Sommarpremiering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Calimero
  • Startdatum Startdatum
C

Calimero

Hejsan

Ska snart visa min tvååriga hingst på premiering och nu undrar jag om någon kunde berätta lite mer om bedömning , poäng osv. Vad anses som dåliga, bra och mkt bra poäng? Det står ingenting om det på SH:s hemsida.
:confused:

Gränsen mellan klass 1 och klass 2 går vid 38 poäng. Får han över det är det bra. Får han 40 poäng eller mer är det mycket bra. Där går gränsen för godkännande som hingst, men gör inte det misstaget att han blir godkänd bara för det. Det är inte alls säkert!

Du får säkert ett verbalt omdöme om honom, om han är värd att spara eller inte. Sedan är det alltid upp till hästägaren att välja om man tror på hingsten eller inte.

Vet inte riktigt hur mycket förkunskap du hade, men de får poäng i fem grupper, max är 10 p i varje grupp, alltså max 50 p. som du sett är gränsen för klass 1 38 p , klass 2 tror jag är mellan 35-38 p (????? rätta mig om jag har fel!!!).
40 p och över är mycket bra! Ett sto som får 40 p får diplom, vilket är det bästa ett treårigt sto kan få på premiering.

De fem bedömningsgrupperna är: Rastyp Huvud, hals, bål Extremiteter(benställning) Skritt Trav

Rent generellt så är det skritt och trav som kan ändra sig mest, från två till tre år, men även rastyp och hingstkaraktär kan komma fram när hingsten blir äldre.

Och som sägs ovan, om han får 40 p är det inte alls säkert att han blir godkänd nästa år för det, och om han får dåligt så kan han ändå utvecklas i rätt riktning....
Det är alltid svårt att veta om man ska spara dom eller inte..... :crazy:

Hoppas att du har fått lite kött på benen nu!!! :)

Undrar bara varifrån du har fått ditt användarnamn..Känner en häst som heter så fast med K istället för C :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka