sommarexem

Sv: sommarexem

Nej det jag tänker på nu är en studie/forskning som görs bla på Island. SLU har en ren genetisk forskning fn, alltså en djupare studie av ärftlighet.

Nån som vet vad svidknott gift innehåller, det finns ju att läsa om bi och geting gift, men jag hittar inget om svidknott gift.

Nån?

Vår period att förebygga börjar nu på direkten efter att den här eksemsäsongen är avslutad, magen är ett tips från mig. Orsaken är bla att den största delen av immunförsvaret finns där.

Måste få fråga hur DU gör kopplingen mellan immunförsvaret i magen kontra eksem/inte eksem??

Jag har min koppling klar för mej, men skulle vilja höra din?!

Marlene

Eksemhästar har ofta känsliga slemhinnor, många importer startar sin eksembana med att börja hosta och därefter kommer eksemet. Magen är en väldigt stor slemhinna, hos eksemhästar så är den väldigt sårbar pga befintlig slemhinna är skör, ett sätt att bygga en ny och starkare sådan är att ge hästen en större andel omegafetter. Jag använder linfröolja som innehåller mycket omega 3 och 6, den fettvävnad som bildas i magen genom omegafetternas försorg är mer motståndskraftig och hästen blir inte lika påverkad. Studier på hästar med knotteksem har visat på klart förbättrad symptom till helt symptomfri när de har fått omegafetter i sitt foder.

Svidknott har inget gift som getingar /bin det är något i deras saliv som är det exemhästar inte tål.

Boj har du någon källa till påståendet om att omegafetterna skapar fettvävnad i magen samt att det skulle hjälpa exemhästar? (ger själv gärna linfröolja till mina men ser bara att pälsen blir fin och blank, dock hjälper det inte min exemhäst nämnvärt när väl knotten kommer, det gör bara täcke och benzylbenzoat ;-)

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Mängden i givan är avgörande, våran eksemhäst ligger på ett underhåll av ca 1 d per dag och under introduktionen fick han det dubbla dvs 2 dl per dag.

Doses of corn oil ranged from 20 to 120 g, providing {approx}10–60 g linoleic acid/d. Smaller amounts of the oils had no therapeutic effects.

Här anknyter man till linfrö, men jag valde alltså oljan som är mera koncentrerad.

Senast ändrad:

Men vad är det då i saliven? Finns det att hitta info om det?

Jag tycker att det är märkligt, jag har själv haft en häst som nästan blev förgiftad av knotten, han vart allmän påverkad och fick stå på box 2 dagar sen var allt ok igen.
Denna hästen hade inte eksem.

Kossor hör man ju kan dö av knott förgifning, men jag har aldrig hört om nån ko med sommar eksem....

Senast ändrad:

Eksemhästar har ofta känsliga slemhinnor, många importer startar sin eksembana med att börja hosta och därefter kommer eksemet. Magen är en väldigt stor slemhinna, hos eksemhästar så är den väldigt sårbar pga befintlig slemhinna är skör, ett sätt att bygga en ny och starkare sådan är att ge hästen en större andel omegafetter. Jag använder linfröolja som innehåller mycket omega 3 och 6, den fettvävnad som bildas i magen genom omegafetternas försorg är mer motståndskraftig och hästen blir inte lika påverkad. Studier på hästar med knotteksem har visat på klart förbättrad symptom till helt symptomfri när de har fått omegafetter i sitt foder.

Ok, jo visst kan det vara så, det är väl en "teori" från om det som finns forskat på eksem.

Fungerar detta på alla eksemhästar, eller pratar du specifikt för din import?

Marlene

Det handlar om eksem och inte enbart på importer, de flesta eksemhästar beter sig på samma sätt. Sedan finns det tyvärr många hästar som lider av multiallergi, då kan det vara svårt att skydda hästen mot det som ger utbrottet. Jag det känns ju alltid bättre när det finns studier gjorda, än privata teorier. Samma undersökning gjordes fö på hästar med fång med linfröolja, även här fick dessa individer hjälp.

Senast ändrad:

Japp man har försökt framställa vaccin bestående av knottspott;-) Info finns på den engelska sweet itch sidan
http://www.sweet-itch.co.uk/
Alla djur kan få chock av knottanfall utan att för den delen vara allergiska, det är inte samma sak, Har aldrig hört om det på kor men när jag tänker efter så nog har jag sett kossor som kliat sig som om de varit exemhästar....

Men vad är det då i saliven? Finns det att hitta info om det?

Jag tycker att det är märkligt, jag har själv haft en häst som nästan blev förgiftad av knotten, han vart allmän påverkad och fick stå på box 2 dagar sen var allt ok igen.
Denna hästen hade inte eksem.

Kossor hör man ju kan dö av knott förgifning, men jag har aldrig hört om nån ko med sommar eksem....

Vilka knott pratar du om, sviarn eller större knotten som äter upp sår?

Sviarn, i det syftet att jag funderar på vad deras saliv innehåller för gift, för det är väl dom som kopplar ihop med sommar eksem.

När min häst vart "förgiftad" minns jag inte om det var speciellt mkt av nån spec knott sort, så jag skrev bara knotten.

Senast ändrad:

Att man kopplat ihop detta hänger nog samman med att fånganfallet startar i magen.;)

Ja de finns på samma sida som de länkar jag gav.

Ja men givet, visst är det i magen felet finns!
Vi verkar ju vara överens om att eksemet kommer från magen och inte från knotten.

Marlene

Svid-Knotten är den utlösande faktorn. Det tror ingen har ifrågasatt, vad jag förstått.

Ja men givet, visst är det i magen felet finns!
Vi verkar ju vara överens om att eksemet kommer från magen och inte från knotten.

Marlene

Jag vet inte hur du drar slutsatsen att exem startar i magen. Det är knotten som ger exemet. Vissa av dessa hästar har brist på de viktiga fetter som finns i linfröolja. Dessa fetter är viktiga för att de ska klara av den allergiska reaktionen. Om man då ger dem linfröolja så hjälper man kroppen att stå emot allergin.

Linfröolja är också nyttigt för de bakterier som lever i grovtarmen. Den skapar alltså en bra bakteriebalans vilket är jätteviktigt för en häst som har lätt för att få fång.

Men det beror alltså inte på samma sak.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 910
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 230
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar