Solskydd + smink

Vad har du för hudtyp? Har du lite fetare hy så kan du leta efter en spf som är anpassad för det. Skincity har massor att välja på och man kan sortera urvalet efter hudtyp :)

Blir det en sån där instängd-hinna-feeling av dem?
Jag har dermalogicas 30 och tycker den blir som en äcklig hinna, precis som all övrig spf jag testat.

Jag har provat Dermaloigcas 30 också (Oil matte) och vet precis vad du menar med en äcklig hinna. Jag har väldigt fet hy. Jag frågade Skincity om de hade nån annan spf 30 som var lättare och blev kändes mindre kladdig och kunde passa min feta hy. De tipsade om den här: Paula's Choice CLEAR Ultra-light Daily hydrating Fluid SPF30. Den bättre än Dermalogicas men inte perfekt. Men helt klart bättre! Den bästa jag provat hittills.

Jag tycker mig ändå vara medveten om vikten av solskydd men att smörja in sig flera gånger under en vanlig arbetsdag när man mest är inomhus..? Det låter rätt onödigt (alltså tar mer tid och pengar än vad det skyddar).
Jag tänkte generellt, vet inte hur mycket skyddet går ner efter 10 timmar?

Jag gör det enkelt för mig och använder Eucerin med 50+ spf. Den som är vattenfast och för barn. Kladdar bara på ett tunt lager av den (alltså så mycket att jag känner att det täcker ansiktet men inte är kladdigt) väntar sen ca 5 minuter, då blir den solkrämen på mig perfekt. Inte kladdig men huden blir lite gummiaktig eller hur man skall säga, drar jag fingertopparna över huden lixom fastnar de lite.
Sen på med foundation (som fastnar jättebra med krämen under) och klart.

Om du går från kontoret vid 17-tiden så är ju solen inte så stark som vid lunch/tidig em. Det beror väl också på hur hemfärden ser ut; för en tiominuterspromenad får man ju vara smått paranoid för att smörja in sig en gång till, anser jag.
Jag har flex så brukar försöka sluta innan klockan 15 om det är möjligt 😉

Jag använder sällan foundation, utan endast puder/mineralpuder. Tycker det funkar bra ovanpå solkräm, bara man ger den ett par minuter att torka in.

Hur gör ni när ni kombinerar solskyddskräm och smink? Tips? Min vanliga foundation åkte runt som en tvål. Har tidigare inte använt smink men på nuvarande jobb "passar det sig inte" att vara vit och blank i ansiktet 😉

Jag har nyligen börjat använda EVY face mousse SPF 30 som jag tycker är väldigt bra. Går in i huden och lägger sig inte som en hinna ovanpå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 872
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3