Sommarbete - hur länge??

S

Storstrut

Hej alla!

Hur gör ni med "sommarlov" för era hästar? Jag har ett sto som är sex år och som jag tänkte släppa på sommarbete, men hur länge? Hon är nu i tävlingskondition och det vore skönt om hon inte faller ur helt under sommaren. Är fyra veckor för mycket?

Jag har hört att efter två veckor börjar de tappa muskler, är det sant? Annars har jag även hört att det tar dubbelt så lång tid att bygga upp kondis + muskler som de har vilat, vilket för fyra veckor betyder 8 veckors uppbyggning, stämmer det? Är det någon som har tips på böcker eller info om hur man bygger upp dem igen efter vila?

Släpper ni dem på lösdrift så att de är ute på natten också eller låter ni ta in dem nattetid? Tar ni av skorna när de får gå så pass länge eller ska man ha de kvar på? Hon har god kvalitet på hovarna.

Tack för alla tips eftersom det är första sommaren med min häst!! :)

Sv: Sommarbete - hur länge??

Måste hon vila helt då under en månad? Jag hade nog fortsatt med lätt motion en vecka på betet, vilat helt två veckor (om du ska resa bort eller vill vara helt ledig), och sen kört lätt motion en vecka till innan hemfärd.
Jag har alla som inte rids ute dygnet runt, tävlingshästarna går in på natten. Vad jag hade gjort med skorna beror nog på. Skulle den bara gå ett par veckor med gamla bekanta hade jag låtit skorna sitta. Skulle den gå tre månader i stor ny flock hade jag dragit av skorna och bara verkat den under sommaren.

Mina hästar går ute dygnet runt så länge vädret och grästillväxten tillåter. Tränas hela tiden, ingen ledighet...möjligen någon vecka om jag ska bort men som regel nej.

Ställer aldrig av frisk (vuxen) häst om det inte är för att jag ska bort eller vill ha ledigt på ett eller annat sätt. Ute dygnet runt kan de ju oftast gå från början av maj till ´början av oktober.

Håller med övriga - hästarna här går redan ute dynget om, men ska troligen skickas på bete i mitten av juni där de sedan går fram till första september. De rids i princip som vanligt under betesgången. Däremot har flera haft vintervila en månad.

Jag gör också så, att hästen går på bete så länge som det är möjligt (gärna från början av maj till slutet av augusti) men att han tränas hela tiden. Någon vecka hit och dit och några strödagar står han, det beror på mitt egna humör och på resor och annat. Självklart har man någon som har uppsikt över hästarna de dagarna och visiterar osv.

min går ute dygnet runt från början av juni men rids hela sommaren. Helst mer än vanligt eftersom hon har en förmåga att bli riktigt fet.

I år blir det andra sommaren med betesreducerare för att förhindra detta.

/Söderböna

Mina hästar rids hela sommaren, vilar bara när jag inte kan rida. Jag har dem ute dygnet runt utan ligghall från maj-sep/okt ungefär beroende på väder :)
På vintern brukar det bli 3-4 veckors hel vila när det är halt och kallt ;) På sommaren ska man utnyttja det härliga vädret och gärna undvika att hästen blir fet i den mån det går..

Jag skulle inte gärna ge helvila i onödan, som någon redan skrivit - för frisk vuxen häst. Tvärtom brukar jag träna hårdare på sommaren! :p Behöver jag för min egen skull, ex att man vill åka på semester, då kan den få vila en vecka. Eller i extremfall när hästen behöver vila, att den blir jättetrött i början av att vara ute.

Man tappar egentligen inte nämnvärt på upp till en månad, men vuxna hästar mår bra av regelbundenhet i träningen och den rörelse de får i hagen kan man inte styra över.

Mina går ute från april/maj till oktober ungefär. (De som inte går på lösdrift året om alltså.) De tränas hela sommaren och tävlas rätt flitigt, jag ser ingen anledning att ge dem hel vila mitt i bästa träningssäsongen! :) De får lite ledigt i januari-februari istället när det är kallt och halt.

Unghästar under inkörning/inridning får däremot vila i flera månader i omgångar med några veckors träning däremellan.

Jag ger helst inte hästarna vila på betet alls. De blir ju så tjocka då :p
Kanske däremot ger hästen ett par kortare vilor (året runt) om jag ska iväg någonstans, på max 1 vecka.
Dessutom har hästen stått mer eller mindre hela vintern, så till sommaren blir det nog hårdkörning.

Ta av skor skulle jag bara göra om hästen skulle gå på vila hela sommaren, annars känns det nästan onödigt.

mina hästar går på bete men de rids o träönas precis som vanligt. De får sin vila under vintern istället. Hur mkt muskler de tappar är induviduellt, min fyråring byggde muskler under sina fyra veckor. Sen fick han en skada o har stått på box i åtta veckor o det syns inte.

Du kan väl ha hästen på bete hela sommaren, men rida ändå? Jag brukar ha mina ute från april/maj-september/oktober. Det är vädret som styr. I år verkar det dock inte som att de kommer att få gå ut fören i maj. Jag rider under hela sommaren, blir naturliga vilor då jag gör kortare resor etc. Vissa resor tar jag med mig någon av hästarna, tex då vi fiskar kräftor i Motala. Jätte mysigt! Mina får vila på vintern.

Mina vilar lite mer på vinter i stället för sommaren. varför ska de stå och vila under den bästa tiden för att gå på vintern?

Släpp hästen på bete så länge det går och rid som vanligt så låt den vila mer på vintern, men inte behöver du sluta rida den helt under några veckor... Rid den mindre bara.

Jag har hört att efter två veckor börjar de tappa muskler, är det sant? Annars har jag även hört att det tar dubbelt så lång tid att bygga upp kondis + muskler som de har vilat, vilket för fyra veckor betyder 8 veckors uppbyggning, stämmer det? Är det någon som har tips på böcker eller info om hur man bygger upp dem igen efter vila?

Stämmer kanske på människa, men inte på häst.
En häst kan gå LÄNGE utan att tappa kondition.
Man rider igång lite försiktigt, och efter ett par veckor kan man begära vad man begärde innan vilan.

Min häst går inte på bete och har sin vila på vintern...när det suger att rida:)

Hästarna på ridskolan få sommarlov precis som oss, dock lite kortare. Dom åker en vecka efter skolavslutningen och kommer hem en vecka innan :)
Då är ponnyerna runda som bollar och storhästarna lite småfeta xD Alla är helt ur kondition men det bygger dom upp igen på 3-4 veckor :)
Och alltid dom första veckorna så rider vi ut och skrittar bara första gången sen är det lite trav och sen pyttelite galopp nästa gång. Sen är det padocken som gäller :D

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Buke! Jag har haft en häst med problemfötter (för mer info, kika på mina tidigare trådar). Nu började vi äntligen få lite ordning...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Masse
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst
  • Födda 2022