Sv: Sommarhäst
Som förälder skulle jag INTE låta dig ta egen sommarhäst, om jag själv inte hade någon erfarenhet av dem. Även en lugn och uppfostrad häst kan bli skrämd eller börja testa dig som flockledare, och har du ingen kunskap om hur hästar fungerar och kan läsa av dem någorlunda så är risken stor att det snart går illa och hästen tar över, och allt umgänge sker på hästens villkor. Man kan nog inte jämföra en ridskolehäst med egen häst hemma... Hanteringen är ju SÅ mycket viktigare att funkar än ridningen, för funkar det inte för dig på marken så kommer inte hästen att ha respekt för dig när du sitter på ryggen heller. Och har du inte kunskap och pondus att kontrollera hästen från marken, så ja... Vad som helst kan ju hända. Oberoende vilken ras du skaffar så tänk på att hästen väger mycket mer än du, och av misstag kan skada dig rejält för att inte säga vad den kan göra medvetet! Vore jag du skulle jag inte oroa mig för att de kan skada fåren, jag skulle vara mer orolig för min egen skull.
Håller med i förslaget att du är hos grannens gamla häst istället ett tag till tills du lärt dig mer om hästhantering, och definitivt inte skaffar nån egen häst innan du har en vuxens erfarna hjälp nära till hands. Plugga på om hästars beteende och hur man som människa ska förhålla sig när det inträffar något. En egen ponny kan vara hur söt som helst när du matar den med äpplen i sommarhagen, men du måste försöka tänka efter vad som kan hända, inklusive det värsta.