sommarexem

Sv: sommarexem

Eksem hör från början ihop med knott.... så ett EFFEKTIVT knottmedel är bra att ha på hästen, helst redan innan den utvecklar eksem.

Switch är ett av de få knottmedel som faktiskt funkar, några fördömda örtbrygder hjälper inte på de små krypen.

I akuta faser kan rejäla doser med cortison under begränsad tid göra underverk...

Vanlig matolja är bra att mjukgöra med, lätt att få in mellan allt hår och dessutom billigt.

Salvor/krämer som innehåller rejält mycket tjära är också bra.

Hexocil desinficerande schampo är bra att tvätta hästen med så att man undviker infektioner om hästen har utvecklat småsår från kliande m.m.

Och javisst, jag tror inte på alternativa behandlingar på häst förutom massör, kiropraktor och akupunktur.

Fördömda örtbrygder? Visste du att de mst effektiva medlen innehåller mycket spår av dessa "örtbrygder". Kan också med en gång säga att Switch INTE KAN hjälper hela hästen, utan en radie från ryggraden där det är värst. Därför är det viktigt att "bespruta" andra delar av kroppen där Switch inte hjälper på samma sätt. Plus att Switch innehåller starka grejer, och det åker även långt in i huden på hästen eftersom det innehåller...oj, heter det tymothol? Tror det, emn iallafall. Vanliga örtbrygder på tex rosmarin, timjan, lök osv, innehåller inte alla de kemiska ingridienser som åker så långt in i huden. Sedan avgör man ju själv vad som funkar bäst.

Eftersom Switch faktiskt går in i blodomloppet så hjälper det nog hela hästen, dock tycker jag själv att det inte räcker hela vägen och använder därför MD med citronella.

Men när de sen kommer till Sverige drabbas de av eksem, så måste man börja fundera vad har vi här som inte finns på Island?

Ja eller vad som kommer att fattas islandshästarna som transporteras hit till Sverige. Det måste ju vara nått som räcker X-antal år, eftersom eksem utbrotten inte kommer direkt.

Marlene

Något sådant finns inte som räcker så länge tyvärr, däremot finns något som inte finns på Island nämligen knott och andra bitande insekter. Studier har visat att de flesta hästar drabbas av eksem pga knotten, många hästar blir dessutom multi allergiska vilket innebär att de även får reaktioner pga andra saker i miljön.

Om man håller sin eksemhäst på en bra nivå året runt, så brukar de kunna fixa sommaren rätt ok faktiskt. Jag har själv en import sedan många år tillbaka, han får nog anses att ha grav eksem i vanliga fall men är fn helt symptomfri peppar peppar.

Studier har visat att de flesta hästar drabbas av eksem pga knotten, många hästar blir dessutom multi allergiska vilket innebär att de även får reaktioner pga andra saker i miljön.

Jopp, har läst flera studier om knotten. Att dom får eksem pga knotten. Men vad är grundorsaken, till att dom pga knotten får eksem?

Jag tänkte i mitt tidigare inlägg, man blir vad man äter, Island/Sverige.

Marlene

Läs på om allergier så börjar du förstå bättre, om vad och hur exponering sker och vad som då händer i kroppen.

Det är ju det jag gjort, och jag måste ju erkänna att det är mkt intressant!
Bara biten om just immunförsvaret, och hur huden är uppbyggd.
Vilka processer som sker i immunförsvaret av ex knottbett. Och vad som händer vid knottbett vid ett redan belastat system, ja som du skrev, att dom då kan bli allergisk för annat i om givningen.

Att all kroppsvävnad är uppbyggd av proteiner. Kemiskt bundna med olika aminosyror. Vilka organ som består av olika "byggstenar"/proteiner.

Å just hur man fodrar hästarna att det räcker att en aminosyra fattas för att hästen skall misslyckas med att ta upp proteinet. Det blir istället överskott som måste utsöndas, vilket leder till en belastning för organsmien. osv osv...
Skillnad Island/Sverige.

Men givet ska jag läsa på mera för att lära mej mera, för att förstå vilken belastning på hästkroppen som gör att eksem utbryter pga knotten.
Man blir aldrig fulllärd, å tur är väl det, vad skulle man då kämpa för. ;)

Marlene

jag har en liten mini shettis donna som är utsatt för detta elände.
Jag får absolut inte använda switch på henne enligt min veterinär utan det är tjärsalva (fyra ess/skillingaryd) på utsatta ställen samt mkt mkt inne under den värsta perioden ! Det bästa nu är ju när det regnar men efter regnet kommer ju mygg och knott :confused:

Den största orsaken ligger just i att hästen plötsligt exponeras för något deras kroppar aldrig tidigare träffat på, och det finns med säkerhet också en viss genetik bakom eftersom inte alla hästar drabbas men dock alldeles för många importer.

Den senaste studien visade på att hela 34,5 % av hästarna hade utvecklat eksem under andra året, och siffran åkte faktiskt lite uppåt också efter 5 år och närmade sig 50 % strecket. Även här såg man den främsta orsaken som Culicoides spp. Alltså svidknott, men även andra bitande insekekter gjorde sitt till för att öka på plågan för hästen.

Summerar man, så är alltså första åtgärd att skydda hästen mot knott och andra bitande insekter, täcke är ju A och O sen massor av repellerande medel. Främst tycker jag själv att den verkliga förberedelsen av eksem perioden ligger under den andra delen av året när hästarna inte är så drabbade.

Den största orsaken ligger just i att hästen plötsligt exponeras för något deras kroppar aldrig tidigare träffat på, och det finns med säkerhet också en viss genetik bakom eftersom inte alla hästar drabbas men dock alldeles för många importer.

Den senaste studien visade på att hela 34,5 % av hästarna hade utvecklat eksem under andra året, och siffran åkte faktiskt lite uppåt också efter 5 år och närmade sig 50 % strecket. Även här såg man den främsta orsaken som Culicoides spp. Alltså svidknott, men även andra bitande insekekter gjorde sitt till för att öka på plågan för hästen.

Summerar man, så är alltså första åtgärd att skydda hästen mot knott och andra bitande insekter, täcke är ju A och O sen massor av repellerande medel. Främst tycker jag själv att den verkliga förberedelsen av eksem perioden ligger under den andra delen av året när hästarna inte är så drabbade.

Ja visst blir det en chock för hästarna, att bli bitna av knotten, när dom inte är vana.
Vad jag inte fattar är varför dom inte får eksem direkt, efter import, om dom blir utsatta för knotten redan då.

Jag försår inte vad i eksemet som kan vara ärftligt, eftersom det inte utbryter på en gång.
Slu forskana beskrev det som en defekt i immunförsvaret...vilket jag inte köper, men har lättare att förstå:o
Ska bli kul att se vad dom kommer fram till i höst, när dom letar det ärftliga. Dom har visst nån ny studie på G.

Precis som du så började jag förebygga ekemen. Äger ju själv ingen eksem islandshäst. Men jag förebyggde eksemet redan 2 veckan i maj på det 16 åriga eksem islandsstoet, som står inhyrt här + min lilla shettis med lindrigt eksem. Så dom kliar mindre än "vanliga hästar" nu, och dom slipper täcken och salvor och så.
Med vanliga hästar menar jag min egen korsningsvalack, och ett islandsto utan eksem.
Så förebyggande är ju som du skriver mkt viktigt, oavsett hur man nu väljer att förebygga!

Marlene

Vår period att förebygga börjar nu på direkten efter att den här eksemsäsongen är avslutad, magen är ett tips från mig. Orsaken är bla att den största delen av immunförsvaret finns där.

Om du läser om allergi och allergener så förstår du varför eksemet inte bryter ut på en gång, det krävs exponering som för alla typer av allergi så inklusive eksem.

Samma här:banana:, det var "magen" jag förebyggde redan i början på maj!!!!:p

Magen verkar ju vara det återkommande förebyggande arbetet.

Jag har läst om allergier, men jag tänker så bak å fram:o:crazy:, verkar det som. :confused:

Så jag får ändå inte får ihop knott allergi som grundorsak. Och eftersom anti histaminer bara hjälper en del, ger inte det mitt tänk nån logisk förklaring. Om däremot antihistaminer hade hjälpt alla drabbade hästar, kunde jag nog nöja mej med att knotten är orsaken.

Marlene

Läste ditt inlägg igen, och vart osäker på hur jag skulle tolka det.:confused:

Immunförsvaret i magen. Om man nu lindrar/avlastar/botar det.
Så kanske inte knott allergin bryter ut.

Ju mer man "fixar" magen och avlastar den, ju större chans till mindre eksem.
Eller????
Tar man bort magbekymmret helt utvecklas inte eksem, då "eksemhästen" har "hela" immunförsvaret tillförfogande för insektsbett...:confused:

Ursäkta min tröghet:o, och tack för att du ids svara!

Marlene

Hjälper man magen så belastas inte systemet på samma sätt, och symptomen lindras. Däremot så finns ännu så länge inget som botar, och personligen tror jag att finner man någon hjälp så kommer den att omfatta för de individer som inte det inte har brutit ut på.
För de hästar som inte fungerar på antihistamin, kan det bero på att de redan själva producerar massor av eget på utbrottet av eksem och därför får symptom. Sätten kan vara lite olika hur det ter sig, men orsaken är den samma.

Exponering är första anhalten vid alla allergier, sen vad sker vidare beror på typen av allergi.

Ok, Jag har ju hittat "felet i magen" eller i deras kroppar, på mina hästar och hittat botet mot just det felet.

Så därför är mina hästar fria från eksem nu, hurvida felet finns på andra eksemhästar, eller hur botemedlet fungerar på icke hittade fel i magen vet jag inte, å det finns inte nån forskning på varken felet eller botemedlet, innom svensk häst forskning.

Det jag vet är att det inte fungerar på väldigt kliande hästar, utan eksem. För dom har inte felet i magen, så deras kliande går ej bota med samma grej.

Jag får nöja mej med att mina hästar inte kliar, och jag ska erkänna att jag hade ett "återfall" mot att inte må så bra, bara här i veckan.

På både shettis och eksemsto.
Detta berodde på att "mitt bot" kräver fri tillgång på grovfoder/bete, och dom hade betat ner gräset i hagen. Islandstoet börjde klia ngt i mankammen och shettis började äta alger, som han har fri tillgång på.
Min tanke när hästarna började med detta var ju för lite bete, och givet släppte jag dom på bättre bete, och algätandet och kliningen försvann.

Jag är ju väl medveten om detta med Grovfoder/betes tillgången, men trodde att dom skulle klara sej i den nedbetade hagen, några dagar till, men icke det...:crazy:

Detta bot hoppas jag ska förebygga uppkomsten av ev fång på min shettis, då jag vet att dom är i riskzonen för just denna sjukdom.

Jag kan iaf hoppas.:laugh:

Marlene

Jag ska lägg ditt inlägg på minnet, med tanke på att de flesta faktiskt anser att deras hästar får reaktion pga gräset. Dvs får de äta gräs så får de eksem.;)

Jag ska lägg ditt inlägg på minnet, med tanke på att de flesta faktiskt anser att deras hästar får reaktion pga gräset. Dvs får de äta gräs så får de eksem.;)

Jag har ju sagt att jag TÄNKER BAK OCH FRAM:o

Men som sagt, med min bot, måste man normalisera så mkt som möjligt för hästen. Den är gjord för att äta grovfoder/gräs. Deras kroppsfunktioner kan man aldrig ändra på.

Jag halkade in på eksemeriet pga en bekant som fick fång på sin häst på vintern, av hösilage.
Jag hade ingen fånghäst här hemma, att försöka bota. Fånghästen stod ca 10 mil bort.
Det enda jag hade här hemma var eksemisarna, och eftersom grund orsaken, eller inte direkt orsaken, men de första symtomen blir lika, för båda sjukdommarna och i och med det även botet, la jag min tid på dessa eksemisar.

Så detta med fången ska jag nu återgå till. Hästen som fick fång och det i slutet av februari. Går nu här hemma på samma bete som eksemisarna + att han får botet.

Marlene

Och jag säger inte att du tänker fel, jag tror inte att det finns något som kan kallas för fel när det gäller eksem. Möjligen att man struntar i att hjälpa hästen, det är fel.

Jag tror att många uppfattar gräset som boven pga, i gräs lever insekter inget gräs inga insekter. Alltså inget gräs, inga insekter, få symptom. Men det känns lite som detta är ju inget att sträva efter, men självklart om inget annat hjälper så är väl det ett alternativ om hästen skulle få slippa klådan. Då får man ju välja mellan pest eller kolera, för matbiten är ju möjlig att täcka även på annat sätt.

Vad tar du mot fästingar då? Är det stenkoll varje kväll?

för det första så bor vi inte i ett fästingtätt område och för det andra så sköter jag bägge mina hästar grundligt varje kväll - den lilla har dessutom två duktigt skötare som nöter ett par timmar på henne varje dag!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 910
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 230
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar