Solos Landtinus!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej hopp! Denna läckra hingst ska ha ett flertal godkända söner som jag försökt hitta på nätet men utan att lyckas. Någon som vet??

Har sett två superfina gångarthästar efter Landtinus med kvicka fötter och luftiga rörelser. Lite nyfiken på hans söner eftersom han själv är är relativt dyr (DKK).

Mycket tacksam för info! :bow:

Sv: Solos Landtinus!

Jag hittar sönerna Lamborghini Dane DVH 796, Lancaster Ask DVH 795, Louvre S DVH 811, Lancelot DVH 805 och Landano DVH 819 på HesteData.

Såg Landtinus i Danmark på hingstpremieringen i Herning för några år sedan, en liten parantes bara :)

Tror jag har ett reklamblad från Stutteri Solo med info om honom. Kan kolla.

Hur ser mödernet ut rent prestationsmässigt på dem grabbarna ?

Helen

Vad tyckte du om honom då utifrån det du såg i Herning ?

Helen

Han kostar 300 vid första semineringen + 4000 vid 70 dagar + moms och övriga avgifter. DKK alltså! Ochså blir det ju lite extra för frakt alt resa till Danmark. Grejen är väl den att det känns lite nervöst att betala hela summan i ett så tidigt stadium av dräktigheten.

Okej då är jag med...Vad har du för sto och hur ser hon ut ? Vad har hon för egenskaper ?

Helen

Lamborghini är ue Castro DVE 481 - Diamond DVE 230 - Herbsstrum TAF 6202 - Aleksander OLH 482 - Fogra Vendsyssel OLH 435 - Grundberg OLH 272. Modern född 1993 har en avkomma med placering i LA dressyr. Mormor har placeringar på samma nivå, tre av hennes avkommor likaså + att en av dem även placerats i lätt fälttävlan. En av hennes avkommor har placering i msv hopp på FEI-nivå.

Lancaster Ask är ue Lucky Light DVE 336 - Saskibard II DLH 620 - Martell DH 182 - Zwingli 1175 HOLL - Elsevier 20707 HOLL. Han är sin mammas första avkomma, och den ende som hittills tävlats. Han har segrar i LA hoppning på lokal nivå.

Louvre S är ue Caletto I - Lagano DVE 297 - Kompass - Convent 3877 HO - Garibaldi 3609 HO - Nutria 3017 HO. Louvre själv har placering i MB hopp i championkval. Hans mamma har en seger i LB hopp. Louvre är dne enda tävlande avkomman. Mormor har placering i LA hopp. Hon är också mamma till hingsten Cape Town S DVH 738, helsyster med Louvres mamma, och han har placeringar i dressyr championkval i klass FEI5.

Landano är ue Coriano - Caletto I - Sawara xx och har inte tävlats. Modern är inte tävlad och hon har heller inga avkommor som tävlats. Mormor är inte tävlad och har inga tävlande avkommor.

Görel en korrigering, antar att den första tävlat på distriktsnivå iom att du hittat resultatet på hästdata detta motsvarar regional nivå (resultat från lokal nivå finns precis som hos oss inte med i databaserna).

I danmark finns följande nivåer
* klubbstävne (d-stävne) = vår lokal (ej som vår klubbtävling utan öppen även för andra klubbar)
* distriktsstävne (c-stävne) = vår regional, detta är lägsta nivå som finns i resultaten på hestedata
* landsstävne (B-stävne) = vår nationell
*elitstävne/internationell (A-stävne) = vår elittävling

För att göra det ännu krångligare så har de inte klassbegränsningar på sina olika nivåer utan kan vara en salig blandning. Har sett resultat i SB (150) från distrikstävne. Dom är dock hårdare med vem som får starta på deras tävlingar det är mer där begränsningen mellan de olika nivåerna ligger. Tex är distriktsstävnerna ofta reglerade till att typ endast de som tillhör distrikt 1-6 får starta. Ofta reglerat så att tävlingarna på Jylland är endast öppna för just dem från Jylland det samma gäller själland.

Hon är e. Krevad-Herkules-Jovial och är ädel, spänstig och har bra, energisk bakkärra. Hon är dock av den lite äldre modellen, lite väl markbunden fram. Lite väl lång i sin rygg också. Skulle vilja få fram avkomma med lite kvickare fötter och luftigare gång -bra bogfrihet. Avkommorna efter landtinus jag sett har just det jag söker. De är dessutom pigga och energiska när det gäller men kan slappna av där emellan, inte nervösa alls. Mitt sto har desto mer nerv.

Funderar på Sir Schölling också, mfl...

Poäng på motsvarande bruksprov kan du se.

Lamborghini och Landano har inga registrerade avkommor. De är kanske exporterade? Lancaster Ask har åtta reggade avkommor, födda i år och förra året, och Louvre har 65.

Louvre är den ende hingst jag lyckas hitta en hemsida om http://www.cajus.dk/ , kolla under hingstar.

Jag såg både Landtinus själv, Louvre och ett par till L-avkommor i Herning i år. Gillar typen på dem! Typiska Landgraf-hästar...

Vet du vad som hänt med de söner som inte har några reggade avkommor? Är de exporterade, eller används de bara inte i aveln?

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 881
Senast: pastejja
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Ramona
·
Y
Avel Jag vet att det finns typ tusen sådana trådar redan, men av en och annan anledning väljer jag att skapa en egen. P g a diverse...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka