Sommarhäst

Sv: Sommarhäst

Men jag måste ju ha en som sällskap knäppskalle xD Absolut ska du hänga mää! TRåd och sånt hoppas man ju att få låna av M:angel:

Ooops!:) Här har jag missat några inlägg!,Roligt att du får hyra 2 hästar i sommar!,Lucka till alla andra som ska hyra!:)

Idag skrev mamma under att jag får hyra Wilmer!:love:
Så,man ska ha myggspray?,något mer?!:)

Ridutrustning:
Sadel
Träns
Schabrak
Tyglar
Stigläder
Stigbyglar
Sadelgjord
Bett
Ev. benskydd

Skötsel:
Ryktsaker
Kniv

Stallapotek:
Sterila kompresser
Bandage
Termometer på snöre
Helosan
Bomull på rulle
Gladpack

Foder:

Kraftfoder
Vitaminer/Mineraler

Övrigt:
Insektsmedel
Smörjsaker till läder

Listan skriven av Tahoi :D

Gotthard, du har glömt:
Eltråd
Grimma
Grimskaft
Sax till stallapoteket
Peta in det på valfria kategorier:)

Sv: Tips tack!

Hejsan svejsan alla där ute!:)

Jag ska hyra en häst på ridskolan nu i sommar(2 veckor:love:),en halvblods valack, Wilmer(Fux m.stjärn f.1990 e.Galloways Ue.Bayard)och nu vill jag gärna ha lite tips om vad som kan vara bra att tänka på.Jag är 15 år(blir 16 i december),hyrde häst från ridskolan förra året,men det blev en tragidi:cry:,Katja som jag hyrde då blev sparkad och benet blev brutet!:cry:.. Men NU till denna sommaren!,Som sagt så ska jag hyra Wilmer,han är pigg att rida,han gillar att hoppa(kan bli lite hett,men lyssnar bra på skänklarna),han är duktig i dressyren med.Jag har ridit sen jag var ca.6år och har haft egen ponny(Som också fick avlivas,2005 pga spatt)...

SÅ kom med tips på olika övningar man kan göra, o.s.v.!:bump:

Ursäkta om det blev långt!
Mvh Nougat

måste bara fråga dig om katja, var det en d-ponny? typ fux?

*kl*

Jag kom på en fråga... Vet ni några ställen som hyr ut veckovis? Jag har inte hittat så många ställen att hyra ifrån... Ja bor i Göteborg. Förlåt för "trådkapning" men ni behöver inte svara om ni int vill ;)

Ja det har jag. Jag vet inte ifall jag vill hyra därifrån, eftersom det ligger såpass långt ifrån. Men det stog ju iof att hästarna finns lite överallt i landet. Men jag vill ha lite fler alternativ :p
Annars finns Jikas eller va de hette, men det verkade inte finnas så många hästar..
som sagt, ja vill ha lite fler alternativ...;)

Jag ska också hyra häst i sommar :D lääängtar.
denna sommaren ska jag hyra en c-ponny men sommaren 05-06-07 har jag hyrt en shettis. :D
älskar att rida shettis.
hihi, lycka till med dina sommarhästar!

Heej!
Jag ska ha en sommarhäst i sommar:D:love:
Det är en varmblods vallack, 9 år.
Han är väldigt känslig i munnen, ägarna tror att antagligen har han blivit ryckt i munnen hos förra ägaren.
När jag provred han så slappna han inte av förrän man red på nästa helt långa tyglar. När man ska svänga så räcker de med att man kramar JÄTTE löst så svänger han direkt.

Tycker ni att ja ska prova att rida i repgrimma eller på hackamore?

Han har inget fel på tänderna eller nåt sånt.

Om du har problem med vilken häst som du ska ha så här är lite tips:

Kolla om hästen varit sjuk någon gång och om den har lätt för att bli halt eller fått fång.Är den glad eller sur ? Hur snäll är den i hagen ? Trafiksäker och lydig.Är den försäkrad/pass ?
Med tanke på om du tar en gammal häst så passar den väldigt bra till skogsridning,då gammla hästar inte ska arbetas hårt.
Men om du tar en ung så "ligger man alldrig säker" ;) Vill säga,att unga hästar hittar på en massa saker och ser spöken och oftast vill busa (men det beror ju på häst,till häst)

Ha en bra sommar :idea:

jag tycker att du ska kolla med Öknehult kurs o lägergård.Där har dom 100tals roliga hästar att välja mellan

till tess_g_

Det finns flera hundra blodtörstiga vildsvin (vars huvudsakliga föda är människor och ardennerhästar) i olika konstellationer, samt VARG (och det vet väl alla att vargar äter både hästar och människor som huvudsaklig föda) inom 5-10 km från "mitt stall" där jag haft min häst i snart fem år, 365 dagar om året, varav hage cirka 5-12 timmar/dygn i vanliga hagar med trästolp och två trådar. Sommarhagen, samt förbeteshagen har inte ström... Ingen av våra hästar har blivit uppätna av vare sig ekorrar, vildsvin eller varg.

Jag hade 2 foderhästar som gick med 1 tråd på stängsel.Dom hade en hage på 1km. Det springer flockar med vildsvin och saker,då det är en skog jämte.Men inte enns ett rådjur stack under :) ..Vi hade ganska svag el i. ;) Och hästarna gick ute dag o natt.

Då jag känner båda hästarna väldigt väl och har ridit båda mycket så är det inga problem att fånga i hagen mm. Den äldre hästen är 8 år så är han inte så pass gammal att han kommer rammla ihop så fort jag hopppar en stock i full karutta, den yngre hästen har jag ridit in och vet att han inte är speciellt lättskrämd.

/J

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är på sadeljakt, efter dressyrsadel då hans inte ligger så bra. Under tiden så rider jag i hans hoppsadel (ej utprovad, endast...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama