B
blombacken
Törs jag köpa islänning importerad fr. island frostimport ?????
Sommarexem elller vad tror du????
Bor i Boden Norrbotten.
Sommarexem elller vad tror du????
Bor i Boden Norrbotten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
moli skrev:Det föds tusentals islandshästar om året i Sverige så varför gå över ån efter vatten? Det blir inte svårare för dig som Norrlänning att köpa en häst från södra skåne och transportera hem den än att importera en från Island. (Kan jag inte tänka mig iallafall) Och då har du ju en ganska stor yta att leta på.
Vad är det du söker?
Håller med. Jag menade bara att det inte är krångligare att köpa en häst från Skåne än en från Island, så att hon har hela långa sverige att leta häst på. Och är det "bara" en trevlig ridhäst man söker så är ju utbudet enormt i Sverige. Letar man däremot en speciell stam, eller något ovanligt så är det säkert lättare att finna det på Island. Om det är för att man är rädd för att svenskfödda hästar är fräcka, så är det dags att ge sig ut på spaning, så behöver det inte alls vara.Isold skrev:I Norrland har också aveln gått mycket framåt de senaste, låt oss säga, 10 åren. Fina hingstar har varit på stationerade norrut och stomaterialet har ständigt förbättrats. Många väl inridna och trevliga svenskfödda hästar finns att tillgå om man bara hör sig för lite. Du har alla förutsättningar att hitta en bra häst i Sverige och förstås även i Norrland!
Lobelia skrev:Vem som importerat hästarna spelar säkert ingen som helst roll i det långa loppet. Plannerar du att behålla hästen livet ut och bo kvar så är risken för eksem ganska liten men inte försumbar, i annat fall så bär du tänka dig för nogrannt. Risken är att du går på en riktig nit, och hästenutvecklar eksem eller blir mer svårsåld pga eksemrisk. Fler och fler verkar föredra att slippa eksem till den grad att de endast vill ha svenskfödda.
Lobelia skrev:Självklart vet jag att svenskfödda kan få eksem, men risken är näst intill obefintlig för en svenskfödd vuxen häst (åtminstone om den växt upp där det finns svidknott) medans den hamnar någonstans mellan från 30 procent och uppåt beroende på hur man räknar. Det är liksom inte jämförbart. Ska man köpa en normalhäst för vardagliga aktivteter som tävling på icke elitnivå, kompis, skogsmulle, avel utan exceptionella mål, turridning... så finns det gott om svenskfödda hästar. Visst importerna är ofta billigare, men så slipper man också mycket av riskerna.
Sweet skrev:Jag har läst att ca 25% av alla islandsimporter utvecklar eksem om de inte skyddas och sköts rätt. Skyddas de däremot från första sommaren så minskar det betydligt.