Sommabete?? När stallar ni in?

Sv: Sommabete?? När stallar ni in?

Ang näring i gräset, beror inte det lite på vad det är för hage och vall de går på? Det borde väl vara skillnad på om det är slaget/putsat och återväxt eller om det bara är övevuxet gräs?

Ja, det har du ju rätt i, slaget och återuppväxt ger ju mer näring. Sen är det oxå stor skillnad på olika gräs/hage/vall, fast det kan jag inte så mkt om VARFÖR, utan bara ATT det är stor skillnad. Tex den hagen min går i så stöd fodrar vi (ej slaget, bara nedbetat) men några av islänningarna klarar ej den hagen pga för kraftigt o går i en annan???? Gräs som gräs kan man tycka.....

Jag släpper på mina på stora betet (ca 5 ha) nu i september, dom har gått på mindre,magrare bete i sommar pga tjockisfaktorn, men det är perfekt att släppa på dom på det stora på sensommaren/hösten, så slipper jag fodra dom så tidigt och dom mår bättre. Jag har tillgång till ligghall året runt, så installning sker sällan före första november. Ska ha dom ute så mkt som möjligt i vinter också, men jag vet att dom uppskattar att komma in och sova då och då, så det blir väl vid skitväder tänker jag:)

I år får de två kallbloden gå ute så länge som bara möjligt, tänkte försöka ha dem ute till november iaf. Blir det extremt blött ute så kanske de får gå in och torka upp någon natt då och då. Är det torrt kan de tvärt om gå ute längre.

De kommer få gå i en ca 3 ha stor, ganska obetad hage i september/oktober/november, när gräset har tappat i kraft. Än så länge blir det fortsatta restriktioner ;) Sparar vinterhagen så länge som möjligt för att undvika den värsta leran.

Hos oss har de varit inne drygt en vecka. Tyvärr, jag hade gärna haft ute ett par-tre veckor till om vädret tillåtit. Här har det regnat så mycket att hagen blev för blöt, skorna flög av i parti och minut och ett par av hästarna blev förkylda när det var regn och 12°C under ett par dagar.
Var ute i hagen häromdagen och stod i vatten upp till anklarna i den lägst belägna delen.:crazy:

Ang näring i gräset, beror inte det lite på vad det är för hage och vall de går på? Det borde väl vara skillnad på om det är slaget/putsat och återväxt eller om det bara är övevuxet gräs?

Ja, det har du ju rätt i, slaget och återuppväxt ger ju mer näring. Sen är det oxå stor skillnad på olika gräs/hage/vall, fast det kan jag inte så mkt om VARFÖR, utan bara ATT det är stor skillnad. Tex den hagen min går i så stöd fodrar vi (ej slaget, bara nedbetat) men några av islänningarna klarar ej den hagen pga för kraftigt o går i en annan???? Gräs som gräs kan man tycka.....

Fast det är väl egentligen inte så konstigt om det inte är "gräs som gräs", så tänker man ju inte om hö, som ju är torkat gräs.

knapplån

Min har varit inne sen snart 3 veckor, men det pg. skada. Nu har alla andra hästar också börjat gå in nattetid sedan 1 vecka tillbaka och kommer fortsätta så.

De går ut ca 7,30 och kommer in 21. Min går dock in vid 16.

Jag vill att min går in när hon inte längre kan lägga sej på marken för att vila. Alltså när det blir kallt och/eller geggigt ute. Hon brukar tala om när hon tycker att det är dags att gå in för vintern. Då står hon vid grinden och smågnäggar och skrapar med frambenen tills hon blir insläppt...;)

Mvh Domino_s

*kl*

Våra är ute till slutet på oktober om vädret tillåter. Gått ute sen början på maj. Har lite gräs kvar fortfarande, men får nog stödfodra om någon vecka. Min häst har täcke på sig nattetid om det är risk för regn.

Vi brukar ha ute våra till mitten av oktober, men känns som om det blir lite tidigare i år. Här har det varit en ovanligt dålig "betessommar". Flera hästar som har svårt att hålla hull, trots stödfodring. Så min häst blir nog inte ute riktigt lika länge i år. De behöver vara inne på nätterna och få i sig bra med hö och vila upp sig ordentligt så att de inte tappar allt för mycket hull.

*kl*

min är installad sedan en vecka tillbaka. Har henne alltid bara två månader på bete då hon faller ur annars (oavsett stödfodring). Finner inte den ron till att äta och vila när hon går ute dygn. Nu släpps hon ut 7.00 och kommer in 20.00.

Håller det flytande...vi har året runt hage, om det blir dåligt väder tar vi in de på nätterna, blir det sedan bra kan de vara ute dygnet runt igen.
Unghästar och äldre ston.

Kl

Min och hans kompisar kommer att vara ute så läge det är möjligt beaktat väder, betestillgång och hagens kondition. Med andra ord så länge vädret är drägligt, de har att äta och inte faller ur och hagen inte blir för blöt och lerig kommer de att gå ute.

*kl*

Jag tar hem min nu till helgen (27-28/8) betet, trots stor hage, börjar tryta och min 23åring har gått ner i vikt sista månaden. :crazy: Visserligen inte mkt, han gick upp i början av betet och det + lite till har han gått ner nu. Hullet är lagom nu, men det kan ju gå fort om man inte är uppmärksam.
Ska också bli skönt att få bättre rutin på ridningen när jag kommer ha hästen 20 meter hemifrån. :p

Jag stallar in mina fyra hästar idag! En, 20-åring, en, 10-åring, en 6-åring och en 3-åring. De har gått enbart på sommarbete (ingen ridning) sedan början av juni. Nu tycker både jag och dom att det är tråkigt... Hovslagaren kommer och skor imorgon (de har gått barfota hela sommaren, bara verkade), sedan är det full fart igen! Ska börja rida in 3-åringen.. :banana:
Nu är det så fuktigt och dimmigt hela nätterna och temperaturen sjunker för varje natt, nästan. Vi bor i Dalarna :)

*KL*
Mina har gått ute lite från och till, stallats in om det varit dåligt väder eller mkt flyfän eller trött osv... Unghästen gick på betet ca 2 månader innan vi fick ta hem honom (akut)...

Men tror mina kommer stallas in "ordentligt från och med nästa vecka. Då ska unghästen ( 3 år) börjas jobba med igen och Stoet ska sättas igång ordentligt igen...Har stått inne ca 2 veckor nu då unghästen haft hemsk mugg och och dom nätterna dom går ute är det med regntäcke...

Dom andra hästarna ( är inackoderad) kommer nog stå ute till mitten på september tror dom så får blir lite xtra jobb för mig ett par veckor men det får man ta :) Då man har en unghäst som fallit ur redan i mitten på sommaren och lär ju inte bli bättre ju längre in i höst vi går och stoet är en liten inne dam ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag stallade in ridhästen runt den 10aug, hon blir så trött av att gå ute dygnet runt.
Unghästen går kvar på bete men han får nog komma in i dagaran (gräset börjar ta slut och han är tunn)

Hej!

Min går förvisso på lösdrift, men vinterhagen är inte alls lika stor som sommarhagarna flera hektar sommarhagar) så ju längre hon stannar på sommarsidan , desto bättre.

Anpassar med med andra ord efter väder och vind.

/Lavinia

Min häst och hennes kompis har gått på mycket magert bete sen i maj. Dock dygnet runt. Nu sen en vecka tillbaka har dom fått gå ut i sin egentliga sommarhage, dock är det putsat där så inte speciellt mycket gräs ändå. Så sommarhagen(arna) är helt obetade så där kommer dom stå tills betet är slut! Halva hagen är tät skog desutom. Täckar hellre vid dåligt väder. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 790
Senast: svea
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka