Sommarjobba med häst

C

CarolinaL

Hej! Nu frågar jag här igen för jag har inte lyckats hitta något sommarjobb med hästar utomland. Det vore jättekul om ni kunde berätta era egna erfarenheter om att jobba utomland och var ni gjorde det. :D

Längtar verkligen efter att få se mer utav hästvärlden och hur bra är inte en resa då??

Hjälp mig! Hur ska jag gå tillväga och vad har ni gjort?

Sv: Sommarjobba med häst

Vet inte om det är riktigt vad du söker men jag skriver iallafall.

Jobbade som kolloledare/ridlärare pa en gard i norra Tyskland i somras. Fruktansvärt mycket jobb (fem lediga dagar pa sju veckor) men även enormt utvecklande och roligt. Inte sa mycket ridning men väldigt mycket häst. Och tyska kids :p Lite av en flickdröm att tillbringa hela sommaren pa ett ridläger men som sagt, det var bland det tyngsta jag gjort i arbetsväg. Bade fysiskt och psykiskt.

Jag sommarjobbade väl egentligen inte, men jobbade i Banff Nationalpark i Kanada från slutet på augusti i ca en månad framåt.

Ville jobba som "wrangler", westernridning då, men kom till ett turridningsställe. Lät jättekul innan, trodde jag skulle få rida ut i naturen/bergen och så där men det blev att jag harvade runt på lite ridvägar ca 5 minuters promenad från stan. Jobbade ca 15 timmar om dagen (kl 6-kl 20/21), ledig en dag/två dagar varannan vecka. På de 4 eller 5 veckor jag jobbade hade jag väl kanske 5 dagar ledigt sammanlagt. Jobbade hela dagar utomhus även då det var +3 och ösregn, dagen efter kunde det vara +30 och solsken och även då var det jobb hel dag (tacka gud för att man hade hatt!).

Vissa dagar red jag samma entimmestur 8 gånger, vissa red jag inte alls. I övrigt tillkom självklart fodring och sadling av alla hästar på morgonen (ca 50-60 st/morgon), mockning under hela dagen, hjälpa ryttare på sina hästar osv. När det var lite att göra skulle hövinden fyllas, sopor sorteras eller lunchrummet städas.

Blev lovad massa saker som det aldrig blev någonting av, tyckte ca 90% av alla människor jag mötte på stället vara idioter (mest för att alla var elaka mot hästarna, och mig ofta även om jag inte kunde brytt mig mindre, och ärligt talat inte kunde ett skit om varken hästar eller ridning - ändå skulle de lära ut allt det). Fick för lite betalt, jobbade för mycket, blev inte omhändertagen ett skit trots att jag betalat 9000 kr själv i resor och hamnade i ett helt nytt land, det var liksom ingen som brydde sig. Bodde i det skitigaste och äckligaste huset jag någonsin sett i hela mitt liv (bodde bara ungdomar 17-25 år i huset, ingen kunde/ville städa eller hålla efter sig öht - de diskade inte och när de åt pizza slängde de kanterna på heltäckningsmattan). De festade dessutom varje kväll trots att vi började jobba kl 6 så otaligt många dagar var vi 3 st på jobbet som fick göra allt istället för de 10 vi skulle vara, för att de var för bakis för att infinna sig i stallet. Ingen fick sparken för det och det fortsatte under hela tiden jag var där. Fick sova med öronproppar och jobba för 3 personer för att vi var så få.

Ja, så var min jobbtid i Kanada. Låter katastrofalt men det var det bästa jag gjort, jag ångrar det inte för en sekund och skulle göra om det. Träffade vänner för livet, såg den mest fantastiska naturen och träffade så många oerhört trevliga människor, fick se och lära känna ett land jag mer än gärna skulle bo i och som jag definitivt kommer besöka fler gånger.

Min tid däröver är något jag kommer minnas i hela mitt liv och jag skulle för allt i världen inte vilja få det ogjort.

Känner igen det där med att jobba utomhus i ösregn. Jag höll alla mina lektioner pa uteridbanan i tygskor under den regnigaste sommaren i mannaminne. Dvs sta still, pa en översvämmad ridbana i ösregn, 4-5 timmar i sträck. Sista veckan inser chefen att han har ett par gummistövlar över som jag kan lana :grin:

Ja. De flesta där hade ju oljerockar så de höll sig torra, jag hade ingen och vägrade köpa en för 2000 kr när jag bara var där i några veckor. Så delvis självförvållat men det var det värt för att spara de pengarna :D

Okej, det låter ju inte jättebra... men det är ändå en erfarenhet. Jag skulle vilja jobba i ett stall i Europa, hos en tävlingsryttare helst. Där man kan lära sig en massa, för jag känner inte att lönen är det viktiga för mig. Tack för att ni har svarat :)

Jag har i alla fall fått kontakt med Anita Sande och hoppas att hon kan hjälpa mig att fixa ett jobb, men hon trodde att det var svårt eftersom jag bara kan åka 5-7 veckor i sommar. Jag går ju ut skolan nu i vår, i sommar ska jag jobba i juni och förhoppningsvis gå ridledarkursen i juli och sen i höst ska jag jobba och ha praktik så kan jag försöka söka in på Hippologen. Men jag vill verkligen åka och se världen och se hur det är att arbeta inom hästyrket utomlands.

Men hur fixade ni era jobb? :)

En vän till mig träffade chefen på en mässa, hörde att han sökte folk som pratade engelska och på den vägen är det. Så mest ren skär tur/slump.

Det är mycket att göra och det är inte de bästa förhållandena men det är å andra sidan inte därför man jobbar inom hästbranchen. Det är en upplevelse och även om det är jobbigt och slitigt så är det inget varken jag eller, som sagt, Grålly vill ha ogjort. Jag ska till och med tillbaka dit nästa år. Inte fulla sju veckor men hoppas på iallafall två-tre.

Ta chansen om du får den! Lycka till!

Börja med att fråga dig själv:

Vart i Europa vill jag helst åka?
Vem vill jag helst åka till?

När du har kommit på det tar du reda på kontaktuppgifter till ryttaren,
och ringer!

Eftersom du bara kan jobba under en så kort tid är det ju inte läge att ställa några stora krav, förklara det, säg att du vill att de ordnar boende till dig,
och en liten ersättning. De gånger jag åkt har jag alltid fått betala resan själv,
fått boende och frukost/ lunch samt 4-700 euro i månaden.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II