sommarpälsen växer inte ut....

mataii

Trådstartare
Jag har gjort århundradets misstag! Jag rakade förmodligen tjejen försent, när hon redan börjat satt sommarpäls, och nu varken fäller hon ( vilket honbrukar börja med tidigt i februari) eller sätter ny päls. Jag rakade henne efter nyår, och hon har fortfarande kvar "klippränderna". Det växer ingenting!
Kommer hon se ut såhär hela sommaren? Vad ska man göra??
Otroligt tacksam för tips och råd för att snygga till henne!:crazy:

Sv: sommarpälsen växer inte ut....

Efter nyår ska inte vara några som helst bekymmer att klippa en häst. Min har heller inte kommit in riktigt i fällning än men det lär nog börja nu när värmen kommit!

ok. Jag har läst om både de som säger att man kan klippa försent och då förstöra sommarpälsen, och om de som säger att man aldrig kan klippa försent. Det finns jag faktiskt de som klipper året runt...

Vad är det som gör att den inte växer ett endaste dugg? Hon ser ju ut att vara klippt för 2 timmar sedan, istället för 4 månader....
Vad kan man göra? Kan hon ha brist på någonting?

Mina har heller inte börjat fälla och jag klippte dom också i januari. Vet att mitt hö är sent skördat och eftersom Jollan tappar mycket hull på våren har jag börjat ge dom lusern. Har klippt hästar i januari varenda år och aldrig haft några problem med att de inte ska få sommarpäls.
Fällningen har nog med ljuset att göra också och eftersom våra soltimmar är lätträknade i år så kanske det innebär att de kommer att fälla senare.

Jag klipper ofta mina hästar sent på säsongen och det är aldrig några problem.

Och det har även hänt att ena hästen har hållt sig extremt "nyklippt" väldigt långt in på våren trots att hon inte klippts efter november.

Så jag tror inte att dina problem behöver bero på att du klippte sent.

Den blir säkert snart fin igen :)

ja hoppas det! Sådär kan hon ju se ut hela sommaren. Skillnaden mellan de klippta ställerna och oklippta är STORA. Blir en kant på en 3-4 cm till den tjocka vinterpälsen.

Finns det något alternativ eller liknande till B-vitamin som kan hjälpa pälsen på traven? Vad är bäst?

kan man klippa hästen under sommaren, om man vill klippa hästen året om? vissa säger att man absolut inte ska klippa hästen efter nyår mendan vissa ,som tex alla stora tävlings ryttare klipper sina hästen året runt, så det kanske inte spelar någon roll?

varför skulle man vija har hästen klippt året runt? det fattar inte jag.
på sommaren har de ju tunn fin päls ändå, + att rakar man hela tiden rubbar man ju framtida pälssättning.

TS: varför alternativ till b-vitaminer?finns ju kraffts som är bra, på enliters dunk.

Du behöver nog inte oroa dej alls.
Min släpper sin päls SENT, varje år. Han har alltid massa päls kvar när alla andra redan är färdiga sas. Klippte senast i febrauari.
Ta det lugnt, sommarpälsen hinner att att komma.

Finns hästar som sätter kraftigare sommarpäls och för att exempelvis lättare få ner dem i puls etc efter ansträngning så kan klippning året runt hjälpa.

TS: varför alternativ till b-vitaminer?finns ju kraffts som är bra, på enliters dunk.

Jag tycker inte att det gör någon större skillnad, vare sig hon äter det eller ej. Tänkte om det fanns något "kraftigare".

Känns lite lugnare nu efter allas svar om att det förmodligen kommer ordna sig, dock ser hon fortfarande ut som ett hopplöst fall:smirk:
Jaja...det är bara att vänta och se då

Jag tycker inte att det gör någon större skillnad, vare sig hon äter det eller ej. Tänkte om det fanns något "kraftigare".

Känns lite lugnare nu efter allas svar om att det förmodligen kommer ordna sig, dock ser hon fortfarande ut som ett hopplöst fall:smirk:
Jaja...det är bara att vänta och se då

Hon har nog bara inte kommit igång med fällningen än, men det är sant att man inte ska klippa för sent, det är ju dock svårt att säga vad som är för sent, det får man nog se ut i från varje individ...alla börjar ju inte fälla samtidigt osv.
Ge henne B-vitamin (å de är inget som du ser skillnad efter att ha gett i 2 dar/en vecka osv) å om fällningen fortf inte kommit i gång om ngr veckor så kanske man ska kolla med vet om denne kan komma ut å spruta B-vitamin. :)

Jag kommer ej ihåg när jag klippte min Lurventussen, men kanske i Nov. båda har nu sommarpäls- redan:banana: Ovanligt tidigt tror jag.

Om pälsen växer ut så mkt att man måste klippa efter nyår har man nog täckt/ ersatt pälsen för dåligt.
Brukar heller aldrig klippa så sent för att det brukar behövas en gnutta päls iom den normala kylan i Jan-Feb.

Det borde finnas en anledning till varför man förr sa -senast nov.:confused:
Om sen hästen har en rastypisk päls eller ngt fel i hormon/ insulinbalansen är det ju annat.

Man kan ju kontakta en veterinär och berätta om att hästen inte fäller fast hon brukar det. De kanske kan hjälpa dig med en spruta b-vitamin, det brukar vara mycket effektivare än att bara ge i fodret.:)

Ovanligt tidigt tror jag.
Om pälsen växer ut så mkt att man måste klippa efter nyår har man nog täckt/ ersatt pälsen för dåligt.
Det borde finnas en anledning till varför man förr sa -senast nov.:confused:

Ja klippte i slutet av okt/början av nov å min har oxå sommar päls nu över i stort sett hela kroppen... :banana:

För övrigt får ja lov att hålla med i dina kloka ord... :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 971
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 610
Senast: Ketrawzc
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 667
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne... 2
Svar
27
· Visningar
3 111
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka