sommarexem

busigdemon

Trådstartare
hejsan
har en tinker hemma på foder fram till hösten o hon har sommarexem
har precis köpt ett nyttt täcke ifrån granngården (deras nya islandshäst specialare) för 800 spänn o har inte mkt pengar kvar, men om det var min egen häst så hade jag köpt ett boett täcke bums, men nu är det inte det o hon ska tillbaka i höst.
så nu undrar jag kan man göra något mer för hästarna som har sommarexem än o sätta på dom den där bodysuiten :crazy: ???

hur gör ni?

Sv: sommarexem

Som jag har sagt tidigare- jag tycker det är bättre att försöka lösa problemet istället för att gömma dom. Nu är väll fallet inte riktgit så, ett täcke kan ju hjälpa men det betyder inte att eksemet försvinner, det kommer ju upp nästa sommar igen. Men dessa problem, enligt egna erfarenheter, är rätt svåra att bli av med. Just nu använder jag ett naturliniment som kan lindra, men till hösten ska jag verkligen föröska få bort det (min häst har nämligen också eksem). Problemet börjar inifrån från första början, därför ska man också försöka lösa det inifrån. Ska börja med homeopatmedel, det känns som ett säkrare och mer natrurrådigt alternativ. Vi hoppas på förbättring:smirk:

Nu blev jag lite nyfiken!
Vad för naturliniment använder du nu, och med vilken effekt?
Och, hur "förebygger" du i nuläget inifrån? (Lät konstigt, men du förstår nog hur jag menar).
Använder själv alger, en ordentligt uträknad fodertstat, smörjer med Equi-Lotion, som både lindrar klåda, mjukgör, och diverse andra saker. (Och helt täcke).

Busigdemon: Sök på eksem här på Buke så kommer du att hitta mycket information, sen är det bara att prova sig fram tills du hittar det som passar din häst bäst.

Eksem hör från början ihop med knott.... så ett EFFEKTIVT knottmedel är bra att ha på hästen, helst redan innan den utvecklar eksem.

Switch är ett av de få knottmedel som faktiskt funkar, några fördömda örtbrygder hjälper inte på de små krypen.

I akuta faser kan rejäla doser med cortison under begränsad tid göra underverk...

Vanlig matolja är bra att mjukgöra med, lätt att få in mellan allt hår och dessutom billigt.

Salvor/krämer som innehåller rejält mycket tjära är också bra.

Hexocil desinficerande schampo är bra att tvätta hästen med så att man undviker infektioner om hästen har utvecklat småsår från kliande m.m.

Och javisst, jag tror inte på alternativa behandlingar på häst förutom massör, kiropraktor och akupunktur.

Är det sol eksem eller knotteksem?

Jag kan varmt rek Proboljan till båda sorters eksem...

Hej!
Såg era inslag om sommareksem på häst. Har själv ett varmblod och en islänning med eksem. Sommareksem eller eksem över huvudtaget är en allergisk reaktion på allt socker i fodret. En eksemhäst är väldigt stressad innuti eftersom det kliar och då producerar kroppen ännu mer socker och då blir allergin värre. Tvätta hästarna med tex.0.5l vatten blandat med 2 korkar äppelcider vinäger och smörj sedan med idominsalva blandat med några droppar a-d vitaminer, (kan ta såna som man ger till bebisar) morgon och kväll. Annars har jag ännu ett väldigt bra tips och det är att gå ut på google.se och sök på sommareksem på häst, gå sedan till raden där det står eksempiller,eczema,itch, när du kommit in där går du på artikel och sedan på produkter då får du fram ett nummer till en gubbe som heter Guy Harkild, och där garanterat får du experthjälp, tveka inte och ringa honom. Tänk på era hästar. Eksem är som fång en sjukdom, en inflammation i kroppen. Hoppas detta har hjälpt er och lycka till

Hej!
Såg era inslag om sommareksem på häst. Har själv ett varmblod och en islänning med eksem. Sommareksem eller eksem över huvudtaget är en allergisk reaktion på allt socker i fodret. En eksemhäst är väldigt stressad innuti eftersom det kliar och då producerar kroppen ännu mer socker och då blir allergin värre. Tvätta hästarna med tex.0.5l vatten blandat med 2 korkar äppelcider vinäger och smörj sedan med idominsalva blandat med några droppar a-d vitaminer, (kan ta såna som man ger till bebisar) morgon och kväll. Annars har jag ännu ett väldigt bra tips och det är att gå ut på google.se och sök på sommareksem på häst, gå sedan till raden där det står eksempiller,eczema,itch, när du kommit in där går du på artikel och sedan på produkter då får du fram ett nummer till en gubbe som heter Guy Harkild, och där garanterat får du experthjälp, tveka inte och ringa honom. Tänk på era hästar. Eksem är som fång en sjukdom, en inflammation i kroppen. Hoppas detta har hjälpt er och lycka till

Nej men vet du vad, läs lite mer understödd forskning istället för att gå på en massa dravel.:smirk: :crazy: :mad:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Ursäkta mig men det är så, när kroppen utsöndrar socker så drar det till sig knott och andra blodsugande flygfän. Det är samma sak om man är deabetiker då har du ett blodsocker som åker upp och ner om du inte mår bra det är samma sak för djur. Allergin kommer inte utifrån utan innefrån kroppen. Tänk lågidkt och gå tillbaka till dig själv, om du får en allergisk reaktion så beror ju inte det på att du slagit dig utan att det är något kroppen inte tål eller......

Hur mår dina hästar då? Är de fria från sympton?
Ger du dem Guys "eksempiller"?
Du verkar ju ha en enkel lösning på ett för väldigt många stort problem.
Skulle bli tacksam om du kan skriva och berätta hur du behandlar dina eksemhästar.

- - - - - - - -
/Annika_38 som alltid letar efter det optimala eksempreparatet

Allergin kommer inte utifrån utan innefrån kroppen. Tänk lågidkt och gå tillbaka till dig själv, om du får en allergisk reaktion så beror ju inte det på att du slagit dig utan att det är något kroppen inte tål eller......

Precis, och en närmare förklaring får du i tidigare länk. Om det vore så enkelt som du skriver, vill jag gärna ha en förklaring på varför islänningar ffa inte drabbas av eksem på Island.

Jag använder prob olja och schampo till vår (sol)eksem ponny och det funkar mycket bra. Har även ett boett täcke på honom hela vår/sommaren.
Oljan använder jag ca 2ggr/v. och vi schamponerar honom ca 2ggr/månad.;)

hej!
Varför inte islandsfödda islänningar inte drabbas av eksem?
Jodå dom kan oxå få eksem det är bara det att deras gräs innehåller inte lika stor socker halt och då blir det ingen allergisk reaktion och då blir dom inte lika mycket drabbade av olika flygfän eftersom det är blodet flygfäna vill åt.
Och varför vi har så stor sockerhalt i gräset det är för att gräset ska klara av frosten på hösten och våren.
Om du inte tror mig så ring micke westberg på strömsholm och fråga ang socker i gräset. Hästar kan även få fång av det för det finns växtarter i gräset som innehåller en enorm stor mängd socker för att klara frosten. Ju kallare det är under vår, sommar och höst desto mer socker bildas i gräset för klara frosten.

Hur förklara du då att min eksemkille blir bättre när jag skyddar honom från knotten men behåller samma foder.?

Gräset på Island innehåller betydligt större halter av vad du kallar socker och även proteiner, trots det klarar sig dessa hästar från eksem så länge de är kvar på Island. Men när de sen kommer till Sverige drabbas de av eksem, så måste man börja fundera vad har vi här som inte finns på Island?

Varför ska jag fråga en hovslagare om eksem???:confused:

Och varför vi har så stor sockerhalt i gräset det är för att gräset ska klara av frosten på hösten och våren.

På Island får hästarna klara sig på de gräs som finns, stöd utfodring börjar inte förrän gräset ligger för långt ner i snön för hästen att nå. På norra Island brukar det betyda stödfodring runt januari under normala omständigheter, då brukar snön vara för djup att hästen inte får tillräckligt med gräs för att livnära sig.

Senast ändrad:

Samma sak här som tidigare skrivits.
Jag använder Prob produkterna till min shettis som har grav eksem.Efter att han blivit tvättad med Probschampo och insmord med oljan så är han 90% bättre.Han går med heltäckande eksem täcke och heltäckande huva.Han kliar sig inte alls så mycket som han gjort tidigare.Går på samma sorts gräs som alltid jag har dock börjat ge honom Betfor var kväll för att få i honom Protexin ..Han är fortfarande lika bra trots ökningen av socker (betforen)...Så det där med eksempiller är bluff och båg.Jag går helt på vad Boj länkade till....

Kollade aldrig de länkar som redan angivits, länkade bara till hippocampus för jag tyckte den var intressant i ämnet.. :-)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 910
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 230
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar