Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Det ar klart att risken finns. Det finns ju barn som fods i sateslage.

Men det ar val ocksa ratt goda odds att den vander sig. Min son lag i sate i v 32 och dottern lag pa tvaren i samma vecka och de vande sig ratt av sig sjalva bada tva.

Det finns såklart en risk att bebis inte vänder sig självmant men då får ni göra vändningsförsök och se om det går att få runt den på det sättet.

Min bebis låg i säte på slutet (på tvären innan det) och jag upplevde att de verkligen gjorde allt de kunde för att vända bebisen och kunna undvika snitt!

Jätteskönt att höra! Jag har börjat oroa mig för typ.. Allt :p
Jag är inte orolig för förlossningen i sig. Men för saker runt om, tex det här med att bebis ska ligga fel. Och såklart hur situationen ser ut i Uppsala. Min barnmorska har sagt att det är stor risk att vi får åka till Gävle/Västerås, för oss innebär det ungefär 1,5 timmes bilfärd.

Tänk om det går så snabbt att man inte hinner? Tänk om vi blir hemskickade? Tänk om tänk om tänk om.. Jäkla oro! :mad:

Äntligen är jag inne i den bra perioden av graviditeten. Magen syns, jag mår bra, är pigg och livet leker. Jobbade på kontoret idag och fixade HELA dagen utan minsta problem, är inte ens trött nu när jag är hemma efter att ha varit en snabbis i stallet och lagat mat. Fantastiskt. Nu väntar vi bara på att sparkarna ska kännas på utsidan.

Västerås är ett trevligt BB men jag förstår oron att behöva åka långt. Jag hade 30 min drygt med de två första och det var en pina att sitta i bilen så länge. Nu har vi bara 10 min, klart bättre.

Åh vad härligt!

Själv känns det som jag är nygravid igen. Helt makalöst trött. Ingen ork någonstans. Ska nog ringa BM imorrn om det kan vara järnbrist eller ngt.

Jag tyckte det var jobbigt att inte veta hur det skulle bli med förlossningen iom att bebis låg på tvären. När det var konstaterat att han lagt sig med rumpan ner och våra vändningsförsök misslyckades (vi var inne två gånger för att försöka vända) tyckte jag det var ganska skönt att veta att det skulle bli snitt. Även om jag sörjde att inte få vara med om en vanlig förlossning (hur sjukt är inte det?) så var det en stor lättnad att ändå veta och kunna förbereda sig mentalt!

*knapp*

Jag har mått oförskämt bra länge nu om man bortser från tröttheten men igår slog foglossningen till med full kraft. Både fogen fram och bak gör ont och jag tar mig knappt uppför trappan här hemma. Hoppas att det ska lugna sig med lite vila, det har varit en intensiv period på jobbet så jag antar att detta är kroppens sätt att säga ifrån.

Ikväll är det första träffen med föräldragruppen, ska bli intressant.

Åh vad härligt!

Själv känns det som jag är nygravid igen. Helt makalöst trött. Ingen ork någonstans. Ska nog ringa BM imorrn om det kan vara järnbrist eller ngt.

BM var inte på plats förrän imorgon så jag gnäller av mig lite här istället ..

Igår när jag gick i trappen var jag på väg att rasa ihop, inte så att det snurrade till, det var mer som att kroppen bara gav upp.
Var även ute och körde bil, var på väg att krocka, helt mitt fel - ouppmärksam - geggig hjärna. Ska nog minska ner bilkörandet till ett minimum.

Imorse vaknade jag av att hela handen var skakig och jag är så slut i kroppen, trots att jag sovit från 22-06.30 med ett enda avbrott. Kroppen värker och stegen känns så jäkla tunga. Känns som jag lagt på mig femton- tjugo kilo, minst. Var tvungen att ställa mig på vågen men har inte gått upp något alls.

Allt går verkligen på lågvarv... försökte läsa en bok och kunde hålla koncentrationen två minuter.
Försöker äta men orkar inte.

Det är fan inge kul det här :yuck:
Fan att BM inte var anträffbar, hade velat kolla järnvärdet och få lite perspektiv och bollplank på vad sjutton det är för fel.

Börja äta järn snarast, D-vitamin också, de hjälper varandra.

Jag har bakslag efter den bra dagen igår, orkar ingenting och mår illa. Tur att jag jobbar i kväll så jag behöver bara ta telefon nu på fm.

Äter järn i form av blutsaft, niferex slår min mage bakut av :(

D-vitamin äter jag också mellan 2500-5000 iu/dag. Oftast 2500 eftersom 5000 blir magen också kass av, men tyckte jag ett tag blev piggare av dem iallafall.

Ägg ska ju innehålla mkt järn och det äter jag minst ett om dagen.
Samtidigt äter jag knappt något kött, äter mestadels vegetarisk kost så det kan ju påverka.

Jäkla trök att du också ska må sämre nu när det börjat vända för dig.

Jag har Duoferon, kanske det funkar bättre än Niferex? Blutsaft ska vara relativt meningslöst att ta enligt min tidigare BM. Höjer det "ytliga" järnvärdet men fyller inte depåerna.

Jag är på gång att köpa Duoferon, har bara inte varit in till stan när apoteket har öppet :/

Orkar ju knappt tänka heller så jag får inte ihop saker, tänker att jag ska köpa något men så glömmer jag av det direkt. Eller är jag så fullständigt slut att jag inte förmår mig att parkera bilen och ta mig in i affären.

Vete sjutton om jag vågar sätta mig i bilen något mer idag heller. Får nog skicka sambon till dagis för hämtning samt apoteket på samma vända så det blir gjort...

Funderar över om kroppen inte riktigt hunnit lagra järn under alla jäkla illamåendesmånader med knappt matintag.. och att det visar sig rejält nu.

Tycker dessutom att magen vuxit som attan den senaste veckan, ser plötsligt gravid ut och slår i saker :D :p

Kanske ska ringa mormor och se om hon kan skjutsa mig... tack för bollplank

Bra med släktingar nära! Det kan ju ta flera veckor innan järndepåerna börjar ta sig. Du får äta mycket päron, kiwi och andra lösande saker så magen håller sig i form.

Jag har också en trist depressionshistoria som slutade med sjukskrivning i höst/vintras.
Som tur är har man ju tillgång till fler resurser som förälder (känns det som iaf) och fick hjälp fort bara jag sökte hjälp. Nu har jag fått diagnosen bipolär typ 2 och medicinerar och mår bättre än jag någonsin gjort.
Det här barnet är ju inte alls planerat (första kom till med hjälp av provrör o vi trodde inte vi kunde få fler). Jag mådde som sämst när jag upptäckte graviditeten och övervägde abort ett tag till och med, hur skulle jag klara två när jag inte orkade med ett liksom. Som tur är har det ju vänt nu och jag fått superbra hjälp. Helt underbart att orka igen! Men visst ställer graviditetshormoner till det ändå, man (jag iaf) blir extra känslig när man är gravid.

Angående Duroferon fungerar det bättre för mig, speciellt om jag tar dem på kvällen.

För övrigt spontanshoppade jag en barnvagn söndags :D, en Brio Smile. Jag har suktat efter den ända sedan den kom förra året och nu fick jag ett erbjudande o jag slog till. Har redan tre vagnar; en gammal Emmaljunga Edge som jag kör med hemma på grusvägarna, en Brio happy 2010 som precis får plats i min lilla Fabia och en Babyjogger city mini gt. Ska nog sälja av Happyn och Babyjoggern som jag ändå aldrig använder. Jag älskar verkligen Babyjoggern. Den är supersmidig och tar inget plats alls i bilen, men dottern sitter inte bra i den och hon gillar inte riktigt att sitta framåtvänd så den får gå. Som tur är gjorde jag ett superklipp på Blocket när jag köpte den, så får nog igen pengarna.

Ja jag uppskattar verkligen att ha hjälpen så nära, bodde förut på ställe som visserligen bara låg fyra mil bort men rätt jobbig väg, då blev det mindre spontanhjälp. Var skitsvårt med barnvakt etc.
Nu har jag det värsta lyxigt, händer det något har jag mina föräldrar två minuter bort med bil, syster fem minuter och mormor tio minuter bort. Ett helt annat skyddsnät. Mormor är ju dessutom pensionär så hon är oftast hemikring om dagarna :)

Min mage blir tyvärr inte hård av järntabletterna, det blir åt andra hållet, såpass att jag inte vågar åka någonstans. :o

Men nu är Duroferon inhandlat och mormor har gett mer hopp och ork för att klara dagen utan att bryta ihop.

Förlåt men, gud så skönt med någon som också har depressionsproblematik, att inte vara ensam.
Då har jag inte haft fel på känn att jag blivit sjukt känslig nu när jag är gravid.

Jag går regelbundet hos KBT-terapeut som har hjälpt mig mycket men känner att jag hade behövt mer.. mår inte riktigt OK i huvudet när inte ens kroppen orkar. Att kräkas och inte få i sig näring gör liksom inte att mitt känsliga huvud blir starkare direkt heller.

Har flera gånger ångrat att jag blev gravid nu igen, det är verkligen sista gången nu. Hade egentligen trott att jag skulle ha fler barn men graviditeter tar tyvärr för mycket på mig.

Vad roligt med nyköpt barnvagn :) , jag är lite sugen på att börja köpa bebiskläder för att komma in i rätt tänk men orkar liksom inte iväg.

Nej nu ni tjejer ska jag göra i ordning lunch så kroppen får lite näring igen. Passade på att köpa extra goda grönsaker så det blir fetasallad med bönor, ananas och en järntablett :)
Kanske borde koka broccoli och ägg för järnet också.. :)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka