Sv: Sommarjobba med häst
Jag sommarjobbade väl egentligen inte, men jobbade i Banff Nationalpark i Kanada från slutet på augusti i ca en månad framåt.
Ville jobba som "wrangler", westernridning då, men kom till ett turridningsställe. Lät jättekul innan, trodde jag skulle få rida ut i naturen/bergen och så där men det blev att jag harvade runt på lite ridvägar ca 5 minuters promenad från stan. Jobbade ca 15 timmar om dagen (kl 6-kl 20/21), ledig en dag/två dagar varannan vecka. På de 4 eller 5 veckor jag jobbade hade jag väl kanske 5 dagar ledigt sammanlagt. Jobbade hela dagar utomhus även då det var +3 och ösregn, dagen efter kunde det vara +30 och solsken och även då var det jobb hel dag (tacka gud för att man hade hatt!).
Vissa dagar red jag samma entimmestur 8 gånger, vissa red jag inte alls. I övrigt tillkom självklart fodring och sadling av alla hästar på morgonen (ca 50-60 st/morgon), mockning under hela dagen, hjälpa ryttare på sina hästar osv. När det var lite att göra skulle hövinden fyllas, sopor sorteras eller lunchrummet städas.
Blev lovad massa saker som det aldrig blev någonting av, tyckte ca 90% av alla människor jag mötte på stället vara idioter (mest för att alla var elaka mot hästarna, och mig ofta även om jag inte kunde brytt mig mindre, och ärligt talat inte kunde ett skit om varken hästar eller ridning - ändå skulle de lära ut allt det). Fick för lite betalt, jobbade för mycket, blev inte omhändertagen ett skit trots att jag betalat 9000 kr själv i resor och hamnade i ett helt nytt land, det var liksom ingen som brydde sig. Bodde i det skitigaste och äckligaste huset jag någonsin sett i hela mitt liv (bodde bara ungdomar 17-25 år i huset, ingen kunde/ville städa eller hålla efter sig öht - de diskade inte och när de åt pizza slängde de kanterna på heltäckningsmattan). De festade dessutom varje kväll trots att vi började jobba kl 6 så otaligt många dagar var vi 3 st på jobbet som fick göra allt istället för de 10 vi skulle vara, för att de var för bakis för att infinna sig i stallet. Ingen fick sparken för det och det fortsatte under hela tiden jag var där. Fick sova med öronproppar och jobba för 3 personer för att vi var så få.
Ja, så var min jobbtid i Kanada. Låter katastrofalt men det var det bästa jag gjort, jag ångrar det inte för en sekund och skulle göra om det. Träffade vänner för livet, såg den mest fantastiska naturen och träffade så många oerhört trevliga människor, fick se och lära känna ett land jag mer än gärna skulle bo i och som jag definitivt kommer besöka fler gånger.
Min tid däröver är något jag kommer minnas i hela mitt liv och jag skulle för allt i världen inte vilja få det ogjort.