Lotus
Trådstartare
Har en häst i stallet som får koliksymtom (står och skrapar, lägger sig mm, men får inte "panik-kolik") om han är ute längre än någon timma då det är soligt och varmt. Senast hände det igår, och då var det runt 20 grader, sol men lite blåsigt och han stod ute ca 4 timmar, sedan blev han dålig. Har står visserligen i en ganska liten rasthage utan skugga, kanske 15 m per sida i fyrkant, men ändå! Det står säkert 20 hästar till runt honom, och ingen av dem blir dålig även om det är betydligt varmare och de står där längre (vilken vi ju försöker undvika, men det är inte det som är frågan här). Han har vatten i hagen men dricker väldigt dåligt. Igår gav jag honom en hink betforvatten på fm och han drack säkert 10 liter men blev ändå lite dålig.
Vill påpeka att det inte är min häst utan en i mitt stall, halvblod ca 175 cm ca 8 år i tävlingskondition men i mitt tycke smal. Han har haft kolikkänning vid andra tillfällen också, men då det är minsta lilla sol och varmt verkar det komma som ett brev på posten oavsett andra faktorer.
VAD kan det här bero på? Tycker det hela är jätteskumt och skule gärna vilja höra om någon har varit med om något liknande eller har tips på vad det kan bero på.
Vill påpeka att det inte är min häst utan en i mitt stall, halvblod ca 175 cm ca 8 år i tävlingskondition men i mitt tycke smal. Han har haft kolikkänning vid andra tillfällen också, men då det är minsta lilla sol och varmt verkar det komma som ett brev på posten oavsett andra faktorer.
VAD kan det här bero på? Tycker det hela är jätteskumt och skule gärna vilja höra om någon har varit med om något liknande eller har tips på vad det kan bero på.