Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

B

Bazooka

Jag ska arrendera ett nytt bete f o m i sommar, på ca.4 ha.( vi är nyinflyttade på orten) Det är ett naturbete som inte går att betesputsa, så för att markägaren ska få behålla sitt EU-bidrag för marken, krävs att den betas ner av djur, vilket denne inte har.

Innan EU-bidraget fanns så betalade man ju arrende till bonden för att använda dennes mark. Sen har jag och många andra fått beta ner hagar utan betalning eftersom bonden redan fått betalt via bidrag. Det känns lite "närigt" att ta dubbelt betalt, men det kanske funkar så, vad vet jag :smirk: .

Nu skulle jag vilja läsa era tankar, erfarenheter och åsikter om detta med sommarbeten. Hur gör ni, betalar ni och isåfall hur mycket/ha? osv osv.

Ha en riktigt skön sommar med era pållar;)
/B
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

Jag tycker att man ska betala. Bidraget får ju bonden för att han äger marken, inte för att han ska ha gratis betsgäster.
Det kostar ju att hålla med staket, vattentillförsel o.s.v.
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

Djurjouren skrev:
Jag tycker att man ska betala. Bidraget får ju bonden för att han äger marken, inte för att han ska ha gratis betsgäster.
Det kostar ju att hålla med staket, vattentillförsel o.s.v.

Förstår hur du tänker, men nu är det jag som står för alla kostnader vad det gäller staket (stolpar själv) vatten, tillsyn mm. Han kan inte få EU-bidrag om inte betet hålls öppet och nerbetat, det är ju därför man får detta bidrag. Så om inte bl.a vi hästmänniskor funnes skulle bonden få köpa egna djur (kostar en del) eller helt enkelt strunta i EU-bidraget.
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

Då är det en annan sak. Men det har fortfarande inget med att han får bidrag eller inte, det är en sak mellan honom och EU. att han hyr ut hagen är en sak mellan honom och hästägaren, inget som har med varandra att göra.
Så länge det finns nån som är villig att hyra av honom under de förhållandena så kommer han ju att hyra ut.
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

Hej! Jag måste bara fråga, Hur får man EU-bidrag.. ? Finns det någon hemsida?
Det är så att jag ska ev hyra lite "bete" (Hagen är väl ca 1-2ha? blir kanske inte så mycket men några kr extra har de nog inget emot.) :) men då markägaren inte är bonde utan bara en vanlig barn-familj, med extra mycket mark så tror jag inte de har kollat upp det där med bidrag. Kanske kunde föreslå detta å förhoppningsvis få lite "rea" :idea:
så till slut.. vart kan man hitta information om bidragen? :confused:
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

jag betade ett år hos en bonde som fick bidrag för sin mark o då sa han att han inte fick ta betalt pga bidraget, jag vet inte så noga men jag betalade inte. Han fick iof en flaska whiskey som tack
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

Att man inte skulle få ta betalt för betesgående djur när man har EU-bidrag har jag inte hört talas om. Och jag kan inte heller hitta något om det i broschyrerna (hastig skumning, dock).

Immer
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

Jag skulle tro att de flesta markägare är införstådda med att de kan få arealstöd, vare sig de är jordbrukare eller "vanliga barnfamiljer".
Kolla på LRF:s hemsida, www.lrf.se , där kanske du kan hitta något om EU-bidragen.

Immer
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

Om du på papper arrenderar mark så är det du som är berättigad till bidraget!
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

lilleman skrev:
Om du på papper arrenderar mark så är det du som är berättigad till bidraget!

Inte om ägaren redan har fått beviljat gårdsstöd för marken. HH
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

jag ahr inga belägg på att de inte får ta betalt men det var så bonden sa till mig o jag hade gratis bete den sommaren
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

Jag betalar för mitt bete 2500- för en sommar. Det är en åker med vall klöver mmCa 1hektar. Inte stort. Det är av en bonde. Han får även eu bidrag för samma plätt.

Jag står för allt stolpar tråd vatten tillsyn.
Han klipper och tar bort bajs till hösten
dyrt bete
 
Sv: Sommarbete, arrendeavgift trots EU-bidrag?

*kl*

Det är nog upp till var och en om man tar betalt för betet eller inte.
Jag skulle kunna betala för bra bete men inte om jag fick stängsla själv.

Tror inte du kan säga till bonden att du får bidrag så jag tänker inte betala. då kan du nog räkna med att han inte vill ha dej som betande.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 785
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag kanske överagerar, men är irriterad i alla fall. Struntar i mitt nick.. Var "kompis" med vår dotter. För 5 år sen kom en annan tjej...
Svar
16
· Visningar
1 757
Senast: Lena_B
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 128
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp