Sommarångest

Miran

Trådstartare
Förr längtade jag efter sommaren, nu ger den mig bara ångest. Tänk vad ett fånganfall kan ställa till det.:crazy:

Nu har jag inte ens kvar hästen som fick fång, men jag är livrädd för att det ska hända någon annan häst.

Försöker göra ALLT jag kan för att det inte ska hända. Evig invänjnig på gräs, flyttar hit och dit mellan olika hagar, kollar hästarna många gånger per dag.

Sedan ser jag grannen bara släppa sina hästar direkt på kraftigt dygnet runt-bete - och ingenting händer.

Är all ansträngning helt meningslös egentligen? Och oron - den får ju bara mig att må dåligt, gör knappast hästarna friskare. det är inget kul.

Är det någon som har några tips? Hur hanterar ni den här fångskräcken?

Sv: Sommarångest

Önskar att jag visste också :(
Jag har en fånghäst och en 'icke-fånghäst' och jag är livrädd att någon av dem skall råka ut för det :crazy: Jag gör så, att jag bestämmer mig för en 'plan' över sommaren och håller mig slaviskt till den. Jag betar in dem långsamt och ganska tidigt. Dessutom ger jag fånghästen probiotika året om, och den andra hästen får också probiotika vid betessläpp och foderbyten. Jag har för vana att alltid känna efter puls och värme i hovarna när jag matar/borstar. Då har jag gjort så gott jag kunnat, och försöker att inte låta fångesten ta över. Att prova en massa olika metoder och inte kunna bestämma sig tror jag är dåligt, om inte såklart man provat en som bevisligen inte fungerade...

Jag får ångest jag med. Min häst har haft lindrig fång på ena bakhoven. Helkonstigt men så är det. På veterinärs inrådan ger jag henne protexin - ett medel som jag tror hjälper upp tarmbakterierna ung som Afil till människor, Jag har bantat ner henne rejält. Nu går hon i vinterhagen som är stor med en hel del nytt gräs - farligt jag vet!! Jag tar in dem två ggr om dagen och kollar henne jättenoga. Jag rider henne nästan varje dag. Jag har bestämt mig för att jag inte ska oroa mig mer så jag försöker låta bli. Det har fungerat hittills. Jag tänker ijnte låta mina småttingar (=ponnyerna) gå på vallen förränn efter midsommar. Jag tänker inte låta dem gå där om det efter det blir torrt och sedan ny återväxt. Hon får inte heller beta frostat gräs. Jag går upp kl sex och tar in dem.
Men om du har hästar som inte har visat fångtendenser (min gjorde inte det men jag tror att det är belastningsfång) så är det ju inte så mkt att göra. Låt dem inte bli för kraftiga. Jag tror att det är jättefarligt.

Senast ändrad:

Du har inte testat att strunta i att släppa dem på grönbete och låta dem gå på skog istället? ;)

Jag får ångest jag med. Min häst har haft lindrig fång på ena bakhoven. Helkonstigt men så är det. På veterinärs inrådan ger jag henne protexin - ett medel som jag tror hjälper upp tarmbakterierna ung som Afil till människor, Jag har bantat ner henne rejält. Nu går hon i vinterhagen som är stor med en hel del nytt gräs - farligt jag vet!! Jag tar in dem två ggr om dagen och kollar henne jättenoga.

Du har inte testat att strunta i att släppa dem på grönbete och låta dem gå på skog istället? ;)

Man har ju de hagar man har.

Just nu går de i vinterhagen, men för några veckor sedan öppnade vi upp en del där de inte gått sedan i höstas. Så nu har de vant in sig på spätt gräs vartefter det kommer upp.

Sedan tar jag hem dem och där har jag två hagar.
Den ena är det rätt mycket skog i och inte så mycket gräs. Brukar ha dem där de första veckorna, ge dem hö på natten och sedan successivt vänja in dem på den andra hagen som har mer bete. Det är dock magert bete, inte varit gödslat de senaste 6 åren.

Min ena häst är 23 och ett grymt matvrak. Hon äter dygnet runt (ingen överdrift, jag jobbar ofta på nätterna och har varit ute och kollat). Hon rids varje dag, har bra kondis och ordentlig foderstat. MEN det går helt enkelt inte att få henne smal. Jag har försökt. (OM)

Den andra är väldigt nätt, perfekt hull.

Jag är bara så himla less på att inte kunna slappna av och bara njuta av sommaren.

När jag var liten släppte man ut hästarna på bete och så var det bra med det. På den tiden hörde jag inte ens talas om fång.

Det finns en ny faktor här, som väl egentligen ingen av oss djurägare riktigt vet hur vi ska tackla.
Klimatförändringarna.
Som ger oss tidigare vårar och längre höstar. Kanske har djuren inte hunnit med att vänja sig vid de "nya" årstiderna?
Vem vet vad det egentligen vad det är för ämnen i gräset nuförtiden?
Fruktanhalt?
Jag tror aldrig jag har hört tals om så många fångfall som förra året. En del kanske dementerar det, men det är min uppfattning när man hör folk prata.

Jag tror aldrig jag har hört tals om så många fångfall som förra året. En del kanske dementerar det, men det är min uppfattning när man hör folk prata.

Samma här. Förra sommaren verkar ha varit hemsk, enligt hovslagare och veterinärer här omkring i alla fall.

En annan sak jag funderar på. Förr användes bara hö, numera får många hästar hösilage. Undrar om det kan bidra till att fler får fång?

Jag tror att det är många faktorer som spelar in när det gäller det ökade antalet fånghästar. En faktor är nog att vi fodrar med andra saker idag än tidigare, hösilage, färdigfoder etc.

Det finns en ny faktor här, som väl egentligen ingen av oss djurägare riktigt vet hur vi ska tackla.
Klimatförändringarna.
Som ger oss tidigare vårar och längre höstar. Kanske har djuren inte hunnit med att vänja sig vid de "nya" årstiderna?

Skulle bara vilja påpeka att om du tittar på ren temperaturdata från de senaste 10 åren finns det inte något tecken på att temperaturen ökat på DEN tiden. Det är betydligt större skalor än så, ökningen sker med tiondelar av grader på decennier. Så att det nu plötsligt skulle ge fånganfall är ytterst osannolikt.

Det har absolut ökat med fånganfallen (eller så är det fler som söker hjälp för det? ) men att tro att det beror på växthuseffekten är nog lite väl magstarkt.

Skulle bara vilja påpeka att om du tittar på ren temperaturdata från de senaste 10 åren finns det inte något tecken på att temperaturen ökat på DEN tiden. Det är betydligt större skalor än så, ökningen sker med tiondelar av grader på decennier. Så att det nu plötsligt skulle ge fånganfall är ytterst osannolikt.

Det har absolut ökat med fånganfallen (eller så är det fler som söker hjälp för det? ) men att tro att det beror på växthuseffekten är nog lite väl magstarkt.

Konstigt nog har jag medhåll av två veterinärer, som också har sina misstankar om att senaste 2 vårarnas större skillnader i gradantal mellan natt och dag, skulle kunna öka stressen på gräset så att mera fruktan bildas. Det skulle kunna vara en bov i dramat. Plus givetvis många andra faktorer som ovan nämnts.

Biologer jag pratat med, anser att växthuseffekten skapar tillstånd hos växter i vårt nordliga land, som inte tidigare har funnits i samma grad.

Menar du att ingen temperaturskillnad har skett i Sverige pga växthuseffekten?

Den kanske inte ens existerar?

Jag tror att det är många faktorer som spelar in när det gäller det ökade antalet fånghästar. En faktor är nog att vi fodrar med andra saker idag än tidigare, hösilage, färdigfoder etc.

Jag och flera av mina hästvänner fodrar bara med vanligt hö. Och ändå var vi fyra stycken, som efter många års hästhållning råkade ut för våra allra första fånghästar.

Själv använder jag för tillfället inget kraftfoder, eftersom värdena på höet inte tillät det. (höga och balanserade)

Vi blev alla mycket förvånade, och fick plugga på ordentligt i frågan, och rådfråga de veterinärer vi kom åt.

De veterinärer vi pratade med, var något konfunderade över, att det var såpass många stora hästar som fick fång förra våren. fånganfallen brukar, enligt dem, vara överrepresenterade av ponnies.

Vi har snackat mycket om det här, och förberett oss så gott vi kunnat, inför denna nya säsong.

Nu lade jag inte ner några värderingár i om den existerar eller inte - jag påstod att det inte är någon påvisad skillnad på de senaste 10 åren. Det är ingen värdering eller gissning eller antagande, bara rena data. Har inget att göra med om den sker eller inte sker på LÅNG sikt. Men att tro att det är en skillnad i årstiderna som medeltal i det svenska klimatet sedan typ -98 är bara fel. Så jag tror inte att DET har med saken att göra i DET HÄR fallet. 2006 var väl dessutom ett väldigt kallt år?
Veterinärer studerar djur, inte klimat. Så vad de tror eller inte tror när det gäller den saken har väl inget med utbildningen att göra?
Om du är väldigt intresserad kan jag visa klimatdatat, det kan vi ju ta via PM isf, det finns att hämta hos NASA. Jag har jobbat som forskare i flera år, och jag tror på uppmått data och bevis, och jag tror också att fång kan ha att göra med nya typer av växter till exempel - men jag tror inte det har med förhöjd temperatur att göra. För det sker fler fånganfall hos vanliga hästar, det är ju också sant, iallafall säger statistiken det.

Jag säger INTE att växthuseffekten inte existerar. Återigen, jag påstår att det inte är någon skillnad sedan 98 i medeltal i grader. Och jag har data att backa upp det med.

Nu lade jag inte ner några värderingár i om den existerar eller inte - jag påstod att det inte är någon påvisad skillnad på de senaste 10 åren. Det är ingen värdering eller gissning eller antagande, bara rena data. Har inget att göra med om den sker eller inte sker på LÅNG sikt. Men att tro att det är en skillnad i årstiderna som medeltal i det svenska klimatet sedan typ -98 är bara fel. Så jag tror inte att DET har med saken att göra i DET HÄR fallet. 2006 var väl dessutom ett väldigt kallt år?
Veterinärer studerar djur, inte klimat. Så vad de tror eller inte tror när det gäller den saken har väl inget med utbildningen att göra?
Om du är väldigt intresserad kan jag visa klimatdatat, det kan vi ju ta via PM isf, det finns att hämta hos NASA. Jag har jobbat som forskare i flera år, och jag tror på uppmått data och bevis, och jag tror också att fång kan ha att göra med nya typer av växter till exempel - men jag tror inte det har med förhöjd temperatur att göra. För det sker fler fånganfall hos vanliga hästar, det är ju också sant, iallafall säger statistiken det.

Jag säger INTE att växthuseffekten inte existerar. Återigen, jag påstår att det inte är någon skillnad sedan 98 i medeltal i grader. Och jag har data att backa upp det med.

Oj, jag tror jag ska para ihop dig med mina vänner som har forskat på miljöfrågor i både nationella och internationella sammanhang de senaste 25 åren. Ni skulle säkerligen ha en hel del att diskutera.

Jag kan ju säga meddetsamma att de inte delar din uppfattning.

Man kan ifrågasätta hur statistiksystemet är uppbyggt, om det inte kan visa att vi tex haft en betydligt varmare och kortare vinter 2007 jämfört med de flesta av de senaste 10 åren?

Som forskare är beviskraven skyhöga.

"Ingenting har hänt, sålänge motsatsen inte kan påvisas"

Oavsett vad som finns framför näsan på en.

Om du inte tror att halt nya växter och djur i vårt land har något att göra med en temperaturhöjning, vad tror du då det beror på?

Men som du säger, man får ju inte tro något. Man ska ju ha bevis.

Konstigt nog TROR du att fång kan ha att göra med nya typer av växter.

Och konstigt nog TROR du att nya växter inte har något att göra med en temperaturhöjning.

FÅR man överhuvudtaget tro något som forskare?

Ska man inte ha bevis för sina påståenden?

*knapplån*

Jag tror i alla fall att våra ljumma vintrar nu ställer till det för en del hästar...
Min ena fick sina första fånganfall nu i vintras och det var ganska tydligt vad som föranledde det ena anfallet. Jag öppnade upp en liten del i hagen där de inte gått tidigare. Eftersom vi hade snö och barmark om vartannat gick hästarna förstås där och knaprade i sig det gamla torra gräset och det tog bara knappa två veckor innan stoet fick sitt anfall. När jag då stängde igen den hagdelen igen insåg jag att det faktiskt växte gräs där, många små gröna strån bland allt det gula. Detta var i januari.

Normalt sett har vi inte grästillväxt så tidigt, åtminstone har jag inte sett det förr.

Som ett litet exempel kan vi ju göra en enkätundersökningar bland skidanläggningar i Sverige, hur deras snösäsong har sett ut och förändrats de 5 sista åren. Vi kan ju börja med Finnfallet :)

Växthuseffekt eller ej den debatten ger jag mig inte in i. Det finns alldeles för många faktorer att ta hänsyn till. Men vädret har varit lite annorlunda de senaste månaderna. Förra sommaren var ju om jag minns rätt ganska ovanlig med torrperiod och sedan började gräset att växa igen. Det är väl just det nya gräset som är farligt? Sedan kom den varma - icke vintern - då gräset var grönt nästan hela tiden. Det frös då några gånger på nätterna och det lär ju också vara farligt? Min häst hade sitt första mycket lindriga fånganfall i en av hovarna under hösten. Jag tror att det delvis berodde på felskoning/verkning kanske i kombination med ovanstående. Hon kommer i alla fall inte att få gå mycket på vår vall.

Som forskare är beviskraven skyhöga.

Jag VET. Jag har JOBBAT som forskare i flera år. Jag sa som sagt INGET om att något inte existerar, jag jämförde endast de senaste 10 åren. Och det är ingen statistik i sig, bara ren temperaturdata. Men det här är lite väl OT, och jag är lessen om jag gjorde dig arg och upprörd, jag menade inte att trampa på ömma tår. Det är inte en diskussion som hör hemma här, och jag ska inte skriva mer om det. Men vädret har absolut varit konstigt i år. Men förra året var ju smällkall vinter? Om vi hade haft flera år på rad med sådant väder vi har nu vore det ju en annan diskussion om nya växter och att djuren inte hinner med etc, men nu är det ju inte riktigt så det ÄR. Det varierar från år till år men ser man till snitt över åren och så så är det inte varmare nu än -98. Det är för kort tid vi pratar om för att påvisa en förändring.

Nya växter kan komma med nya typer av växter vi blandar in i vår vall och sår fram, det kan komma av nya bekämpningsmedel, gödningsmedel .. jag påstår inte att jag vet var de kommer ifrån.

Och det är inte förbjudet att tro, bara man tydligt berättar vad man tror och vad som är fakta. Jag vet inte varför min häst fick fång. Jag önskar verkligen att jag visste så jag kunde göra ALLT för att det inte skulle komma tillbaka. Hon fick det förra våren i sin vinterhage, kanske för de första späda grässtråna, kanske för att hon var alldeles för fet (vilket också kanske är ett allt vanligare problem?) kanske för att hennes mage är lite förstörd efter en kost med för lite grovfoder som hon hade innan hon kom till mig. Jag VET inte. Och jag skäms inte för att erkänna det jag faktiskt inte vet. Jag försöker motverka det jag kan - jag bantade henne, jag ger henne probiotika, håller henne på magert bete i år - sedan kan jag bara hålla tummarna :cry:

Det varierar från år till år men ser man till snitt över åren och så så är det inte varmare nu än -98. Det är för kort tid vi pratar om för att påvisa en förändring.

Jag föreslår fortfarande att du ska göra en liten rundförfrågan i landets skidanläggningar, så ska du få höra hur det går för dom med sina vintersäsonger. Och det spelar ju ingen roll om vintern varit nederbördsfattig, om bara temperaturen är lämplig, så finns det snökanoner.

Nya växter kan komma med nya typer av växter vi blandar in i vår vall och sår fram, det kan komma av nya bekämpningsmedel, gödningsmedel .. jag påstår inte att jag vet var de kommer ifrån.

Har du nån idé om varför nya, mer värmeberoende fiskarter helt plötsligt de senaste 2 åren har simmat in i Östersjön, samtidigt med de för Sverige nya växterna på landbacken?

Ja, det är ett mysterium.

Jag personligen tror, att ju fler tillväxtomgångar gräset utsätts för, ju mer fruktan bildas, och vi är nog inte vana att gräset börjar växa mitt i Mars, och får ett extra tillväxtryck sent på hösten.

Jag har för säkerhets skull satt mina fånghästar på skog, där det inte växer så mycket gräs, och hoppas, precis som er andra, på det bästa. Fång är ett h*e.

Som ett litet exempel kan vi ju göra en enkätundersökningar bland skidanläggningar i Sverige, hur deras snösäsong har sett ut och förändrats de 5 sista åren. Vi kan ju börja med Finnfallet :)

ha ha ja hovfjället hade ju inte heller ngn lysande säsong, kunde ju snarare satsat på bergsvandring i dec

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 019
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 594
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag