solskenshistoria om hosthäst

B

boella

Jar ett sto som fick hosta, blev riktigt illa däran, av antagligen ett parti hö. Hon fick allehanda medicamenter, som inte hjälpte. Jag gick över till hösilage och då blev hon bra. Men i flera år försökte jag ibland ge henne en hötuss. Se det gick inte. Hon började hosta igen. Men nu efter tre års hösilage och lösdrift/frigång - öppet stall är hon helt frisk och äter hö igen och har gjort så i snart två månader. Jag stödfodrar när jag har hem hästarna från betet. Så det finns hopp.
Jag kommer fortsätta med hösilage vintertid dock.
MVH
Boel

Sv: solskenshistoria om hosthäst

Det är bara att vara snornoga;) med att aldrig ge det allra minsta dammiga höt hädanefter. hösilage är självklart det allra bästa.

Passopp med dammig havre oxå.

Aha, det där med dammig havre visste jag inte. Ja, gisses jag är som en spårhund med näsan numera. Noga ska jag vara.
Mvh
Boel

Det bästa att ge till sådana känsliga hästar är Müsli eller pelletsfoder då de flesta spannmål är dammiga, som någon nämde havre, men även korn och blandkross...

Skönt att du hittat ett sätt för hästen att må bra!

Det hjälper inte att blöta fodret till en jättekänslig häst.
man måste kolla om havren är möglig i kärnan o skaka bort ev. normalt damm fösrt.

Jag köper havre som är både torkad o "blåst" av bonden.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 282
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 476
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka