Solskydd + smink

Stekspaden

Trådstartare
Hur gör ni när ni kombinerar solskyddskräm och smink? Tips? Min vanliga foundation åkte runt som en tvål. Har tidigare inte använt smink men på nuvarande jobb "passar det sig inte" att vara vit och blank i ansiktet 😉

Det handlar väl mycket om att välja en solskyddsfaktor som gör sig bra under smink. Jag tycker om både La Roche Posays XL Face Ultra Light SPF 50+ och Paula's Choice RESIST Youth-Extending Daily Hydrating Fluid SPF 50.

Hur gör ni när ni kombinerar solskyddskräm och smink? Tips? Min vanliga foundation åkte runt som en tvål. Har tidigare inte använt smink men på nuvarande jobb "passar det sig inte" att vara vit och blank i ansiktet 😉

Hur mkt spf vill du ha?
Finns ju en del foundation med det i.
Jag har en med 15 och en med 18 tex.

Det handlar väl mycket om att välja en solskyddsfaktor som gör sig bra under smink. Jag tycker om både La Roche Posays XL Face Ultra Light SPF 50+ och Paula's Choice RESIST Youth-Extending Daily Hydrating Fluid SPF 50.

Blir det en sån där instängd-hinna-feeling av dem?
Jag har dermalogicas 30 och tycker den blir som en äcklig hinna, precis som all övrig spf jag testat.

Använder för enkelhetens och praktikens skull en foundation med spf i.
De gånger jag har testat att först ha en spfkräm och sedan ganska direkt efter en foundation har resulterat i det du beskriver, dvs. sminket glider runt ovanpå. Föga smickrande. Det gäller otaliga märken jag testat i kombination genom åren.

Jag har en teori om att det borde gå att få en ordentlig bas bara man ger det tillräckligt med tid att "torka in" mellan lagren, men vem orkar med det till vardags?

Väckarklocka:
03,00 Solskydd
05:00 Foundation...

Nej tack.
Smidigt och bra ska det vara.

På vilket jobb "passar det sig inte" att ha ett särskilt utseende?

Eftersom jag numera jobbar på kontor så kan jag inte ha min vanliga SPF 30 som gör att jag ser ut som att jag använt vitt pulver i ansiktet.. Kommunmöten mm kräver att man är hel och ren osv 😉
Alltså jag har ju min vanliga nuna men många jobb har krav på hur man ska se ut, hur håret ska vara uppsatt osv. Tror exempelvis flygvärdinnor osv har sminkriktlinjer. Var så förut iaf.

Eftersom jag numera jobbar på kontor så kan jag inte ha min vanliga SPF 30 som gör att jag ser ut som att jag använt vitt pulver i ansiktet.. Kommunmöten mm kräver att man är hel och ren osv 😉
Alltså jag har ju min vanliga nuna men många jobb har krav på hur man ska se ut, hur håret ska vara uppsatt osv. Tror exempelvis flygvärdinnor osv har sminkriktlinjer. Var så förut iaf.

Men man behöver väl inte bli helt vitkladdig i ansiktet bara för att man smörjer på ett tunt lager SPF? Alternativt så köper man en dagkräm med inbyggd SPF. :)

Trodde alltså att du menade att du var vit och blank utan smink och därför var tvungen att bära smink enligt jobbets policy.

Men man behöver väl inte bli helt vitkladdig i ansiktet bara för att man smörjer på ett tunt lager SPF? Alternativt så köper man en dagkräm med inbyggd SPF. :)

Trodde alltså att du menade att du var vit och blank utan smink och därför var tvungen att bära smink enligt jobbets policy.

De sorter jag köpt har sett ut som att jag antingen smetat in mig i frytyrolja, eller så är de tjockare och bildar vit hinna....

De sorter jag köpt har sett ut som att jag antingen smetat in mig i frytyrolja, eller så är de tjockare och bildar vit hinna....

De jag tipsade om är lätta till konsistensen, och smälter in jättefint i hyn! Men de är inte tonade, de kanske skulle vara något för att minska risken om en vit hinna helt? Jag vill vara så blek som möjligt, så jag kan inte riktigt uttala mig om hur bra de är så sett.

Jag kör en ansiktskräm som har solskyddsfaktor och 'tint' i sig (liknande cc men bättre för huden samt bättre uv skydd) samt vattenfast mascara här i tropikerna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 872
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!