Sommarpremieringarna - resultat?

hanna_shetland

Trådstartare
Nu har sommarpremieringarna dragit i gång. Hur har det gått för er? Poäng? Plats? Premieringsförrättare? Är ni nöjda med resultaten? Lägg gärna upp bilder också! :)

Visade själv mitt ena sto i morse på Jälla, hon skulle stambokföras och fick A med 150 avkommepoäng. Exteriört fick hon omdömet: Långlinjerad, feminin, utmärkt rastyp. Bra framparti, gott djup, långt sluttande kors, öppen i sin bål. Något finbent, marktrång fram. Vägvinnande naturlig skritt. Lätt trav med bra påskjut. 98788=40.

Är nöjd med kritik och poäng även om det inte är i närhet av de 43 hon fick för en månad sedan. Hon har för övrigt fått 10 föl.

Premieringsförrättare var Liselotte Erixon.

fixy9_040827.JPG

Sv: Sommarpremieringarna - resultat?

Det var snabba puckar Hanna!
var även jag på Jälla idag men fick M. beckman.
Welsh cob sto 6 år gammalt med första fölet. Fick GI.
Domaren tyckte att det var kul att stoet hade så mkt meriter, både utställning och bruksmeriter.
egna meriter
utst.-02 42p guld, -03 42p guld, -04 40p guld, Kval.bed-02 A: 8,61 D;7,62 H;9,28 tdidigare prem: 2001 diplom = kan inte bli så mkt mindre än GI.
Omdömmet blev.
Feminim,harmonisk av mkt god rastyp, vackert huvud välformad hals, långt kors och trevlig resning. Harmonisk benad men ngt tät fram. Mkt vägvinnande taktmässig skritt energisk och taktmässig trav.
poäng 98897 =41p
har inte tagit några kort då det spöregnade när det var vår tur.

Hanna, tack för lånet av pisken. Tur att du åkte hem, vi kom in i ringen vid 14.00tiden.........
Är hyfsad nöjd med poängen, hon brukar alltid få 8-9 på traven men men man kan inte få allt.....

Senast ändrad:

Ibland är jag snabb :angel:

Kul att det gick bra för Ida - men så hade du min turpisk också ;)

hade gärna slängt in bilder på min Vackra, men har aldrig fått något svar i hur man gör. skall försöka en gång till.

gör ett försök, fattar inte hur den skall visas här direkt utan att behöva länka.

pållen är en welsh cob, 1 år
e: Leyeswick Dai RWD 14 - Gwyneth RWD 75
88888=40p, "skulle fått" 99 på skritt o trav om det inte vore för ösregn och såpahalt gräs. alltid bra att skylla på något :angel:

domare Morgan Johnson.

just de, pållen är en hingst!

Stort grattis föresten!! det behövs bra ston i avel!!!

Jag trodde det var Beckman som var premieringsförrättare, men det kanske var 2 i Jälla pga av mycket hästar eller?

Ska visa 2 st i morn på Östertorp, så nu ikväll har vi badat 2 skimlar, dom går ju för sjuttsingen inte att få rena :mad: .

Det är 2 welshston sekt B, återkommer med resultaten i morn.

Grattis Hanna och ni andra med ;) Själv visade jag tidigare i sommar och då Höjde vi Mairelle till elit och det på sina 6 föl helt okey, Sen visade vi Corint och Lilla my också och där fick Corint Diplom 88798. och my 38 poäng men jag har inte gett upp med My då hon fick 40 poäng på utställningen nere i bjärsjölagård så jag hoppas ju att hon kan få det på någon av de som är kvar också för då får hon ju sitt Diplom också. :) Oj Premieringsförättare var Håkan Ström och jag visade då alltså i Tvååker i Halland. Och det här med att sätta in bild har jag inte heller fattat hur man gör :smirk:

Liselott Erixon dömde fram till häst 36 sedan tog Madde vid och resteradne . Det var över 70 hästar anmälda och de tog ung 8 i timmen så det drog ut på tiden. När vi åkte vid 15 tiden så hade de kommit till 50.......
Lycka till i morgon och hälsa så gott till Marie Nilsson.

Har visat ett sto på sommarpremiering, höjning till ELIT för 21-åriga New forest-stoet Miss Ellie RNF 1560, tror hon kom upp i 160 avkommepoäng på 11 avkommor (en dog vid fölningen och en är korsning, så de räknas inte...). Plats var Bollerup den 28 juli, premieringsförättare var Roland Fransson/Birgitta Larsson.
Missan-04.jpg

Några dagar senare visades Miss Ellies 28-åriga mor Glory på premiering av sina ägare i Dingle (tror det var Morgan Johnsson som dömde där). Glory stambokfördes (det hade aldrig blivit av tidigare...), fick A direkt, 130 avkommepoäng på 6 avkommor, tyvärr räckte det inte till ELIT, då hon hade en 30, en 50-poängare, en 20-poängare och resten 10-poängare. Men hon fick strålande kritik för att hon var så väl bibehållen!
glory%20A-prem-04%20kopia.jpg

Hlsn Helena

Okej, då förstår jag.
På Östertorp var det tvärtom, väldigt lite hästar, lite synd tycker jag.
Vi visade 2 stycken 3-åriga welsh sekt B, båda efter Camargue, och vi lyckades komma hem med ett avelsdiplom!!!!!!!!, så jag svävar på rosa moln just nu.

Den som fick 40 poäng fick två 9 or och Beckman är inte så generös med höga poäng.

Den andra fick "bara" 37 poäng, men där drog hennes rakhasiga bakben ner ganska mycket.

Men vi är jätteglada för båda två, och dom skötte sig kanon.

Grattis alla andra till strålande resultat!!!

hur lägger du in bilden direkt i texten? grattis till fina ston!

Beckman är inte så generös med höga poäng

Det vet jag inte om jag kan hålla med om... :)

Har visat för henne en gång och då gick det himlans bra - skulle gärna visat för henne på premieringen istället.

MB slösar inte med poängen i onödan men snålar heller inte. Kan man beskriva det så?

Jag vill också visa för MB någon gång men det blir ju jäv hela tiden. Visade för Liselotte på Östertorp förra året.

Det var väl en ganska bra beskrivning av henne.
Ja förra året fick dom ju ta in en annan domare till Patsy, vi andra fick visa för MB.

Men det är väl egentligen ingen domare som sätter höga poäng om dom inte tycker om hästen, och 9 är väl relativt sparsamt utdelade.

Men vi åkte ju hem med en 6 i protokollet också, på det andra welshstoet.

Du får visa för henne utanför tävlan.
Själv skulle jag valt att visa för Liselotte i stället. MEN jag är nöjd med 2 st 9or på Ida men jag valde att inte visa mitt welshsto för MB då jag vet att hon inte gillar den typen. Vad jag tyckte var intressant med Jälla i år var att lyssna på de olika domarna. Liselotte berättar så mkt om russen vilket gör det intressant även för mig som inte kan något om russ. Hon berättade ingående hur poängen var räknade för de ston som skulle höjas. Man lär sig så mkt nytt av sådana domare.MB är trevlig men inte lika pratsam som Liselotte.
ja ja Hanna, men var inte ditt sto i ännu bättre skick på Vätö och dessutom så var det utomhus och bättre väder samt att det var hårdare bana????? Jag gillar inte att visa i ridhus (men det var tur nu pga vädret) då det är så mjukt underlag samt att man som visare gräver ner sig en bit och har jobbigare. Gräs är bäst om det inte är regn, körbanor tycker jag bäst om. Tar det för lång tid innan man får komma in så tenderar mina ston att "dö". De har visats för mkt och kan säkert visa upp sig utan visare vid detta laget. ida brukar somna till mellan varven och jag har varit med om att domaren bett mig väcka henne. Hursom helst så är det lite xtra att få skryta om att man fått höga poäng av MB eller hur!

Liknande trådar

Avel Nu så här under hösten/vintern börjar man ju redan tänka på nästa avelssäsong...;) Nästa år kommer vara mitt första år i halvblodsaveln...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 452
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar