Igår morse kl 7.57 föddes vår dotter!
...
Vi tänkte att hon ska få heta Elisa.
Grattis! Vad skönt att det inte blev krisochpanikbråttom!
Vilket vackert namn hon ska få!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Igår morse kl 7.57 föddes vår dotter!
...
Vi tänkte att hon ska få heta Elisa.
Kör en morgonuppdatering, jag har ju ändå inget speciellt (förrutom jobb) att göra... inte som ni andra :-)
Hade EN värk i natt, det kändes iaf som en riktig värk, dock rätt snäll. Låg och väntade på en till men nej, det fick tydligen vara bra så. Jag som tyckte dagens datum har så bra schvung i sig som födelsedatum. BF idag.
Jag är också lite nervös inför 1:a september då min man börjar jobba. Men nu börjar det kännas bättre och bättre. Bebisen verkar inte behöva amma fullt lika ofta under dagarna (det är mitt största problem eftersom jag har en ettåring och en treåring hemma också...). Jag satsar på minutiös planering - samt att inte bryta ihop om inte planeringen håller! Tror att det är viktigt att veta vad man ska göra under dagen, ha lunch och kvällsmat planerat (vi har förberett en hel del och konserverat eller fryst) osv.
För storebror har jag en del "nya" pussel och grejor att ta fram. Vi har under mannens föräldraledighet också arbetat på att etablera en "paus"-rutin. Vi har en paus-skylt och om någon känner sig trött eller för uppjagad (alternativt vill amma...) så kan man sätta sig på soffan och ta fram skylten. Då är det lugna aktiviteter som gäller: vila, läsa bok, pussla osv. Den som inte vill pausa måste leka någon annanstans.
Andra trick är väl att duscha på kvällen istället för på morgonen, packa skötväska etc på kvällen, ta fram kläder kvällen innan osv osv. Men det är kanske mest om man har flera barn. Jag fasar lite för de dagar då vi ska iväg på morgonen och alla ska ha ätit frukost, klätt på sig, borstat tänder, varit på toa alt. fått ren blöja, fixat matsäck, packat väskor och allt vad det är.
@DarkInNight : Min son var ju ungefär som din dotter när lillasyster kom. I början gick det jättebra att söva båda, jag hade ett eller båda barnen i knäet och läste. Ofta gick det ätt lägga lillasyster i en saccosäck och klappa lite på magen medan jag läste (skulle inte gå med Raphael dock...). Nu kan jag natta storebror (snart 3 år och 3 månader) och amma R samtidigt. Men det beror förstås jättemycket på vad ni har för nattningsrutiner. Vi läser oftast tills han somnar.
Om jag nattar ettåringen och bebis samtidigt packar jag dem i vagnen och går en promenad. Det är det enklaste. Ibland går det snabbt, ibland måste jag gå längre, men förr eller senare funkar det.
När dottern blev större var det svårare. Då kunde jag låta storebror titta på tv antingen tills han somnade eller tills hon gjorde det. Under tiden körde jag henne i vagnen ute på terrassen eller i vardagsrummet.
(Alltså, jag nattar ju inte Raphael, men han är med när storasyskonen somnar!)
Inatt somnade Vidde inte förrän efter tre, stackarn hade ont i magen.
Lugnade sig något efter Pysventilen.
Det står på förpackningen att man inte ska återanvända dem.
Men det känns väldigt onödigt och resursslöseri, borde det inte gå att sterilisera dem mellan användning och använda dem fler gånger, vad kan hända annars liksom?
Var köper ni de där pysventilerna? Jag tycker de borde gå att diska/koka om plasten håller för det.
Ont i ryggen som mensvärk idag, vill inte ge sig. Var och handlade för att få igång något, tänkte att rörelse är bra, och jag är långt mer rörlig nu än tidigare. Magen har sjunkit också så jag äter mer, dvs det får plats mer i magsäcken äntligen. Huvudvärk, kan det vara ett tecken tro? Oj oj vad jag letar "symtom" på att det är något på G. Men vad annat kan man göra...
ToppenVår bvc-tant sa åt oss att skölja av och koka pysventilerna
Köpte på apoteket, liten butik i liten stad men de hadeVar köper ni de där pysventilerna? Jag tycker de borde gå att diska/koka om plasten håller för det.
Ont i ryggen som mensvärk idag, vill inte ge sig. Var och handlade för att få igång något, tänkte att rörelse är bra, och jag är långt mer rörlig nu än tidigare. Magen har sjunkit också så jag äter mer, dvs det får plats mer i magsäcken äntligen. Huvudvärk, kan det vara ett tecken tro? Oj oj vad jag letar "symtom" på att det är något på G. Men vad annat kan man göra...
Jag har fått en i en babybox från Apoteksgruppen. Jag hade inte uppfattat att de är engångs innan jag läste här. Tydligen säljs de i 10-pack på apoteken.Var köper ni de där pysventilerna?
Nä lugnt här. Magen har sjunkit betydligt men i övrigt mår jag bättre än på länge. Nu kan hon lika gärna hålla sig inne till 1 sept så blir det några kr extra i kassan pga nytt jobb för exakt ett år sen.@Mustasukka GRATTIS
Nu du @Madick nu är det bara du och jag kvar. Får se vem som blir sist.
Jag har ju dock alltid gått över med 10-14 dagar så jag hade satsat mina pengar på dig.