• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare annzza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 054
A

annzza

hej min ponny har solexem i mannen nån som har nåra bra tips för att "dämpa" det lite.. för just nu börjar manen lägga sig ner så ja vill inte att de ska bli lika mkt som förra året då hon inte gjorde nå¨t annat en klia sig! :crazy: vi har exem täcke å sån där kräm nåt annat man kan jöra (hon brukar oxå stå inne mitt på dan)
:bow::bow::bow:

Sv: solexem!!

Har ni redan en kräm & täcke?
Då finns det kanske inget mer man kan göra, eller om man kanske kan be en veterinär om en receptbelagd kräm?
Jag har alltid använt Helosan Sol, men det kanske ni redan har provat.

äppelcidervinäger i fodret och utanpå, nylanders hästkräm..

Tja, det bästa verkar vara täcke. Jag tror man ska ta det lite lugnt med olika krämer, dels blir det ofta kladdigt, dyrt och en del hästar får värre klåda av vissa ämnen i vissa krämer. En häst här är ex allergisk mot aloe vera, som ska vara så bra, och funkar bra till min eksemis.

Vi har kvar det mesta av både man och svans i år, men det är sex månader med heltäckande pyamas, ett antal tvättar med "lugnande" schampoo (använt Leovets tee tree-schampoo i år, kanon), flera Horsol-behandlingar och en större mängd tid. Äppelcidervinäger, som någon nämnde, verkar sammandragande på huden och är i många fall mycket bra.
Bland det värsta man kan göra är att ta av täcket mitt i sommaren för att "se om det går". Börjar det klia är det svårt att få det att sluta!

Det finns massor av tips ute på internet, både här på Buke och på andra sidor. Det svåra är att sortera ut vad som är marknadsföring och vad som är opartiska tips. Man kan inte heller dra alla eksem över en kam, det kan ha helt olika orsaker till att två hästar fått eksem.

Min första ponny hade exem lindrades när hon fick allger.
Enligt nuvarande ägare.

probolja,probshampo och probdeo visade sig vara bra åt vår ponny förra sommaren.Har också börjat fodra med ett specialfoder för eksem hästar,ett tyskt märke som också säljer Isi-mix för islandshästar.Och ett bra eksem täcke förstås är mycket viktigt,med huva.

hej min ponny har solexem i mannen nån som har nåra bra tips för att "dämpa" det lite.. för just nu börjar manen lägga sig ner så ja vill inte att de ska bli lika mkt som förra året då hon inte gjorde nå¨t annat en klia sig! :crazy: vi har exem täcke å sån där kräm nåt annat man kan jöra (hon brukar oxå stå inne mitt på dan)

De allra flesta exemhästar mår bättre av att stå inne vid gryning och skymning då det är mycket knott och mygg än mitt på dagen. Detta då de flest reagerar mot bitande flugor och inte på solen som sådan.

Ett sätt att låta hästen reglera det själv är att ha ett vindskydd i hagen där de kan söka skydd för flygfäna.

OT nu, men till mig sa de att Marstall inte säljer Isi-mix i Sverige längre? Jag fick byta eftersom den inte fanns här längre.. Nu ger jag en annan "normal" musli.

Prob tyckte jag mest var kladdigt utan att hjälpa, men det beror som sagt på vilken typ av eksem hästen har. Alger verkar ha funkat bra, har aldrig haft så mycket man och svans som nu (ätit alger 1 år).
Men som sagt, jag tror man måste prova sig fram. Lite tips sitter i och för sig aldrig fel!

Min förra ponny hade också eksem, han stod inne när det var som mest knott/mygg ute och hade eksemtäcke på sig. Vi badade honom nästan varje dag med hundschampoo mot loppor och löss=bakteriedödande tex. jag tror schampoot hette typ Dermocan. Sedan på med en salva som heter AVS14 finns på b_rjes och helosan sol för att mjukgöra.

Vi har en häst som har eksem och jag tror vi använt något som heter homopat til honom. Fanns tre olika burkar som han skulle ha något mått av i fodret morgon och kväll. jag tror det är någon form utav naturmedicin. Fungerade bra iaf :)

Ge linfröolja nu vinter. Det har jag gett till min haflinger sen i höstas och det har redan gett resultat :) Det är bra för tarmarna också o ger en blank o fin päls.

Ett homeopatiskt medel har hjälpt våran ponny i två år. man börjar tidigt på våren och förebygger. Det är inte så dyrt som man kanke tror, vi har betalt 600 kr för en sommar. Homeopaterna är duktiga på detta och inget konstigt tillförs.

Annars är olivolja billigt och bra att smörja in med. men kladdigt....

Varför tror du att det är soleksem ? Och inte knotteksem?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 978
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
3 081
Senast: Faithfull
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 824
Senast: hekla
·
A
Hästvård jag har en ponny som har exem på sommarn nån som har några tips`? jag har exe täcke & så står hon inne på dan några timmar när solen är...
Svar
1
· Visningar
760
Senast: Drottningen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka