Sv: solexem!!
Tja, det bästa verkar vara täcke. Jag tror man ska ta det lite lugnt med olika krämer, dels blir det ofta kladdigt, dyrt och en del hästar får värre klåda av vissa ämnen i vissa krämer. En häst här är ex allergisk mot aloe vera, som ska vara så bra, och funkar bra till min eksemis.
Vi har kvar det mesta av både man och svans i år, men det är sex månader med heltäckande pyamas, ett antal tvättar med "lugnande" schampoo (använt Leovets tee tree-schampoo i år, kanon), flera Horsol-behandlingar och en större mängd tid. Äppelcidervinäger, som någon nämnde, verkar sammandragande på huden och är i många fall mycket bra.
Bland det värsta man kan göra är att ta av täcket mitt i sommaren för att "se om det går". Börjar det klia är det svårt att få det att sluta!
Det finns massor av tips ute på internet, både här på Buke och på andra sidor. Det svåra är att sortera ut vad som är marknadsföring och vad som är opartiska tips. Man kan inte heller dra alla eksem över en kam, det kan ha helt olika orsaker till att två hästar fått eksem.