Sommarföräldrar 2014

Kör en morgonuppdatering, jag har ju ändå inget speciellt (förrutom jobb) att göra... inte som ni andra :-)

Hade EN värk i natt, det kändes iaf som en riktig värk, dock rätt snäll. Låg och väntade på en till men nej, det fick tydligen vara bra så. Jag som tyckte dagens datum har så bra schvung i sig som födelsedatum. BF idag.

Kör en morgonuppdatering, jag har ju ändå inget speciellt (förrutom jobb) att göra... inte som ni andra :-)

Hade EN värk i natt, det kändes iaf som en riktig värk, dock rätt snäll. Låg och väntade på en till men nej, det fick tydligen vara bra så. Jag som tyckte dagens datum har så bra schvung i sig som födelsedatum. BF idag.

Det är nästan 14 timmar kvar av dagen ;)

Jag är också lite nervös inför 1:a september då min man börjar jobba. Men nu börjar det kännas bättre och bättre. Bebisen verkar inte behöva amma fullt lika ofta under dagarna (det är mitt största problem eftersom jag har en ettåring och en treåring hemma också...). Jag satsar på minutiös planering - samt att inte bryta ihop om inte planeringen håller! Tror att det är viktigt att veta vad man ska göra under dagen, ha lunch och kvällsmat planerat (vi har förberett en hel del och konserverat eller fryst) osv.

För storebror har jag en del "nya" pussel och grejor att ta fram. Vi har under mannens föräldraledighet också arbetat på att etablera en "paus"-rutin. Vi har en paus-skylt och om någon känner sig trött eller för uppjagad (alternativt vill amma...) så kan man sätta sig på soffan och ta fram skylten. Då är det lugna aktiviteter som gäller: vila, läsa bok, pussla osv. Den som inte vill pausa måste leka någon annanstans.

Andra trick är väl att duscha på kvällen istället för på morgonen, packa skötväska etc på kvällen, ta fram kläder kvällen innan osv osv. Men det är kanske mest om man har flera barn. Jag fasar lite för de dagar då vi ska iväg på morgonen och alla ska ha ätit frukost, klätt på sig, borstat tänder, varit på toa alt. fått ren blöja, fixat matsäck, packat väskor och allt vad det är.

@DarkInNight : Min son var ju ungefär som din dotter när lillasyster kom. I början gick det jättebra att söva båda, jag hade ett eller båda barnen i knäet och läste. Ofta gick det ätt lägga lillasyster i en saccosäck och klappa lite på magen medan jag läste (skulle inte gå med Raphael dock...). Nu kan jag natta storebror (snart 3 år och 3 månader) och amma R samtidigt. Men det beror förstås jättemycket på vad ni har för nattningsrutiner. Vi läser oftast tills han somnar.

Om jag nattar ettåringen och bebis samtidigt packar jag dem i vagnen och går en promenad. Det är det enklaste. Ibland går det snabbt, ibland måste jag gå längre, men förr eller senare funkar det.

När dottern blev större var det svårare. Då kunde jag låta storebror titta på tv antingen tills han somnade eller tills hon gjorde det. Under tiden körde jag henne i vagnen ute på terrassen eller i vardagsrummet.

(Alltså, jag nattar ju inte Raphael, men han är med när storasyskonen somnar!)

Vi har ganska jobbiga läggningar som stundtals tar flera timmar med dottern. Hon har problem med magen.
Vi ska ligga bredvid och inget får stjäla hennes uppmärksamhet för då är det kört, så jag ser inte riktigt fram emot att försöka få ihop hennes läggningar utan någon som kan se efter Vidde under tiden.
Men det kanske slutar med att det går bättre än väntat :)

Inatt somnade Vidde inte förrän efter tre, stackarn hade ont i magen.

Lugnade sig något efter Pysventilen.

Det står på förpackningen att man inte ska återanvända dem.
Men det känns väldigt onödigt och resursslöseri, borde det inte gå att sterilisera dem mellan användning och använda dem fler gånger, vad kan hända annars liksom?

Var köper ni de där pysventilerna? Jag tycker de borde gå att diska/koka om plasten håller för det.

Ont i ryggen som mensvärk idag, vill inte ge sig. Var och handlade för att få igång något, tänkte att rörelse är bra, och jag är långt mer rörlig nu än tidigare. Magen har sjunkit också så jag äter mer, dvs det får plats mer i magsäcken äntligen. Huvudvärk, kan det vara ett tecken tro? Oj oj vad jag letar "symtom" på att det är något på G. Men vad annat kan man göra...

Inatt somnade Vidde inte förrän efter tre, stackarn hade ont i magen.

Lugnade sig något efter Pysventilen.

Det står på förpackningen att man inte ska återanvända dem.
Men det känns väldigt onödigt och resursslöseri, borde det inte gå att sterilisera dem mellan användning och använda dem fler gånger, vad kan hända annars liksom?

Vår bvc-tant sa åt oss att skölja av och koka pysventilerna :)

Var köper ni de där pysventilerna? Jag tycker de borde gå att diska/koka om plasten håller för det.

Ont i ryggen som mensvärk idag, vill inte ge sig. Var och handlade för att få igång något, tänkte att rörelse är bra, och jag är långt mer rörlig nu än tidigare. Magen har sjunkit också så jag äter mer, dvs det får plats mer i magsäcken äntligen. Huvudvärk, kan det vara ett tecken tro? Oj oj vad jag letar "symtom" på att det är något på G. Men vad annat kan man göra...

Jag köper på apoteket, men en del säger att det finns på typ babyproffsen.

Heja din lilla tjeja! Kom ut nu!

Köpte på apoteket, liten butik i liten stad men de hade :)

Ja nu vill vi se fler symptom!! :bump:

Nu börjar jag förstå @Energi ' s hyllning till pysventilen :)

Igår somnade han som sagt 03...

Idag har vi kvällsammat /tuttat ett par timmar, plötsligt början han stånka och trycka, kommer inget, tjuter högt.
Tog fram pysventilen och det pyser lite sen bajsar han ett lass genom den, bra med senapsbajs :up::p

Och nu sover han, lilla plutten skrutten :love:

Min Bm ringde idag. Hon har bytt jobb men ville kolla så allt var ok.
På måndag ska jag in på extra koll hos en annan bm eftersom jag får ont när jag stått/gått, bra att hålla underlivet under kontroll :up:
Men den riktiga sexveckors efterkontrollen är inte förrän 18 september... Jag som börjar få ridabstinens, det är ju en evighet fram tills dess!

Heja @Madick ! Det är väl bara du och @Tora kvar nu?

Jag är så nyfiken på hur Raphael kommer att vara när han blir lite större. Personlighet och intressen och sånt. Just nu är han familjens lilla mimosa - vill vara nära och snutta mycket. Har ont i magen och blir lite ängslig om det är för stojigt omkring (alltså inte normalt lekstoj, men oväntade saker).

@DarkInNight : Stackars din lilla tjej som har ont i magen! Kan hon inte sova för att det är så jobbigt? Hoppas du hittar en lösning som funkar för dig och dina barn.

Här väntas det bara. Inga direkta känningar på att det skulle vara på gång.

Har åkt på en förkylning. Mina luftrör brukar alltid dra ihop sig så jag får så tungt att andas. Sitter och funderar om jag skall åka in till närakuten nu på morgonen (fredag) när de öppnar vid 07:00.

Brukar få andas i en mask och det brukar göra en enorm skillnad.

Även om det inte är riktigt så svårt att andas som det brukar vara så brukar det vara en fördel om man kan andas i alla fall någotsånär vid en förlossning :p

@Mustasukka GRATTIS

Nu du @Madick nu är det bara du och jag kvar. Får se vem som blir sist.

Jag har ju dock alltid gått över med 10-14 dagar så jag hade satsat mina pengar på dig.

:D:D:D
Nä lugnt här. Magen har sjunkit betydligt men i övrigt mår jag bättre än på länge. Nu kan hon lika gärna hålla sig inne till 1 sept så blir det några kr extra i kassan pga nytt jobb för exakt ett år sen.

Där fick jag för att jag sa att jag mådde bra. Ligger helt slut och illamående i soffan med superlugn bebis i magen. Så pass att jag tog en isglass för att få lite respons. Lite kom det men hon verkar också trött.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka