sommarexem

Sv: sommarexem

Kanske dags att kolla vad för slags mineraler det finns på vulkanön och vad de har att beta samt tillgången/mängden,måste ju skilja något !

Vad tar du mot fästingar då? Är det stenkoll varje kväll?

för det första så bor vi inte i ett fästingtätt område och för det andra så sköter jag bägge mina hästar grundligt varje kväll - den lilla har dessutom två duktigt skötare som nöter ett par timmar på henne varje dag!

Kanske dags att kolla vad för slags mineraler det finns på vulkanön och vad de har att beta samt tillgången/mängden,måste ju skilja något !

Det hade ju varit en bra ide om inte, även andra raser börjar drabbas av eksem i mycket större utsträckning än tidigare. Jag menar då raser som inte kommer från Island, om du läste något av vad som tidigare har skrivit så har man genom studier kunnat påvisa att knott är den största boven till eksem. Oftast en utlösande faktor, dessvärre är det även många hästar som också drabbas av andra typer av allergier sk multi allergi där både reaktioner av damm, kvalster, pollen och annat gör sig gällande.

Ja varför inte, jag tycker eksem frågan är öppen för allas tänk, då den inte har nått svar än.

Kolla även vilka brister det är i våra svenska jordar;)

Marlene

Har knotten ökat i mäng eller?, eftersom den räcker till att bita fler hästar än just islandshästar.
I mitt bak och fram tänk, kan av olika orsaker, även andra raser drabbas av "mag problem", vilket försvagar dom, och knotten blir det som får bägaren att rinna över.

Marlene

Senast ändrad:

Svar till flera

Sommareksem är en urgammal sjukdom som nämndes så tidigt som i kinesiska skrifter långt före vår tideräkning. Men det var inte förrän på 60 talet som man kunde visa att det beror på allergi mot svidknott.

Det drabbar alla raser även om vissa enstaka raser är ganska litet drabbade.. På de platser i världen där det inte finns svidknott t ex nya Zealand och Island finns inte sommareksem. Men när hästar därifrån exporteras till länder med svidknott får de eksemet i större andel än de som är födda där för att de helt saknar naturligt immunsvar mot knott.

Jag tycker mig inte ha sett någon ökning av sommareksem. Däremot är fler medvetna om det och kallar det vid dess rätta namn i stället för soleksem eller tagelmask mm. HH

Svar till flera

Det drabbar alla raser även om vissa enstaka raser är ganska litet drabbade.. På de platser i världen där det inte finns svidknott t ex nya Zealand och Island finns inte sommareksem. Men när hästar därifrån exporteras till länder med svidknott får de eksemet i större andel än de som är födda där för att de helt saknar naturligt immunsvar mot knott.

Varför kan inte importerade hästar bygga upp ett immunförsvar mot knotten?
Dom kan ju bevisligen göra det mot annat, för knotten kan ju omöjligt vara det enda som skiljer länderna emellan?

Marlene

Min häst har haft stora problem med eksem. Jag har använt horsol och något annat som jag inte minns namnet på plus täcke. Trots det har han kliat av manen. Nu har jag inte avmaskat på två år (kollat masken) och i år behövs inte ens täcke. Sätter på horsol för säkerhets skull. Tror att det beror på att magen mår bättre.

Var inne på dodson and horrells englska hemsida. Där stod det under nyhet att man kunde ge ultimate balancer mot sommareksem.

Varför kan inte importerade hästar bygga upp ett immunförsvar mot knotten?
Dom kan ju bevisligen göra det mot annat, för knotten kan ju omöjligt vara det enda som skiljer länderna emellan?

Marlene

Nej det finns inte fler kända, för arten starka allergen, som skiljer mellan Island och Sverige eller t ex mellan Nya Zealand och Australien. Om fostret/det nyfödda fölet inte får antikroppar som ger information om att tolerera knott från sin mamma kan den lätt överreagera dvs bli allergisk senare i livet även om den inte skulle fått det om den varit född i Sverige.

Däremot finns det andra aspekter på immunförsvaret som skiljer. Vi har fler virus och bakterier som kan drabba hästar i Sverige. Den från Island exporterade hästen kan lättare bli sjuk av dem eftersom den inte fått försvarsinformation om smittämnena via antikroppar från mamman. Den s k importsnuvan är ett exempel på det. HH

Tack, det var det här jag ville att kanotexperten själv skulle läsa sig till då det finns lätt tillgängligt.

Har läst sånt tidigare, men jag är inte av den uppfattningen, att det skulle vara d enda som skiljer. Fast utgår man från knotteriet, är det ju givetvis så!

Andra raser som drabbas av eksem då, är det oxå för att dom inte har utv immunförsvaret mot knotten, från föl stadiet eller?

Islandshästar som fötts i länder utanför Island får sommareksem i 10-15 %. Samma nivå på förekomsten är det bland andra raser t ex Shire, frieser, shetland.

Hästar som exporterats från Island får sommareksem i mkt större omfattning. I ngn studie upp till 70 %.

Det är alltså 2 olika bakgrunder.

De som är födda i ett knottland och får eksem har sannolikt en ärftlig benägenhet att få allergi och har ökad risk att få allergisk avkomma.

De flesta som är exporterade från ett land utan knott och får eksem har troligen inte en ärftlig risk utan har förvärvat benägenheten att reagera på knott pga att de inte fått information om att knott är ”normalt” av sin mamma. Därför överreagerar de och blir allergiska.

Bland de exporterade eksemhästarna döljer sig förståss också sådana som skulle fått eksem också om de var födda utanför Island.
Idag finns ingen möjlighet att identifiera vilka som har ärftlig risk bl de Islandsfödda, men kanske imorgon? HH

Suck.Varför envisas många med att tro istället för att använda vetenskap?
Homeopati är kvacksalveri anser jag.

I början av 1800-talet lanserade den tyske läkaren Samuel Hahneman en lära som han provat ut på sig själv och som byggde på grundkoncepten att lika botar lika och att utspädning förstärker effekten.Utspädningen som görs i närmast oändlig omfattning påstås göra medlet mer kraftfullt,en effekt som kallas potentiering (eller potensering).Dessutom ska utspädningen göras på ett rituellt sätt som kallas dynamisering.

Hahneman har beskrivit sin lära i boken Organon der rationellen Heilkunde.I den finns en rad resonemang om sjukdomar som är helt orimliga i ljuset av dagens kunskaper.Det är viktigt att komma i håg att hans lära uppstod i en tid då läkekonsten var mycket primitiv,ett halvt århundrade före de först studierna med placebogrupp och långt innan renframställda läkemedel fanns att tillgå.Det var först på 1860-talet som Louis Pasteur påvisade samband mellan bakterier och sjukdomar och det första sjukdomsframkallande viruset upptäcktes inte förrän 1910(gula febern).

Egentligen borde homeopatin avfärdats redan 1811 då Amadeo Avogadro presenterade sine beräkningar som visade att materia består av ett ändligt antal partiklar.Det går således inte att späda ut ett ämne hur mycket som helst,så småningom tar dess komponenter slut.Antal partiklar beskrivs ofta genom att relatera till det sk Avogrados tal vilket utgörs av drygt 6*10^23 partiklar,vanligtvis atomer eller molekyler,och som sedan länge är grundskolekunskap.

Ändå finns homeopatin kvar som en subkultur som fortfarande använder Hahnemans texter som kunskapskälla.Bland homeopater finns många olika uppfattnigar,ibland helt motsatta.Gemensamt är ett långt inledande samtal med patienten vilket säkert kan bidra till ett ökat förstroende från "patienten" om denna är medicinskt okunnig.

Den medicinska litteraturen innehåller hundratals kliniska studier av homeopatiska medel.Många är av så dålig kvalitet att de inte möjliggör slutsatser.Det har visat sig att ju bättre studierna var,desto mindre effekt tycks behandling av homeopat medel ha.

En literaturstudie gjord av Edzard Ernst,professor i komplementär medicin i England, ledde till slutsatsen att det inte finns övertygande bevis för att någon enda sjukdom kan behandlas bättre med homeopati än med placebo, och att det inte finns bevis för att något enda homeopatiskt preparat har bättre effekt än placebo.

Djurstudier av homeopatiska preparat tyder också på,om de är gjorda med relevanta kontrollexperiment,att ingen skillnad finns gentemot placebo,vilket ärintressant eftersom förespråkare ofta hävdar att just djurexperiment bevisar effekt eftersom djur inte skulle kunna påverkas av placebo.(Men givetvis kan även djur påverkas av de generella inslagen i en behandlingsmetod).

De kemiska studier som gjorts visar att en homeopatisk spädning inte skiljer sig från det rena utspädningsmedlet.Alla hypoteser om homeopatiska mekanismer som föreslagits är orimliga och motsägs av kopiösa mängder välgrundade bevis från forskning inom biologi,kemi och fysik.

Den som på ett övertygande sätt skulle kunna bevisa att ett homeopatiskt preparat fungerar,trots att det är utspätt så att inte en enda molekyl av ursprungssubstansen är kvar (dvs bortom Avogadros tal),skulle troligen få Nobelpriset.

Idag finns ingen möjlighet att identifiera vilka som har ärftlig risk bl de Islandsfödda, men kanske imorgon? HH

Man arbetar på den möjligheten just nu, och det finns ett sätt som man håller på att utveckla. Ambitionen är att dessa individer inte ska åka från Island, och få dessa obehagliga problem. Jag ser fram mot det, jag antar att de individer man kunnat identifiera just nu är dessa med ärftlig benägenhet. Har förstått att man även vill nå den andra gruppen.

Aha, det som SLU forskarna gör nu, eller ska göra i höst...kolla igenom massor med prover å se om hittar nått som är likt, det kan ta tid eftersom dom inte vet vad dom letar, fick jag till svar.
Men som sagt, mkt spännande att se vad dom kommer fram till!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 910
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 230
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar