Sommarföräldrar 2014

Jag hoppar in här med jämna mellanrum för att se om era små har behagat att kika ut än, @Madick och @Tora, men det verkar vara välgräddade bebisar som gäller ;)
Pepp till er och lycka till när det väl är dags! :) :bump:

Hej alla!
Skriver inte så mycket, men läser allt ni skriver.
Lilleman är tämligen enkel, är missnöjd när han är hungrig, kissig, eller trött. Vi hade en jobbig början med mycket ont i magen o trög mage. Bättre nu när vi hittat rätt i ersättningsdjungeln. Ler o pratar sedan några veckor tillbaka.

@DarkInNight
Jag slår också ett slag för förskola för det äldre syskonet. Visst känns det lite fel att lämna när man är hemma, men jag resonerar som så att så länge hon verkar lugn så får hon gå. Om hon skulle vara ledsen vid en lämning får hon följa med hem igen. Hittills har det inte hänt. Femton timmar är alldeles lagom för henne, lämningarna har aldrig varit lättare. Det ger mig lite andrum också och tid att gulla med lillebror.

@majola Tack för tipset om hur man kan söva båda! Sövde storasyster i vagnen och hade lillen i sjalen, det gick över förväntan!

Känner med er som väntar och väntar!

Hej igen allihopa!
Jag läser, men det blir inte så jag skriver så ofta. Lilleman växer så det knakar och är 3 månader idag. Förutom att han ler och jollrar så har han nu senaste veckan börjat skratta :) Ska bli spännande att se hur stor han har blivit idag när vi ska till BVC, tyvärr tänker de ju sticka honom också idag :/

Jag växlar själv mellan att vara glad och lycklig över lilleman och att vara ledsen över allt annat som inte går. Behövs bara en liten motgång. Idag är det att studielitteraturen inte har kommit i tid och att jag därför inte hinner göra klart uppgiften i tid och att kroppen är helt borta på grund av trötthet, mat som jag inte tål och feber innan helgen. Men jag jobbar på det och har faktiskt stunder när jag är glad för andra saker än lilleman också :)

Hejar på @Madick och @Tora !

Vad fin du är @Tora som skriver så långa pedagogiska och hjälpsamma svar! Jag läser och hoppas att jag får med mig lite visdomar även om det inte var riktat till mig. Och håller tummarna så hårt det bara går för att din och @Madick s förlossningar ska komma igång nu med detsamma så att ni ska slippa igångsättning.
:o:o Vad snäll du är. Att skriva pedagogiskt brukar inte vara min starka sida annars :D

Tack snälla för bollplank , hjärnan går verkligen på lågvarv.

Han fick ersättning igår mitt i natten av sambon, innan dess hade sambon honom (i famn?), det var efter det han började knöla när han skulle ligga i spjälsängen. Men som du säger så blev han lugnare när jag plockade över honom att ligga nära mig. Han var inte hungrig.
Då kanske han helt enkelt saknade sin mamma? Den förklaringen kan jag acceptera :love:

Han ammar färre gånger dagtid, var tredje/varannan timme. Sover ganska mycket.
Kvällstid brukar vi maratonamma, eller rättare sagt, han ligger och snuttar.

Ljud har jag funderat över men inte riktigt kommit till skott med. han sover så gott om dagarna när det hela tiden händefr något runtom honom.
Utan att på något sätt utge mig för att vara expert så misstänker jag att mycket av era bekymmer kommer från att han tyvärr lyckats få in lite fel dygnsrytm.

Inget lätt problem att åtgärda även om lösningen är enkel (att vända till rätt dygnsrytm). Jag har tyvärr den erfarenheten att bebisar gärna inte vill bli styrda utan helst styr själva hur de vill ha det.

Försök amma på dagen så mycket det bara går. Minsta lilla pip så amma, amma och amma.

Jag är inte så mycket för att väcka en bebis som sover (brukar inte bli bra då) men om du gör tvärtom dvs lägger ifrån dig honom innan han somnar och då kanske bara på en filt på golvet så han får längre vakenstunder på dagen.

Han behöver dagsljus för att få till dygnsrytmen så bästa är om ni kan vara ute så mycket som möjligt när han är vaken. Exponera honom för solljus (utan att han bränner sig givetvis).

Bär honom så lite som möjligt utan att plåga honom.

Sen på kvällen försök somna/vara övertrött själv när du ammar honom då får han i sig melantonin genom bröstmjölken.

Bebis som knölar, troligen något gasproblem som vanligt. Håller tvååringen vaken.
Tvååring som pillar och Pratar, håller bebis vaken.

Undrar hur många timmar till detta ska ta.

Bebis som knölar, troligen något gasproblem som vanligt. Håller tvååringen vaken.
Tvååring som pillar och Pratar, håller bebis vaken.

Undrar hur många timmar till detta ska ta.

Måste storasyster sova för att komma upp i tid imorgon?
Annars skulle jag nog bara sätta mig på soffan, slå på en film. Eller gå ut och gå, bada badkar eller vad som helst. Släppa tanken på att hon/han/ni måste somna och göra något mysigt ihop istället.

(Obs! Men med reservation för att jag inte haft några direkta sömnproblem med något av barnen. Vi har alltid valt minsta motståndets väg. Men så måste mina barn inte upp så tidigt på morgonen heller, och jag förstår att det inte alltid funkar i alla familjer.)

Måste storasyster sova för att komma upp i tid imorgon?
Annars skulle jag nog bara sätta mig på soffan, slå på en film. Eller gå ut och gå, bada badkar eller vad som helst. Släppa tanken på att hon/han/ni måste somna och göra något mysigt ihop istället.

(Obs! Men med reservation för att jag inte haft några direkta sömnproblem med något av barnen. Vi har alltid valt minsta motståndets väg. Men så måste mina barn inte upp så tidigt på morgonen heller, och jag förstår att det inte alltid funkar i alla familjer.)
Dagis imorgon :(, och V ska till bvc direkt efter.
Och hon har varit helslut om dagarna i flera veckor nu så jag vill gärna att hon får sova.
Tyvärr lät.sambon henne sova till 15.30 i eftermiddag, så det är ju inte så konstigt att hon inte kommer till ro. Vet inte riktigt vad han tänkte med där.

Nu sover de iaf.
Provade att lägga V i spjälsängen, han började knöla så fort jag själv började slumra in  :P
Radion på, verkar inte göra någon skillnad.
Provade amma men nja inte superhungrig, någon liten snuttning då och då.
Får se om det är en rap som bråkar eller om det bara var mammakramigt, han får ligga kvar här bredvid, får se om jag lyckas somna istället

Strax till BM så får vi se om det blir något beslut om igångsättning, +12 idag. Inga sammandragningar eller nånting, det enda som känns är när hon ligger och knör åt alla håll.

Hoppsan. Det blir förlossningen kl.15. Vi blev inte friskrivna från att hon kan ha vänt sig i säte... skitunge. Hjärtljuden för högt upp och väldigt svåra att hitta och fötterna mer lika att hon ligger som en simhoppare med huvud och fötter uppåt. Hon har ju gjort mig rejält illa när hon stökat runt och kanske har jag nog tyckt att händerna rört sig högre upp än de brukar också, men det är ju lätt att tänka på sånt i efterhand. Hon KAN ju ligga rätt också men koll blir det så får vi se om det blir planerat snitt av det hela. Jag tar det med ro, övriga inblandade är lite mer nerviga :-)

Hoppsan. Det blir förlossningen kl.15. Vi blev inte friskrivna från att hon kan ha vänt sig i säte... skitunge. Hjärtljuden för högt upp och väldigt svåra att hitta och fötterna mer lika att hon ligger som en simhoppare med huvud och fötter uppåt. Hon har ju gjort mig rejält illa när hon stökat runt och kanske har jag nog tyckt att händerna rört sig högre upp än de brukar också, men det är ju lätt att tänka på sånt i efterhand. Hon KAN ju ligga rätt också men koll blir det så får vi se om det blir planerat snitt av det hela. Jag tar det med ro, övriga inblandade är lite mer nerviga :-)
Nej men oj.
Du får uppdatera oss :)

Jag är superlugn. Undrar om jag har sån tilltro till läkarvården, nu har de tagit över och jag kan bara följa med liksom.

Det skulle vara typiskt dig att smita före :meh:
:D

Kunde dom inte kolla med ultraljud på plats?

@DarkInNight glömde:

När han vaknar på natten, hur länge ammar han? Är det bara en kort stund eller en längre stund?

Vissa barn vaknar till och snuttar bara innan dom hinner somna om. Då får dom inte i sig den feta mjölken som gör dom mätta.

Dom brukar orka hålla sig vakna längre om dom "fryser" lite. Dvs inga kläder, ingen filt på. Ligger du ner och ammar? Kanske behöver du sitta upp och amma så han vaknar till lite mer.

Sen är det ju tyvärr så att amning är som sagt mer än mat. Det kan vara så att han känner sig lite otrygg på natten då signalerar hans hjärna "Fara! Kolla var mamma är!".

Har ju själv varit i den situationen du är i. För mig löste det sig så småningom men det tog lite tid.

Dessutom går äldsta barnet på förskola? Om inte så fundera lite på det. Du måste få sova igen lite tid på dagen. Sov när din bebis sover!! (Jättetråkigt råd, jag vet, men har du så stor sömnskuld som du har så måste man sova så mycket som möjligt).

Storasystern var första dagen på dagis idag efter sommarens uppehåll :)

Efter långdragen läggning igår så somnade vi allihopa tillslut i dubbelsängen.
Lite knölig natt men ändå ok.
V fick sova bredvid mig och förutom två timmars knöl på framåt morgonen och alla amningar så gick natten bra.

Vi ska nog ta oss igenom den kommande natten också :)

Hemma igen. Hon låg så fint som hon skulle. Tid för igångsättning på fredag morgon om det inte startat innan dess.

Skönt! Gick 9 dagar över och jag började googla på hur värkarna kändes ifall jag skulle missa dem haha... Började tro mer för varje dag jag gick över att hon inte skulle komma ut.

Tog en timme och nattning x2 ikväll. Dottern har humör så det räcker och blir över (från mig :angel:) och blir redigt förbannad när hon får napp istället för bröst att sutta sig till sömns med. Men det blir mindre och mindre utbrott och kortare för varje kväll så man står ut :) Sambon försökte natta igår men det gick inte alls.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka