Sommarklåda! Varför?

Fashionistan

Trådstartare
Min polla kliar sig så fort hon får chansen på bakbenen (gärna mot ex boxvägg) och även halsen och bogen kliar hon. Hon kliar inte svansen speciellt mycket men vill gärna att man kliar åt henne! Hon har inte mask (nyss avmask) och jag ska börja med att ge henne linfröolja ifall att det är torr hårbotten. - Smörjer med helosan och Xylocainsalva. (Hon har gjort såhär i ca 2 veckor och jag började smörja i förrgår)

Kan detta vara att hon fäller?! Varför fäller hon i så fall? För om man kliar mycket så ramlar det av päls fast inte så att det blir kalt, utan mer som när dom just fäller och när man borstar.

Hon hade ringorm för ett tag sen men detta är nu behandlat och borta sen flera veckor, kan det komma tillbaka och nu klia på resten av kroppen? (Fick bara två små fält på huvudet och och två på bogen)

Sv: Sommarklåda! Varför?

Vet inte vad det kan bero på, men skönt att höra att någon mer än min häst fäller!!

Jag pratade med min vet häromdagen för min ET "hittade" en hälta efter böjprov på höger fram, och därefter så tycker jag att han har varit lite allmänt hängig, och jag ville även prata med vetten eftersom det ändå är ganska allvarligt enl. mig i alla fall, att någonting i benet stör hästen... Vi håller fortfarande på med det, men han är inte halt i vanlig rörelse, men han ser dock lite stel ut enl. mig i alla fall... Vet inte om jag är paranoid, men jag tycker han ser lite stel och störd ut.. men vi får se.. om två veckor kommer ET igen, och under tiden så promeneras han både från mark och rygg....

Håll tummarna...

Men i alla fall.... Lite OT ovan.. Men däremot sa jag till honom att min häst fällde, och det tyckte han var konstigt, för det var inte dags att sätta någon vinterpäls nu...

Han fäller inga mängder, men när man kliar och borstar honom så ramlar det hår... Jag har en egen teori, och det är att vädret är ena natten 5 grader och andra 33 grader....

Men det var skönt att höra att det inte var bara min i alla fall...

Min har samma klåda.. dock enbart på svansen... han är maskad, och kliar ingen annan stans... kommer bara på sommaren, så jag vet inte om insekter gillar att bita där eller vad det kan vara...

Ha en bra kväll!

Vet inte vad det kan bero på, men skönt att höra att någon mer än min häst fäller!!

Jag pratade med min vet häromdagen för min ET "hittade" en hälta efter böjprov på höger fram, och därefter så tycker jag att han har varit lite allmänt hängig, och jag ville även prata med vetten eftersom det ändå är ganska allvarligt enl. mig i alla fall, att någonting i benet stör hästen... Vi håller fortfarande på med det, men han är inte halt i vanlig rörelse, men han ser dock lite stel ut enl. mig i alla fall... Vet inte om jag är paranoid, men jag tycker han ser lite stel och störd ut.. men vi får se.. om två veckor kommer ET igen, och under tiden så promeneras han både från mark och rygg....

Håll tummarna...

Men i alla fall.... Lite OT ovan.. Men däremot sa jag till honom att min häst fällde, och det tyckte han var konstigt, för det var inte dags att sätta någon vinterpäls nu...

Han fäller inga mängder, men när man kliar och borstar honom så ramlar det hår... Jag har en egen teori, och det är att vädret är ena natten 5 grader och andra 33 grader....

Men det var skönt att höra att det inte var bara min i alla fall...

Min har samma klåda.. dock enbart på svansen... han är maskad, och kliar ingen annan stans... kommer bara på sommaren, så jag vet inte om insekter gillar att bita där eller vad det kan vara...

Ha en bra kväll!

Jag jag tror också att det beror på vädret! Ena dan pissregnar det och blåser för att nästa dag steka på och vara vindstilla! Min lilla är dessutom bara 15 månader! Tror att det är en blandning av pälsen som är i rubbning och dessa förbaskade knott!

Ja, kanske tom därför min har blivit lite hängig..förhoppnings vis i alla fall.. eller vad man ska säga... helt sjukt väder faktiskt...... är mest orolig över hans lilla ben för tillfället... men jag hoppas på att jag ska slippa hältutreda om två veckor...

Men det lät ju mer oroande när vet sa att det var lustigt att han fällde...fick genast tvångstankar över alla möjliga olika senarion, men mystiska hältor, fällning och hängighet..:eek:

Ja, kanske tom därför min har blivit lite hängig..förhoppnings vis i alla fall.. eller vad man ska säga... helt sjukt väder faktiskt...... är mest orolig över hans lilla ben för tillfället... men jag hoppas på att jag ska slippa hältutreda om två veckor...

Men det lät ju mer oroande när vet sa att det var lustigt att han fällde...fick genast tvångstankar över alla möjliga olika senarion, men mystiska hältor, fällning och hängighet..:eek:

Ta det lungt! :) Förhoppningsvis är det bara vädret som fått dem att börja fälla!

Ja, de blir väl helt förvirrade stackarna när det är så växlande... blir jag också för den delen.. vill ha sommar och SOL! :banana:

Ja, och uppenbarligen våra hästar också!

Min är ju arab också så han vill säkert ha lite mera värme, om man ska titta på hans gamla gener.. öken och torka... så han håller nog med matte, eller så tänkte han fy bövelen va kallt! Jag tänker ta på mig vinterkläderna!

Ja, och uppenbarligen våra hästar också!

Min är ju arab också så han vill säkert ha lite mera värme, om man ska titta på hans gamla gener.. öken och torka... så han håller nog med matte, eller så tänkte han fy bövelen va kallt! Jag tänker ta på mig vinterkläderna!

Ja o min lilla har ju knappt satt sin päls ordentligt ännu ju :d O så måste hon hålla på o byta hela tiden nu :cry:

Stackars liten... Min arab och även min mini-shettis få gå med täcken två dagar när vi hade 10 grader och ösregn och blåst här... man kanske får hjälpa dom lite på natten i stallet också när det blir så himla kyligt...

Tyvärr tänker man inte så när det är sommar.. men på vintern är man desto med uppmärksam men just täckandet...

Stackars liten... Min arab och även min mini-shettis få gå med täcken två dagar när vi hade 10 grader och ösregn och blåst här... man kanske får hjälpa dom lite på natten i stallet också när det blir så himla kyligt...

Tyvärr tänker man inte så när det är sommar.. men på vintern är man desto med uppmärksam men just täckandet...

Ja på sommaren är man van vid "varmt" regn som blir lite som en mysig dusch i korta skurar. Men nu har vi haft riktigt höstväder med spöregn och kalla vindar! :(

Liknande trådar

Hästvård och isåfall, är det verkligen knotten han inte tål? Det är framförallt svansen han kliar, men sålänge jag smörjer och han har täcke...
Svar
10
· Visningar
1 416
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Katthälsa För ungefär två månader sen fick Isola någon form av inflammation i huden. Detta behandlades med kortison och blev bättre men beteendet...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Tassetass
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka