Sommarhäst

HorseCrazy

Trådstartare
Nu har jag,min kompis och föräldrarna insett att vi inte är redo för en egen häst så vi bästemde oss att hyra sommarhäst. vad ska vi tänka på och vad blir kostnaderna och vad inngår i priset?

Sv: Sommarhäst

Det är omöjligt att svara på dom frågorna här, det beror helt på varifrån ni hyr. Du får leta líte och ringa runt och fråga :)

Är det inte bättre att istället för att rida 1-2 månader om året att man blir medryttare och får rida 1-2-3 gånger i veckan året runt?
Jag har aldrig riktigt fattat det där med sommarhäst :)

Fast det kan vara en god ide tycker jag. Jag har funderat på det till min dotter. Hon rider på ridskola under terminerna och vi har egna hästar. Dock bara en ridhäst.

Under skolterminen skulle hon inte ha tid med en egen ponny pga skolarbete och andra aktiviteter och sporter. Då räcker det bra med ridskola och en tur lite då och då på vår ridhäst.
På sommarlovet skulle det fungera bra för vår del om hon hade en 'egen' ponny. Det hade faktiskt underlättat livet då vi hade kunnat rida tillsammans. :)

Men jag har ingen aning om var man skulle hitta en sån ponny så det får vara. Men jag skulle absolut kunna tänka mig en sommarhäst till henne. :)
Tror inte jag är ensam om att resonera på det viset.
(ursäkta ev stavfel, skriver från mobilen)

Är det inte bättre att istället för att rida 1-2 månader om året att man blir medryttare och får rida 1-2-3 gånger i veckan året runt?
Jag har aldrig riktigt fattat det där med sommarhäst :)

Med tanke på hur många "medryttare" som plötsligt slutar dyka upp i oktober-november kan jag förstå lockelsen med sommarhäst.

Plus förstås att det är ett praktiskt sätt att prova på att ha häst en tid på året när barn inte har läxor, föräldrar har tid att engagera sig i hästeriet, och det är billigt att ha häst. All respekt för familjer som resonerar på det viset. Hellre det än att ge sig på att vara fodervärd/köpa häst och behöva backa för att man inte klarar av det.

*kl*

Jag tycker också det är himla bra med sommarhäst som en första erfarenhet med eget ansvar just över sommaren när de är lediga från skolan osv. Min sommargranne kommer att ha sommarhäst hos oss till sin dotter. De hyr av en ridskola, kan vara värt att kolla upp för er som är intresserade.

Tycker också det är jätte bra med sommarhäst :)

Jag och en kompis hade varsin sommarhäst när vi var 14 år, hade då endast ridit på ridskola från det att vi var 7 år. Under den sommaren så utvecklades vi så mycket mera, så när vi sedan skulle börja på ridskolan igen på hösten så kändes det tråkigt. Även våra föräldrar såg att vi hade utvecklats under den sommaren :)
Så vi red klart den terminen och sedan blev det automatiskt att min kompis köpte egen häst och sedan köpte jag min egna häst :)

Är så oerhört glad att vi hade möjlighet till att ha sommarhäst så man fick testa på lite smått hur det är och ha egen häst eftersom vi endast hade ridit på ridskola och våra föräldrar inte var några större hästmänniskor!

Nu några år senare så har vi i familjen 4 hästar ;) varav en ridhäst och 3 avels ston (travare) :) Nu vet jag inte vad jag skulle göra om vi inte hade några hästar!

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama