Sommarföräldrar 2014

Igår var det helt hopplöst svårt att somna uppe.
Så jag gick ner och lade mig i soffan.

Helt öppet fönster ovanför huvudet, raka spåret till toan utan knarrtrapp, och förutom katten så hade jag utrymmet helt för mig själv. Så himla skönt!
Blir nog fler soffsovningar närmsta tiden :D

Igår var det helt hopplöst svårt att somna uppe.
Så jag gick ner och lade mig i soffan.

Helt öppet fönster ovanför huvudet, raka spåret till toan utan knarrtrapp, och förutom katten så hade jag utrymmet helt för mig själv. Så himla skönt!
Blir nog fler soffsovningar närmsta tiden :D
Det var fler som hade svårt att somna igår, dottern ville gå och lägga sig vid åtta och jag blev helt paff! Slutade med att hon somnade när jag gick och la mig efter elva, jag som hade planer på att lägga mig tidigt då jag hade så ont i skallen men tji fick jag. Det vart ytterligare en kväll med tjafs...
Men det måste ju vara värmen!

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Pojke född 2/6, 50 cm, 3545 g
4 lillepia (första barnet) Pojke 8/6, 53 cm, 4110 g
6 keilir (andra barnet) Pojke 30/5, 52 cm, 3440 g
22 hjärter_dam (första barnet) Pojke född 15/6, 48 cm, 2590 g
25 Sessan_84 (andra barnet) Pojke född 21/6, 50 cm, 3490 g

Juli
15 Energi (första barnet) flyttad på RUL från 23/6
18 Moonwalk (andra barnet)
19 majola (tredje barnet) en pojke
19 sandra87_ (första barnet)
23 Pilo (första barnet)

Augusti
15 DarkInNight (andra barnet)
25 Mustasukka (femte barnet)
26 Tora (ändrat efter RUL från 31/8, fjärde barnet)
28 Madick (tredje barnet) flyttad på RUL från 24/8 - räknar med 3-4 sept :-)

Men nu är det lite för tyst i tråden, får ju inget att läsa under alla dagens vilopauser ;)

@Pilo jag hoppas du fått din bebis, att ni mår bra, och har fullt upp med att mysa och bonda :love:

@Energi dags snart? Eller har du hunnit ploppa ut bebis :)

@keilir mår ni bättre? Senaste dygnet var lite svalare här, för er med?

Men nu är det lite för tyst i tråden, får ju inget att läsa under alla dagens vilopauser ;)

@Pilo jag hoppas du fått din bebis, att ni mår bra, och har fullt upp med att mysa och bonda :love:

@Energi dags snart? Eller har du hunnit ploppa ut bebis :)

@keilir mår ni bättre? Senaste dygnet var lite svalare här, för er med?
Jo igår var det ju faktiskt lite svalare, åtminstone på förmiddagen. Och dottern somnade faktiskt utan större protester :) Jag är fortfarande snorig och dottern med. Lukas var lite snorig han med men det är väldigt lindrigt tack och lov! :)

@DarkInNight
Ingen bebis än, den verkar trivas alldeles förträffligt bra där inne.
Har fortfarande mensvärk och pulserande smärta i ländryggen.

Ja men det är väl klart bebis vill stanna i värmen och tryggheten hos mamma :love:
Det är ju bara det här att vi (jag) inte tycker det är lika mysigt att ha dem där :devil: :p
Mycket bättre och mysigare när de är på rätt sida magen.

Men stackare, har du det så dygnet om? :( Sova då?

Jo igår var det ju faktiskt lite svalare, åtminstone på förmiddagen. Och dottern somnade faktiskt utan större protester :) Jag är fortfarande snorig och dottern med. Lukas var lite snorig han med men det är väldigt lindrigt tack och lov! :)

Ja du ser :) och nu ska det väl bli svalt några dagar?

Själv fick jag spendera tre timmar för att få min tösabit att somna. Usch det kan verkligen förstöra humöret för en..

Oooh, vet ni.
Jag invigde badstranden idag!

Försökte matcha in det så vi skulle få lagom värme men så lite folk som möjligt. Ja, av någon anledning tycker jag det är fruktansvärt jobbigt att visa mig och min nakna gravidmage ute bland folk.
Det blir liksom så fritt fram för folk att titta utan att jag kan bestämma över det, känner mig väldigt naken.

Tog platsen längst bort på stranden och så en liten stund i vattnet innan hemfärd.
Och jag överlevde, det var inte lika hemskt som jag trodde det skulle kännas. Så det kommer nog bli fler bad i sommar :)

En vecka kvar till bf nu, max två tills bebisen kommer (typ, mitt sjukhus sätter igång efter en vecka, men det betyder ju förstås inte att den föds på stört). Har kännts som om det varit på gång flera gånger de senste dagarna, men det är bara falskt alarm. Den känns lite som att befinna sig i ett vakum tycker jag, man bara väntar och längtar/fruktar att det ska starta. Storebror knackar på magen flera gånger om dagen och frågar lillebror om han inte vill komma ut nu...

I torsdags var jag på sista gången på förlossnigskursen. Det handlade om barnsängstiden/den första tiden efter förlossningen osv. När jag sammanfattade det hela för min man frågade han rätt chockerat om det just nu finns någonting i min kropp som befinner sig på samma ställe som innan graviditeten. Det är inte klokt egentligen vilken påfrestning som kroppen utsätts för! En av de vansinnigaste sakerna tycker jag är att banden som livmodern hänger i ju töjs under graviditeten (ganska logiskt med tanke på hur den växer). I slutet av graviditeten är de så långa som om ledbanden i fotleden hade töjts ända upp till knät ungefär. :eek: Livmodern själv krymper snabbt ihop (ursprunglig storlek inom två veckor) medan banden behöver åtminstone runt 7 veckor berättade vår bm. Under tiden far livmodern omkring lite som den vill... Hon berättade också varför man ska ligga mycket på mage efter förlossningen och varför det är viktigt att gå på toa ofta osv. Att det är så visste jag ju, men när man vet varför är det lite lättare att tänka på tycker jag.

Håller tummarna för alla er andra som är på gång nu i veckan! :banana:

Dels pga av de långa banden. När man vänder sig från höger till vänster sida rullar livmodern liksom med (men det är inte det viktigaste som jag förstod det), när man ligger på magen fixeras livmodern lite av tyngden. Helst ska man ha en liten tunn kudde under magen också, trycket från den är gynnsamt för livmoderns återbildning.

Sedan var det tydligen så att om man ligger på rygg så tippar livmodern så att avslaget inte rinner ut lika lätt. Om man ligger på mage har det mer fri väg.

(Detta är alltså en extremt förenklad version, så som jag minns det...)

Ja men det är väl klart bebis vill stanna i värmen och tryggheten hos mamma :love:
Det är ju bara det här att vi (jag) inte tycker det är lika mysigt att ha dem där :devil: :p
Mycket bättre och mysigare när de är på rätt sida magen.

Men stackare, har du det så dygnet om? :( Sova då?

Alltså jag håller verkligen med dig, det är totalt omysigt att vara gravid!

Ja mensvärken håller i sig dygnet runt, smärtan i ländryggen kommer och går, men det är liksom hanterbart. Det går sådär att sova, det brukar bli värre när jag ligger ner.

Bm på måndag, dagen innan bf!

Heja Energi!

Här blir det mer och mer tecken, men det stannar upp varje gång jag tror att det kanske är allvar. :devil: Ger järnet nu - har bakat kanelbullar (det satte igång det för min mamma (men då hade hon iofs redan gått två veckor över tiden...) och ska till och med kolla på fotbollen nu. Är helt ointreserad av fotboll egentligen, men hos två grannar gick vattnet i samband med fotbollstittande. Nej då, jag är inte det minsta desperat. :D

Okej, kan meddela er alla att skit i gräsklippningen. Hjälper cirka noll och ingenting. Det enda som händer är att allting stannar av och bebisen börjar hicka.

Mvh så jävla bitter

Ta det lugnt @Energi :)

Sist försökte jag prococera kroppen lite, rask promenad i uppförsbacke, färdknäpp.. Gick inte. Visst lite värkar men de försvann.

Sen var jag lugn, gjorde inget ovanligt.

En natt kom värkarna bara helt plötsligt, och de var regelbundna direkt.
Hade ridit tidigare på dagen men tror inte det hängde ihop.

Härda ut, snart är det din och @majola s tur :bump:

@DarkInNight
Jag har någon föreställning om att det ska börja smygande liksom. Inte att det helt plötsligt bara sätter igång.

Ska i alla fall till barnmorskan imorgon. Kan man be om en undersökning då? Jag vill veta ifall den här smärtan har gjort någon nytta alls..

@DarkInNight
Jag har någon föreställning om att det ska börja smygande liksom. Inte att det helt plötsligt bara sätter igång.

Ska i alla fall till barnmorskan imorgon. Kan man be om en undersökning då? Jag vill veta ifall den här smärtan har gjort någon nytta alls..

Ja nog ska du väl kunna be om undersökning tycker jag :)

Faast jag håller tummarna att du inte behöver åka till bm imorgon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka