sommarexem

B

blombacken

Törs jag köpa islänning importerad fr. island frostimport ?????
Sommarexem elller vad tror du????
Bor i Boden Norrbotten.

Sv: sommarexem

Jag har importerat islänning från island. Bor ju inte i din region men iaf.
Tyvärr fick han eksem förrförra sommaren pga andra orsaker fast det hade nog kommit tillslut iaf...

Det bor några Frostimport-hästar här uppe i Gällivare. Så vitt jag vet har ingen fått eksem. Det gäller att skydda dem inför och under första sommaren, täcka och smörja. Min häst fick eksem efter 3 år i Sverige, så även om de är symptomfria i några år så vet man egentligen aldrig.

Vem som importerat hästarna spelar säkert ingen som helst roll i det långa loppet. Plannerar du att behålla hästen livet ut och bo kvar så är risken för eksem ganska liten men inte försumbar, i annat fall så bär du tänka dig för nogrannt. Risken är att du går på en riktig nit, och hästenutvecklar eksem eller blir mer svårsåld pga eksemrisk. Fler och fler verkar föredra att slippa eksem till den grad att de endast vill ha svenskfödda.

Vanligast är visst att de får eksem 2:a eller 3:e sommaren i sverige.

Man bör skydda sin import med täcke, flugmedel precis som OM den hade eksem och det VARJE sommar. Hästen kan få eksem när som helst i livet.

Jag har en frostimoprtkille, och han har då inge exem, jag bor i västerbotten. han är en väldigt frisk individ.

men svenskfödda kan också få eksem, även om det inte här lika stor risk. Men det vet ni redan.

Självklart vet jag att svenskfödda kan få eksem, men risken är näst intill obefintlig för en svenskfödd vuxen häst (åtminstone om den växt upp där det finns svidknott) medans den hamnar någonstans mellan från 30 procent och uppåt beroende på hur man räknar. Det är liksom inte jämförbart. Ska man köpa en normalhäst för vardagliga aktivteter som tävling på icke elitnivå, kompis, skogsmulle, avel utan exceptionella mål, turridning... så finns det gott om svenskfödda hästar. Visst importerna är ofta billigare, men så slipper man också mycket av riskerna.

Jag har läst att ca 25% av alla islandsimporter utvecklar eksem om de inte skyddas och sköts rätt. Skyddas de däremot från första sommaren så minskar det betydligt.

Om du törs är upp till dig. ;) Det är många faktorer som kan göra det lite tuffare att skaffa sig en importerad häst. Dels eksemrisken, men även att hästen kan bli negativt påverkad av att flyga och byta miljö. På firman du nämner finns det väl garantier åtminstone såpass att man kan få hjälp att sälja hästen och importera en ny om det inte fungerar. Men ingen eksemgaranti.

Hursomhelst så känner jag personligen mer och mer att det är onödigt att utsätta en häst för den stress det innebär att faktiskt flyga flygplan och totalt byta miljö när det faktiskt finns oerhört bra hästmaterial både i Sverige och övriga Norden. (Och resten av europa givetvis.) Det gäller bara att hitta dem. Men letar man efter något alldeles extra har man kanske lättare att finna det på island. Bukskäckar med ovanlig färg tex. Eller högt bedömda silverhästar.

Själva inköpspriset är ofta lägre på Island än i sverige, och det lockar många, men det finns "billiga" hästar även här, där du dessutom lättare får en inblick i hur hästen har fötts upp. Men på priset tillkommer ju importkostnaden som ligger mellan 10-19.000kr. Lägger man till det på det ursprungliga priset så är det ju inte omöjligt att man finner en bättre häst i sverige.

Men nästan ALLT i islandshästväg finns i Sverige. Sätt ut köpes annonser på buke, hastannonser.se, hastnet.se och alla andra gratissidor och gör en liten gallupp undersökning av vad som erbjuds. Skriv noga vad du söker vad gäller ålder och utbildningsståndpunkt osv. Det föds tusentals islandshästar om året i Sverige så varför gå över ån efter vatten? Det blir inte svårare för dig som Norrlänning att köpa en häst från södra skåne och transportera hem den än att importera en från Island. (Kan jag inte tänka mig iallafall) Och då har du ju en ganska stor yta att leta på. ;)

Vad är det du söker?

Hur länge har du haft honom då?
Och vad händer om du måste flytta söderut eller sälja din häst?

Frostimporthästar är lika mycket importhästar som alla andra importer.
Och löper lika stor eller liten risk att få eksem som vilken annan import som helst.

Jag skulle helst se att vi skippade företagsnamnet 0ch bara diskuterade import eller inte import.
Eftersom problemet är lika för alla importörer samt även om man importerar själv.
Det är liksom inget specifikt som har med just Frostimport att göra.

Ytterligare lite eksemfakta:

Många påstår generellt att hästar blir eksemfria eller att det rent av inte finns eksem i "Norrland" väldigt generellt, men det är fel, det beror helt på miljön. Jag är uppvuxen i Härjedalsfjällen och det finns en hel del Islandshästar där, och på rak arm kan jag komma på sex eksemhästar som bor/ har bott där. Fjällen är inte förskonade från eksem alls. Kanske om man bor mitt uppe på något blåsigt kalfjäll, men defenitivt inte nere i byarna.

Det påstås även ofta att det inte finns eksem på Gotland, det är inte heller sant, däremot finns det delar av Gotland där vissa eksemhästar blir helt symptomfria, liksom det säkert finns delar av "Norrland" som är eksembefriat.

Sedan verkar det ju finnas flera olika bakomliggande orsaker till att en häst får "sommareksemliknande symptom" det kan vara insekter för en och någon annan allergi för en annan.

Sedan att jag ite gillar generaliseringen "Norrland" -som ju är enormt stort- heller är ju en annan femma. :p Som att säga "Södra Sverige" och mena allt nedanför Dalälven, det är ju väldiga klimat& naturskillnader även där. Inte för att någon gjort det i denna tråd, utan lite mer allmänt.

Senast ändrad:

moli skrev:
Det föds tusentals islandshästar om året i Sverige så varför gå över ån efter vatten? Det blir inte svårare för dig som Norrlänning att köpa en häst från södra skåne och transportera hem den än att importera en från Island. (Kan jag inte tänka mig iallafall) Och då har du ju en ganska stor yta att leta på. ;)

Vad är det du söker?

I Norrland har också aveln gått mycket framåt de senaste, låt oss säga, 10 åren. Fina hingstar har varit på stationerade norrut och stomaterialet har ständigt förbättrats. Många väl inridna och trevliga svenskfödda hästar finns att tillgå om man bara hör sig för lite. Du har alla förutsättningar att hitta en bra häst i Sverige och förstås även i Norrland!

Jag brukar själv ha ca 30 hästar på min gård (inkl inackorderingar). Ingen av dem har sommareksem ( :eek: ännu). Till min verksamhet köper jag mestadels hästar födda i Sverige alternativt hästar som stått många år i Sverige utan att utveckla eksem.

Då och då händer det att jag tar en "risk" och köper en häst som jag VERKLIGEN vill ha trots eksemrisk (nyimporterad). Detta gör jag om jag finner en häst som har något alldeles extra som jag vill ha i tävling/avel. Dessa hästar tar jag in på nätterna samt om det är mycket knott, ser alltid till att de har myggmedel på sig samt lägger på insektstäcke om jag inte har möjlighet att hålla full koll på "insektsläget" någon dag. Dessutom tränas de och hålls i trim inför tävlingssäsong o dyl och har naturligtvis en väl avvägd och individuell foderstat.

Det jag vill påskina med detta inlägg är att om man köper en importerad häst så innebär det en del "eksemförebyggande" arbete. Jag har påpekat detta för SÅ många personer som köpt importerad Islandshäst och ofta så sköter de hästen bra i början av första sommaren och sedan så mattas omsorgerna av. Man tycker att de går så bra i alla fall. Här i våra trakter har jag aldrig hört om någon häst som utvecklat eksem tidigare än tredje sommaren. Det är då man får facit på hur man skött hästen de senaste TRE ÅREN!

Av de första sju hästarna vi importerade (i mitten av 80-talet) fick sex eksem. Då fanns det ingen som hade några tips om eksemförebyggande åtgärder, vi fick lära oss den hårda vägen. Så det går inte nog poängtera hur viktig god hästhållning och noggrann omsorg är av din nyimporterade Islandshäst!

Kontentan av detta är; Bara DU kan bedöma om den häst du hittat känns så spännande att du tycker att det är värt att ta risken!

Att leta efter en ny häst är bland det roligaste som finns :D , lycka till önskar jag dig!

Hej

Isold skrev:
I Norrland har också aveln gått mycket framåt de senaste, låt oss säga, 10 åren. Fina hingstar har varit på stationerade norrut och stomaterialet har ständigt förbättrats. Många väl inridna och trevliga svenskfödda hästar finns att tillgå om man bara hör sig för lite. Du har alla förutsättningar att hitta en bra häst i Sverige och förstås även i Norrland!
Håller med. Jag menade bara att det inte är krångligare att köpa en häst från Skåne än en från Island, så att hon har hela långa sverige att leta häst på. Och är det "bara" en trevlig ridhäst man söker så är ju utbudet enormt i Sverige. Letar man däremot en speciell stam, eller något ovanligt så är det säkert lättare att finna det på Island. Om det är för att man är rädd för att svenskfödda hästar är fräcka, så är det dags att ge sig ut på spaning, så behöver det inte alls vara.

Jag förkastar inte all import, men vill att man skall tänka till innan man importerar, och sätter sig in i hur hästen kan tänkas uppleva det hela. Men förstår om det känns bekvämt om man bara lämnar in en önskan om att "det här söker jag" och någon annan letar reda på det åt en.

Usch vad jag låter negativ, men jag har hört så många uttalanden om att "När jag köper häst skall det vara från Island, för då får jag en riktig Islandshäst" och liknande.

Därför undrar jag vad personen i fråga söker som hon inte tror sig kunna finna i Sverige. Det är ju möjligt att drömhästen står i Sundsvall och inte på Island. :D

Lobelia skrev:
Vem som importerat hästarna spelar säkert ingen som helst roll i det långa loppet. Plannerar du att behålla hästen livet ut och bo kvar så är risken för eksem ganska liten men inte försumbar, i annat fall så bär du tänka dig för nogrannt. Risken är att du går på en riktig nit, och hästenutvecklar eksem eller blir mer svårsåld pga eksemrisk. Fler och fler verkar föredra att slippa eksem till den grad att de endast vill ha svenskfödda.

Jag håller med Lobelia! I längden är det så tråkigt att dra på täcken smörja, laga täcken osv. Dyrt och tidsödande och skall man importera en häst bör man sköta den som om den hade eksem för att minimera risken! Jag har ett sto som hittills klarat sig efter 6 år i Sverige. Och ett som visade tre små eksemfläckar i förfjol då hon var nybetäckt och klarade sig i fjol med täcke och föl vid sidan. Hon har klarat si helt i sommar sånär som på att hon kliat ner manen, vilket hon gjort varenda sommar sedan hon kom hit förr 11 år sedan. Ingen svullen mankam eller svans, det har hon aldrig haft och hon har inga eksem i år heller, trots inget täcke och minimal smörjning, men dessa ston har ett mörkt stenstall som lösdrift att gå in i och de har lärt sig söka skydd där när det är jobbigt med insekterna ute. Om man har ett stall där insekter inte trivs, öppning mot norr, svalt och mörkt samt om hästen är klok nog att klara gå in där, då kan de klara sig väldigt bra.

Sedan har jag kommit underfund med att kylgel/isbalsam och allt vad det kallas, avsett att kyla ner tex skador på benen, är det bästa och billigaste. Jag späder det med vatten så det rinner ner i mankamen och svansroten samt smörjer gymskar, ljuver/pung och det slutar klia, kyler och smärtlindrar samt insekterna avskyr pepparminten! På ev sår tar jag 4ESS hästsalva och det är bra till ljuvret också. OBS! Ingen kylgel på ljuvret hos diston. Spenarna smörjer man inte alls på dem men 4ESS är bra runtomkring.

Lobelia skrev:
Självklart vet jag att svenskfödda kan få eksem, men risken är näst intill obefintlig för en svenskfödd vuxen häst (åtminstone om den växt upp där det finns svidknott) medans den hamnar någonstans mellan från 30 procent och uppåt beroende på hur man räknar. Det är liksom inte jämförbart. Ska man köpa en normalhäst för vardagliga aktivteter som tävling på icke elitnivå, kompis, skogsmulle, avel utan exceptionella mål, turridning... så finns det gott om svenskfödda hästar. Visst importerna är ofta billigare, men så slipper man också mycket av riskerna.

Ja eller kan man importera från Danmark eller Tyskland där eksemproblemen är än större på islandsimporter så danskfödda och tyskfödda hästar har lika gott immunförsvar mot insekter som de svenskfödda.

Sweet skrev:
Jag har läst att ca 25% av alla islandsimporter utvecklar eksem om de inte skyddas och sköts rätt. Skyddas de däremot från första sommaren så minskar det betydligt.

Den siffran tror jag är rejält i underkant, tyvärr! Men det beror också på vilket kön. Ston drabbas mycket oftare än hingstar och valacker och särskilt verkar det då de är i början av en dräktighet. 5 ston utav 6 jag importerat har fått eksem men bara 1 valack utav 5 och det är nu i år efter 6 år i Sverige och boende i värsta Smålandsträsken...

Den uppfattning jag har är att de flesta importer får eksem förr eller senare men siffran kan ha bättrats sedan folk började skydda sina importer bättre mot insekterna och ge dem bättre mat. Förut trodde många att islandshästar inte behövde så mycket mat, mineraler och vitaminer som andra hästar men idag vet vi att det isländska höet har 2-3 ggr högre proteinhalt och att jordarna är extremt mineralrika så islandshästen är van vid hög proteinhalt och god tillgång på mineraler och vitaminer!

Uppgifterna om hur många som utvecklar eksem går isär, men 25% är den lägsta siffra jag hört. Det är populärt bland framförallt de som vill sälja importer att påstå att god skötsel första året förhindrar eksem )och att presentera lägsta möjliga siffror för eksemutbrott=, hittills har jag dock inte sett någon undersökning som stöder detta. Vad som nog är klart för de flesta är att om man behandlar sin häst som om den redan har eksem med täcke, installning, stora mängder myggmedel mm så skjuter man upp debuten av eksemet. Om man inte stöter på det främsta llergenet kan man inte heller bli allergisk mot det.

Det är även lite fult att påstå att bra skötsel första året förhindrar eksem, då blir det med automatik så att man misstänkligör köpare, utvecklar den eksem så är det underförstt pga att man inte skött hästen ordentligt.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för...
Svar
6
· Visningar
3 558
Senast: Nomida
·
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 829
Senast: Vallmo
·
Hästvård Hejsan! Jag ska köpa en till häst om allt går bra under besiktningen men jag har aldrig köpt häst under vinterhalvåret så nu behöver...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Fiorano
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka