Soligt och varmt = kolik?

Lotus

Trådstartare
Har en häst i stallet som får koliksymtom (står och skrapar, lägger sig mm, men får inte "panik-kolik") om han är ute längre än någon timma då det är soligt och varmt. Senast hände det igår, och då var det runt 20 grader, sol men lite blåsigt och han stod ute ca 4 timmar, sedan blev han dålig. Har står visserligen i en ganska liten rasthage utan skugga, kanske 15 m per sida i fyrkant, men ändå! Det står säkert 20 hästar till runt honom, och ingen av dem blir dålig även om det är betydligt varmare och de står där längre (vilken vi ju försöker undvika, men det är inte det som är frågan här). Han har vatten i hagen men dricker väldigt dåligt. Igår gav jag honom en hink betforvatten på fm och han drack säkert 10 liter men blev ändå lite dålig.

Vill påpeka att det inte är min häst utan en i mitt stall, halvblod ca 175 cm ca 8 år i tävlingskondition men i mitt tycke smal. Han har haft kolikkänning vid andra tillfällen också, men då det är minsta lilla sol och varmt verkar det komma som ett brev på posten oavsett andra faktorer.

VAD kan det här bero på? Tycker det hela är jätteskumt och skule gärna vilja höra om någon har varit med om något liknande eller har tips på vad det kan bero på.

Sv: Soligt och varmt = kolik?

de blir väldigt varmt i solen på dagen..hos mej va de närmare 30 grader i solen, runt 20 i skuggan igår..
så de är väl inte igentligen så konstigt om hästen kanske blir för varm och får någon slags panik pga av de..kanske inte vet va den ska göra..
min häst står däremot hellre och steker sej i solen än går in i sval skugga.

alla hästar klarar inte av värme.

Låter precis som det min ponny brukade få.

Blev flera höstar lurad att han hade kolik, ringde jouren.
Har numera kommit fram till att han är oerhört känslig för värmen. Han sätter tidigt päls och när det är varma dagar på hösten så får han dessa koliksymptom, har löst det med att de senaste åren klippt honom tidigt.

Sedan vi började med det så har dessa symptom helt försvunnit.

Snor en tråd.

Min häst har fått kolik... Inte nån illa. Hon har ine rullat runt alls. Men sparkar mot magen osv. Springer själv runt i hagen så jag har inte behövt leda henne så mycket.
Hon har oxå gjort ifrån sej vid 3 tillfällen sen jag upptäckte det hela.

Hon mår mycket bättre. Hennes mage är inte lika stin som tidigare. Humöret är bättre.

Min fråga. Ska jag ta in henne för natten? Eller ska hon vara kvar ute så hon kan röra på sej?

Frågade aldrig vet vad som är bäst.
Koliken kom pga att jag flyttat hästen till nytt bete. Så jag vill dra ner på gräs ätandet. Men vill inte att hon ska stå inne heller.
Har gett henne hö som allternativ.
Men står lite osäker just nu.

Lite tips och råd vore bra. Då jag inte haft nån kolik häst tidigare.

I vilket fall så har det löst sej.. Jag bestämmde mej för att lämna hästen ute. Hon ser ut att må bra nu.

Visar inget alls som tyder på att hon skulle ha ont.

Jag pratade med vet på telefon.. Hon trodde det va kolik. Och med tanke på att det blev bättre då hon gjorde ifrån sej så tydde det oxå på det.

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 525
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 683
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 056
Senast: Egonson_
·
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 945
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka