Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det jag tänker på nu är en studie/forskning som görs bla på Island. SLU har en ren genetisk forskning fn, alltså en djupare studie av ärftlighet.
Vår period att förebygga börjar nu på direkten efter att den här eksemsäsongen är avslutad, magen är ett tips från mig. Orsaken är bla att den största delen av immunförsvaret finns där.
Doses of corn oil ranged from 20 to 120 g, providing {approx}10–60 g linoleic acid/d. Smaller amounts of the oils had no therapeutic effects.
Eksemhästar har ofta känsliga slemhinnor, många importer startar sin eksembana med att börja hosta och därefter kommer eksemet. Magen är en väldigt stor slemhinna, hos eksemhästar så är den väldigt sårbar pga befintlig slemhinna är skör, ett sätt att bygga en ny och starkare sådan är att ge hästen en större andel omegafetter. Jag använder linfröolja som innehåller mycket omega 3 och 6, den fettvävnad som bildas i magen genom omegafetternas försorg är mer motståndskraftig och hästen blir inte lika påverkad. Studier på hästar med knotteksem har visat på klart förbättrad symptom till helt symptomfri när de har fått omegafetter i sitt foder.
Samma undersökning gjordes fö på hästar med fång med linfröolja, även här fick dessa individer hjälp.
Men vad är det då i saliven? Finns det att hitta info om det?
Jag tycker att det är märkligt, jag har själv haft en häst som nästan blev förgiftad av knotten, han vart allmän påverkad och fick stå på box 2 dagar sen var allt ok igen.
Denna hästen hade inte eksem.
Kossor hör man ju kan dö av knott förgifning, men jag har aldrig hört om nån ko med sommar eksem....
Spännande att man just kopplar ihop dessa 2 sjukdomstillstånd
Vet du vart man hittar undersökningen?
Att man kopplat ihop detta hänger nog samman med att fånganfallet startar i magen.
Ja de finns på samma sida som de länkar jag gav.
Ja men givet, visst är det i magen felet finns!
Vi verkar ju vara överens om att eksemet kommer från magen och inte från knotten.
Marlene