bedriver svart verksamhet, dvs grovt kriminella inom ekobrott.

Sedan sker ändå en utredning av SKV, de tar liksom inte anmälarens ord för sanning. Om det drivs som hobbyverksamhet ska det ändå deklareras och kvitton ska förmedlas - och då vet ju SKV direkt att det är hobbyverksamhet om det spelar någon roll för det som anmälts.

Men visst kan man fråga först.

Gör man detta UTAN att veta vilket många faktiskt inte gör när de anmäler så ställer det till en hel del även om man är hederlig.

Så därför tycker jag att när man uppmanar folk att anmäla så bör man även skriva med eller säga att man dock skall vara helt säker.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Gör man detta UTAN att veta vilket många faktiskt inte gör när de anmäler så ställer det till en hel del även om man är hederlig.

Så därför tycker jag att när man uppmanar folk att anmäla så bör man även skriva med eller säga att man dock skall vara helt säker.

Helt säker kan man nog aldrig vara. Ibland finns det ganska naturliga förklaringar till de mest konstiga saker, skatteregler är inte alltid superenkla.

Men visst tycker jag att man ska vara övertygad och att man ska ha någon typ av underlag att komma in med. Annars är det inte heller sannolikt att SKV väljer att utreda om det bara är "rykten" som bas.
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Hur skall du eg veta om folk gör svarta eller vita affärer??? Vad jag vet så är det inte lag på att ge kvitto om inte personen vill ha ett. Det betyder inte att de inte deklarerar.

Hur vet du om personen driver det som hobbyverksamhet?

Tycker inte om att man uppmanar folk att anmäla INNAN man i själva verket frågar hur det ligger till.

Uppmana istället att fråga först och kolla upp om det finns ett företag innan man uppmanar att anmäla..

Jo det är reglerat i kassaregisterlagen faktiskt! Du ska alltid erbjudas kvitto och ska aldrig behöva fråga efter det själv! Sen om du inte tar emot kvittot så är det ju en helt annan sak, men du ska bli erbjuden ett iallafall.
Och även om man bedriver hobbyverksamhet ska man ge kvitto om man utför en tjänst.

Det är ju faktiskt bara om du får ett kvitto som du kan vara "säker" på att företaget redovisar sina intäkter. Och helt säker kan man ju aldrig vara!
 
Sv: Sommarstädning - gör det jobbigt för de kriminella

Om du läser vad jag skriver och det du fetmarkerat så skrev jag att det inte är lag på att ge kvitto till folk som inte vill ha.

Jag skriver inte kvitton i onödan trots att jag redovisar varenda öre. Vill någon ha kvitto så får de självklart det liksom om de vill betala mot faktura.

Och nej du kan inte vara säker på att de redovisar trots kvitto heller. Det hela har med personerna själva om de vill vara lagliga eller inte. Dessutom så gäller inga försäkringar om du skadar dig om du står svart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp