Sommarföräldrar 2014

Visst är det jobbigt att bli andfådd bara av att gå upp till andra våningen. Eller ha ont i princip konstant bortsett från en liten stund när man ligger i vattnet i badkaret. Eller att känna sig som en valross på torra land. För att inte tala om illamåendet och den plågsamma halsbrännan......

Men det uppvägs lätt av att sitta i soffan och lägga en beskyddande hand på magen och klappa den lite. Eller när bebisen i magen har avancerade övningar. Eller när man upptäcker att man inte kan knäppa de vanliga byxorna längre.

Samtidigt som jag ser fram emot att få träffa den nya familjemedlemmen så känns det lite sorligt att det börjar gå mot sitt slut.

Det som känns mest jobbigt nu är att få ihop barnvaktspusslet när det blir dags. Vi har ingen riktigt bra lösning (nackdelen med många barn). Risken är överhängande att jag får åka till förlossningen själv utan min man. Detta är något jag absolut inte vill (eller min man heller han vill ju vara med) men risken är att vi inte har något val :cry:

Vad jag önskar att min mamma hade levt. Då hade det inte varit några problem alls.

Hej alla! Till er med bebis i magen - HEJA HEJA!
Till er med bebis hemma - hoppas allt går bra, trotts sömnbrist osv ;)

Här är en till som har smått panik... Imorgon börjar pappan jobba.... han jobbar heltid och åker hemifrån vid 7 och kommer hem 16:30. Och han är ensam lärarassistent till en pojke med 5 diagnoser... och det är inte ett lätt jobb.

Vi har turats om på naatten. jag har sovit ca 20,21-3,4 med pumpning emellan. Sedan hans tur. Och då har han varit där när jag ska pumpa... Nu kommer det bli annorlunda, och jag vet från innan när jag slet ut mig med intensivpumpning för att jag försökte öka produktionen, hur svårt det är att få någon sömn då.
Han är oftast ledsen på kvällen runt 20,22. och ibland äter han med varannan timmes mellanrum, ersättning eller mjölk. och har vakentid runt 3-5, 4-7. Och när han sover ska jag hinna pumpa vilket tar runt 20.-30 min. Vilket förutsätter att han sover i nestet eller ligger vaken nöjd så länge... suuuuck.

Och sova när han sover... ja... visst... om jag vill låta huset förfalla... jag är inte pedant så, nu menar jag plocka i och ur diskmaskin ;-) Ja, jag är jäääättenervös och ser bara svart just nu =(

Hur gör man när partnern börjar jobba?

Sedan räds jag att gå på återkontroll på onsdag... några veckor efter fl kunde jag inte gå på toa.. trodde det var hypotyreosen. låg ämnesomsättning = trög mage, och det gör sitt och det hjälper inte då man får sånna här komplikationer =( ringde mvc, de tyckte ring spec mvc på centralsjukhuset. De tyckte kniiiiiiiiip. och med min fina okomplicerade fl borde det inte vara några komplikationer och jag borde vänta. kniiipa och sen se att det skulle bli bra snart...

Men annars är allt bra =p 4,3 kg för två veckor sen och 56 lång.

KRAM på er alla <3

Jag är också lite nervös inför 1:a september då min man börjar jobba. Men nu börjar det kännas bättre och bättre. Bebisen verkar inte behöva amma fullt lika ofta under dagarna (det är mitt största problem eftersom jag har en ettåring och en treåring hemma också...). Jag satsar på minutiös planering - samt att inte bryta ihop om inte planeringen håller! Tror att det är viktigt att veta vad man ska göra under dagen, ha lunch och kvällsmat planerat (vi har förberett en hel del och konserverat eller fryst) osv.

För storebror har jag en del "nya" pussel och grejor att ta fram. Vi har under mannens föräldraledighet också arbetat på att etablera en "paus"-rutin. Vi har en paus-skylt och om någon känner sig trött eller för uppjagad (alternativt vill amma...) så kan man sätta sig på soffan och ta fram skylten. Då är det lugna aktiviteter som gäller: vila, läsa bok, pussla osv. Den som inte vill pausa måste leka någon annanstans.

Andra trick är väl att duscha på kvällen istället för på morgonen, packa skötväska etc på kvällen, ta fram kläder kvällen innan osv osv. Men det är kanske mest om man har flera barn. Jag fasar lite för de dagar då vi ska iväg på morgonen och alla ska ha ätit frukost, klätt på sig, borstat tänder, varit på toa alt. fått ren blöja, fixat matsäck, packat väskor och allt vad det är.

@DarkInNight : Min son var ju ungefär som din dotter när lillasyster kom. I början gick det jättebra att söva båda, jag hade ett eller båda barnen i knäet och läste. Ofta gick det ätt lägga lillasyster i en saccosäck och klappa lite på magen medan jag läste (skulle inte gå med Raphael dock...). Nu kan jag natta storebror (snart 3 år och 3 månader) och amma R samtidigt. Men det beror förstås jättemycket på vad ni har för nattningsrutiner. Vi läser oftast tills han somnar.

Om jag nattar ettåringen och bebis samtidigt packar jag dem i vagnen och går en promenad. Det är det enklaste. Ibland går det snabbt, ibland måste jag gå längre, men förr eller senare funkar det.

När dottern blev större var det svårare. Då kunde jag låta storebror titta på tv antingen tills han somnade eller tills hon gjorde det. Under tiden körde jag henne i vagnen ute på terrassen eller i vardagsrummet.

(Alltså, jag nattar ju inte Raphael, men han är med när storasyskonen somnar!)

Vaknade utan att ngt hänt i natt heller. Hade tänkt somna om efter en snabb frukost när stora gjorde sig i ordning för skolan, men hon kom hem igen, det är ju skolfoto gubevars, så det är klädbyte = miss av skolbuss så jag får köra. Nåja, det är ju arbetsdag iofs.

Jag har egentligen ingenting emot att vara gravid. Har inte större besvär. Mest en mage som är ivägen när man ska böja sig ner eller gosa med barnen.
Det jobbiga är den här sista väntan och ovetskapen om när det blir.
Mycket beror nog på stress över barnvakt.
Min yngsta som är 20 månader har sovit lite dåligt på sistone och velat ligga nära mig och pappan. Har inte haft någon lust att lämna honom med barnvakt då mitt i natten.
Men jag försöker att inte stressa över det.
Intalar mig att vi får hit en barnvakt snabbt och att vi hinner in i tid.

Var hos bm idag och ny hinnsvepning gjordes.
Har öppnat mig 1 cm sen förra måndagen.
Så öppen 2cm längst in och 3 cm längst ner. Tappen var mjukare och mer centrerad nu. Men bebis är rörlig nu! Ruckbar-fixerad sist.

Jäklar i gatan vilken stark unge jag har. Det gör så inibängen ont när hon sätter igång att röra sig. Hon trycker HÅRT åt alla håll och ibland kan jag inte ens gå utan måste stå och vänta tills hon lugnar sig.

Jäklar i gatan vilken stark unge jag har. Det gör så inibängen ont när hon sätter igång att röra sig. Hon trycker HÅRT åt alla håll och ibland kan jag inte ens gå utan måste stå och vänta tills hon lugnar sig.

Du får ge henne lite hintar om var utgången är, hon verkar ju desperat!

Nyss kände jag att det känns som att ljumskarna vidgat sig på nåt vis. Skulle det kanske kunna vara något närmare nu... vi får väl se hur besviken jag är i morgon bitti :-)

Note to self: skitdumt att måla naglarna när man har en bebis. Hen kommer förmodligen börja skrika när nagellacket håller på att torka.

Rött nagellack är icke klädsamt när det är utsmetat över en pyjamas, bebisfot och över hela ens egna händer.

Heja alla kommande bebisar, se till att hitta utgången nu!

Oj, nagelmålning känns som något att göra när man har back up i form av pappan eller så :-)

Nope, ingen bebis i natt heller. Är på kontoret och har kul på jobbet iaf även om flera undrar vad jag gör här, jag ska jag föda barn.

Oj, nagelmålning känns som något att göra när man har back up i form av pappan eller så :-)

Nope, ingen bebis i natt heller. Är på kontoret och har kul på jobbet iaf även om flera undrar vad jag gör här, jag ska jag föda barn.

Det låter bra att du är på kontoret, jag skickade prov på lammen igår :p
Skämt åsido, hoppas att det kommer igång snart! Drygt om du behöver gå över!

Idag var vi på läkarkoll. Man kan säga att Sixten är rätt tjock. På tre veckor har han gått upp 1,3 kilo. Väger nu in på stadiga 5690 gram, sex veckor gammal. Viktkurvan pekar rätt upp!

Tyvärr har lillen fått navelbråck också.

Igår morse kl 7.57 föddes vår dotter!

3.30 kände jag av något som skulle kunna vara en värk. Dröjde dock 10 min innan nästa så jag försökte somna om.
Låg i 45 min och försökte känna efter om det var vanliga sammandragningar eller början till värkar.
Men till skut bestämde jag mig för att det nog var nån slags värkar. Så jag väckte mannen. Sa att jag skulle klocka några och sen ringa hem min mamma.
4.45 ringde jag henne. Satte mig i soffan och skrev till mina närmaste vänner att jag tänkte föda barn så jag kunde inte träffa dem som planerat på dagen.
Värkarna var fullt hanterbara.
5.30 kom min mamma. Då hade jag 5 min mellan värkarna men kunde gå och prata som vanligt under dem.
Ringde förlossningen och sa att vi tänkte åka in även om det inte gör ont än.
6.24 blev vi inskrivna. Fick ligga med ctg i 30.
Vid 7 var jag öppen 6 cm. Helt utan att ha haft onda värkar.
Tog ett bad då för att ha något att göra.
Kände att magen var hård nästan hela tiden men det varma vattnet tog bort smärtan.
Gick upp när det började trycka på.
7.30 ringde vi in bm till rummet.
7.45 tog hon hål på hinnorna och jag kunde börja krysta ordentligt strax efter det.
Och 7.57 var hela hon ute.
Kände aldrig att jag skulle behöva smärtlindring. Det kändes nästan lite löjligt enkelt.
Men nu är hon här! Så skönt att inte behöva vänta och oroa sig mer.
Allt gick mycket smidigare än jag vågat tro och hoppas.
Vi fick åka hem vid 16 igår.
Hon vägde 3560g och 50 cm lång.
Vi tänkte att hon ska få heta Elisa.

Igår morse kl 7.57 föddes vår dotter!

3.30 kände jag av något som skulle kunna vara en värk. Dröjde dock 10 min innan nästa så jag försökte somna om.
Låg i 45 min och försökte känna efter om det var vanliga sammandragningar eller början till värkar.
Men till skut bestämde jag mig för att det nog var nån slags värkar. Så jag väckte mannen. Sa att jag skulle klocka några och sen ringa hem min mamma.
4.45 ringde jag henne. Satte mig i soffan och skrev till mina närmaste vänner att jag tänkte föda barn så jag kunde inte träffa dem som planerat på dagen.
Värkarna var fullt hanterbara.
5.30 kom min mamma. Då hade jag 5 min mellan värkarna men kunde gå och prata som vanligt under dem.
Ringde förlossningen och sa att vi tänkte åka in även om det inte gör ont än.
6.24 blev vi inskrivna. Fick ligga med ctg i 30.
Vid 7 var jag öppen 6 cm. Helt utan att ha haft onda värkar.
Tog ett bad då för att ha något att göra.
Kände att magen var hård nästan hela tiden men det varma vattnet tog bort smärtan.
Gick upp när det började trycka på.
7.30 ringde vi in bm till rummet.
7.45 tog hon hål på hinnorna och jag kunde börja krysta ordentligt strax efter det.
Och 7.57 var hela hon ute.
Kände aldrig att jag skulle behöva smärtlindring. Det kändes nästan lite löjligt enkelt.
Men nu är hon här! Så skönt att inte behöva vänta och oroa sig mer.
Allt gick mycket smidigare än jag vågat tro och hoppas.
Vi fick åka hem vid 16 igår.
Hon vägde 3560g och 50 cm lång.
Vi tänkte att hon ska få heta Elisa.

Grattis!!!
Det lät ju väldigt avspänt faktiskt!
(Och hon har precis samma mått som vår förstfödde! :-))

Igår och i natt, ryggvärk som mensvärk = lovande. Magen har bra fart nu på morgonen = lovande.

Ikväll har jag föreläsning 2h hemifrån = nervöst.

BF i morgon. +4 kg totalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka