Som förbytt...!!

K

koftena

Som en del av er vet har jag haft stora bekymmer med mitt nya sto. Hon har betett sig väldigt illa, men bara mot mig, gått över mig, gått iväg med mig, låtsas bli arg osv osv..listan är lång. Hade starka funderingar på att sälja. Tankarna finns självklart kvar men blir svagare o svagare så att säga.
I Tisdags började jag hantera henne på ett helt nytt sätt, har aldrig hållt på med NH eller så utan agerat efter va jag tycker är sunt förnuft men har inte varit tillräckligt tydlig med mina signaler för detta sto uppenbarligen. Så då har jag börjat testa på enkla NH övningar, har fått hjälp av en bra tränare via mail änsålänge. Hon kommer i helgen för vår första "träning".

I måndags kunde jag inte hantera mitt sto, i tisdags likadant men hon förstod vad jag menade. I onsdags..:love: jag trodde inte det var samma häst..hon följde mig som en hund, stannade när jag stannade, gick när jag gick, backade när jag gick emot henne osv osv.. super enkla övningar men som för oss har varit som att bestiga berg!! Hon kommer fram till mig i hagen, låter mig klappa henne öron o står o blundar...Det här är en helt ny värld för mig...att det kan bli sån skillnad på ett par dagar!! Bar för att jag ändrade mitt sätt att hantera henne..är fortfarande rädd för att rida henne men inte längre rädd för att hantera henne. Men tar vi det lugnt kommer det gå!!!

Så alla som är rädda för sin häst eller inte klarar av sin häst..ge inte upp, det höll jag på att göra, ta hjälp av en NHtränare!! Har inte riktigt trott på det där med att gå runt o som jag sett det "fjanta" men oj så fel jag hade...:bow:

Sv: Som förbytt...!!

Håller med.

NH är ingen magisk metod som löser alla problem.
Det handlar bara om sunt förnuft, att vara hästmänniska.

Men självklart är det bra att ta hjälp av en tränare!

Jag har upplevt något liknande som du, blev lika förvånad och hänförd.

Strunta i dem som dissar din upplevelse, NH ÄR sunt förnuft, du behövde bara hjälp med att strukturera upp det och veta hur du ska hantera just denna häst. Alla kan inte behandlas lika, ibland är det svårare med vissa, och har man inte jättestor erfarenhet kan det vara svårt.

Grattis till att du vänt på läget!! :bump::bump:

Tack!! Jag har haft häst hela mitt liv o klarat av de alla i hanteringen. Däremot när jag köpte detta sto körde jag fast totalt..NH är ingen magisk metod nej...men ett jäkla bra sätt att träna!!
Du är ju mer lyhörd för din häst o beter dig inte som ett rovdjur som min tränare beskrev det hela..utan du ska vara ett flyktjur även du..O det fungerar!! Hon vet att jag förstår henne o vet att det kan vara en fara som lurar bakom stenen men att vi går förbi ändå men är jäkligt uppmärksamma på den där stenen utan att vara rädda..hmm ja är som sagt ny inom detta så min beskrivning är väl itne den bästa..hihi

Har inte hanterat min andra på det här viset utan då har det bara varit "stenen är inte farlig nu går vi" utan att för den delen bli arg eller så...det har fungerat på dom andra men inte detta sto..

Som en del av er vet har jag haft stora bekymmer med mitt nya sto. Hon har betett sig väldigt illa, men bara mot mig, gått över mig, gått iväg med mig, låtsas bli arg osv osv..listan är lång. Hade starka funderingar på att sälja. Tankarna finns självklart kvar men blir svagare o svagare så att säga.
I Tisdags började jag hantera henne på ett helt nytt sätt, har aldrig hållt på med NH eller så utan agerat efter va jag tycker är sunt förnuft men har inte varit tillräckligt tydlig med mina signaler för detta sto uppenbarligen. Så då har jag börjat testa på enkla NH övningar, har fått hjälp av en bra tränare via mail änsålänge. Hon kommer i helgen för vår första "träning".

I måndags kunde jag inte hantera mitt sto, i tisdags likadant men hon förstod vad jag menade. I onsdags..:love: jag trodde inte det var samma häst..hon följde mig som en hund, stannade när jag stannade, gick när jag gick, backade när jag gick emot henne osv osv.. super enkla övningar men som för oss har varit som att bestiga berg!! Hon kommer fram till mig i hagen, låter mig klappa henne öron o står o blundar...Det här är en helt ny värld för mig...att det kan bli sån skillnad på ett par dagar!! Bar för att jag ändrade mitt sätt att hantera henne..är fortfarande rädd för att rida henne men inte längre rädd för att hantera henne. Men tar vi det lugnt kommer det gå!!!

Så alla som är rädda för sin häst eller inte klarar av sin häst..ge inte upp, det höll jag på att göra, ta hjälp av en NHtränare!! Har inte riktigt trott på det där med att gå runt o som jag sett det "fjanta" men oj så fel jag hade...:bow:

Vad gjorde ni för övningar då? berätta berätta :laugh:

Också nyfiken.. Vad gjorde ni för något?

Håller på att läsa en del "NH-litteratur" plus får lite hjälp av en stallgrannen med lite "NH-tips". Sunt förnuft räcker långt men i mitt tycke skadar det inte med att spä på med övningar som stärker kompis-/ledarskapet eller vad man nu väljer att kalla det. Sedan tycker jag ju att mycket i vad man kallar NH är vanligt sunt bondförnuft - det ena behöver inte utesluta det andra. Plockar man de delar som passar en själv och hästen spelar det ingen roll vad det kallas, eller är jag ute på hal is nu? Kanske får jag alla både NH- och icke NH-entuasiaster på mig nu men det är som det står på Ingelas (tror jag, om jag inte minns fel) inlägg - det finns många vägar till bergets topp. :)

På tisdagen gjorde jag en väldigt enkel men väldigt betydande övning. Hon skulle stå alldeles stilla o böja BARA halsen o ta en godis vid sadelgjordsläget, på magen, mellan frambene o på flanken. Hon klarade vid sadelgjordsläget första dagen.
På onsdagen gick vi omkring på gården, slakt grimskaft, gick i cirklar, krubilurer o hit o dit..hon följde som en hund. Jag stannade då stanna dehon, jag gick emot henne då backade hon, jag backade då gick hon framåt. (Jag stod framför henne) utan att ens beröra henne.
Vi gjorde "godisövningen" ute o hon stod alldeles stilla o tog vid sadelgjordsläget på båda sidor o vi klarade till o med på magen på ena sidan..hon är lite stel åt ena hållet därför gick bara det åt ena sidan.

Idag gick vi omkring bakom huset på gräsmattan..vi gick fram till läskiga saker, bla en plast som fladdrade. Jag skulle "leka" flyktdjur jag med o visa att jag beter mig som hon gör o tänker lika som hon att det KAN ju vara farligt.. Jag gick emot plasten, stannade tittade runt om mig..gick en bit till stannade tittade o så höll vi på tills vi var framme vid plasten o då tog jag den o vände o vred på den o hon gick fram o luktade på den..Sen stod vi stilla där o plasten fladdrade runt hennes frambem o vi gjorde samtidigt godsövningen.
Detta är för mig en helt obeskrivlig känsla då jag i början av veckan inte klarade av att hantera henne!! O hon är absolut LIVRÄDD för fladdrande saker...:bow::bow: älskar denna tjej..har totalt missförstått henne o hon mig..

Nu har jag inte några direkt problem med mitt sto men har ändå jobbat lite lite grann som du har gjort - just det här med att stå still och böja halsen osv. Har gjort det lite som en trickövning - "stretching" - att ta godisbit vid sadelgjordsläget på båda sidorna, mellan frambenen mm. Har däremot inte testat så mycket utomhus men det ska bli och har heller inte testat det här med lite läskiga grejor. Kanske kan funka på min tjej också. Hon är inte direkt svår som sagt men lite tittig och kanske kan det här vara ett sätt för henne och mig att jobba med det.

Skulle vara roligt om du har tid och lust att skriva lite mer om vad ni hittar på. (Hoppas inte du tar illa upp om jag lånar lite av dina tips.) ;)

Illa upp tar jag absolut inte!! Men jag är som sagt nybörjar på detta men det är så häftigt med såna resultat för hon hade ALDRIG accepterat plasten i måndags tillex...då hade hon börjat backa o velat gå därifrån..Om snöstormen lägger sig ska vi ut på nya äventyr idag med. Världen ser ju rätt annorlunda ut när de är snö..:p
Som min tränare förklarade så är det en väldigt viktigt övning den med godis..böjer hästen halsen så kan den inte fly...alltså måste hästen lita på dig. Sen är det jättebra strechning oxå såklart.
Skriver mer när vi gjort nått...för nånting får vi väl hitta på i snöstormen..:cool:

vad kul att du och din häst har hittat ett sätt som fungerar för er båda.
jag håller med alla i denna tråd och er som säger att man måste ha sunt förnuft. visst ska vi alla ha det som hanterar djur och msk. men man måste hitta sitt sätt. så jag säger bara Grattis att ni har hittat er sätt så ni förstår varandra. superkul:D

Jätteroligt att läsa om att det fungerar för dig och ditt sto! Hoppas att du skriver mer om hur det går för er, vilka övningar ni gör osv. Jag tycker NH är ett fantastiskt begrepp och ett fantastiskt hjälpmedel när det görs på rätt sätt. Det verkar som om du har fått tag på en bra tränare som vet vad han/hon gör. Lycka till i fortsättningen!

vad var det du förändrade i hanteringen då?
om du ska säga precis :)

Vill också veta :D Vill veta allt :laugh:

Vad var det du gjorde för en vecka sen som du anser inte var rätt för henne.
Vad var den allra första övningen du gjorde med henne?

Hehe nyfiken i en strut, men vi alla vill ju bli bättre o bättre med våra hästar så alla tips är guld värt :)

Det första jag gjorde var att planera ALLA våra "möten" även inne i hagen. Jag såg till att jag var avslappnad o gick med rak rygg. Detta reagerade hon på, för då var jag "stabil" eller vad man ska säga..vår allra första övning var just godisövningen. Vi gjorde den när hon stod på uppställningsplatsen o bara två ggr eller så..Alltså den när hon ska böja halsen..Jag kallar den godisövningen. Jag har även slutat ge henne godis när jag hämtar henne i hagen o så, utan hon får enbart godis när hon gör den övningen, o i krubba. Det största skillnaden var just att jag förberedde mig mentalt på att hantera henne..blockerade alla mina "tänk om" o bara tänkte på att vara tyst o avslappnad..vet itne om det gav svar på hur jag förändrade mitt sätt men ja..så gjorde jag..:o

Vi gjorde den när hon stod på uppställningsplatsen o bara två ggr eller så..Alltså den när hon ska böja halsen..Jag kallar den godisövningen. Jag har även slutat ge henne godis när jag hämtar henne i hagen o så, utan hon får enbart godis när hon gör den övningen, o i krubba.

vad menar du med böja halsen?
menar du stretcha typ, att ta huvudet bak mot rumpan så halsen blir böjd?

Javisst, det är en jättebra övning. Fick jag lära mig av Ellen Ofstad =) Man står vid sidan, håller godisen vid höftbensknölen (eller vid magen beroende på hästens smidighet kanske) o väntar tills hästen böjer halsen , står still o då får den den. Bägge sidor o sen under magen (skitbra för överlinjen :D )

Kul Koftena, jag har läst dina andra trådar. Jättekul för er! =)

Det första jag gjorde var att planera ALLA våra "möten" även inne i hagen. Jag såg till att jag var avslappnad o gick med rak rygg. Detta reagerade hon på, för då var jag "stabil" eller vad man ska säga..vår allra första övning var just godisövningen. Vi gjorde den när hon stod på uppställningsplatsen o bara två ggr eller så..Alltså den när hon ska böja halsen..Jag kallar den godisövningen. Jag har även slutat ge henne godis när jag hämtar henne i hagen o så, utan hon får enbart godis när hon gör den övningen, o i krubba. Det största skillnaden var just att jag förberedde mig mentalt på att hantera henne..blockerade alla mina "tänk om" o bara tänkte på att vara tyst o avslappnad..vet itne om det gav svar på hur jag förändrade mitt sätt men ja..så gjorde jag..:o

Gud va roligt för dig! :) Har inte läst dina andra trådar som någon sa, men hur var hon förut mot dig då i korthet? Det är så roligt att läsa vad just andra gör och från början. Så skriv på :bow: :laugh:

Precis som Toria skrev..ta en godis, hästen ska stå stilla med ALLA hovar, be hästen vända huvudet mot magen exvis..ge godis först när hästen står alldeles stilla o har nosen där du bestämt dig..inge godis förän h*n faktiskt har huvudet där..inget fusk för då ger det inget resultat.. Bra streching..min häst är väldigt stel så hon klarar änsålänge bara att ta godis vid sadelgjordsläget båda sidor o mitt på magen ena sidan..men hon blir mjukare för var dag..:) Var du säger att hon ska ha nosen spelar inte så stor roll det är lite från häst till häst hur mkt dom klarar i början..ta ett ställe där du märker att h*n klarar av just för att hästen ska förstå..sen kan du avacera lite försiktigt..

Hon betedde sig illa mot mig. ingen som helst respekt för mig då jag itne förtjänade det. Jag var stressad o rädd när jag hanterade henne o då vart hon självklart likadan..hon låtsades även vara farlig..hotade med att sparka nör jag borstade bakbenen, trippade runt mig när jag ledde henne, höjt huvud o rädsla i ögonen (hon har varit med om mkt denna "lilla" travare på 170cm) men nu går hon med sänkt huvud o när hon blir rädd o osäker så stannar vi o jag bara "står" inte ett ljud utan bara väntar in henne..det funkar!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama