Soleksembilder

Sv: Soleksembilder

När den har fattat vad skön den är- kryper de in i den själv;)

Sätt på halsen som du gör med strumpbyxor- stoppa in handen o knöla ihop halsen så att den är en handsbredd o trä den över huvudet.
de lär sig snabbt- ge en morot.

Vår ponny som har såriga exem i man och svans har halsstycket som på ett vanligt vintertäcke med hals, alltså att man sätter på det med spännen.
Det konstiga är att hon endast ska ha det när det är soligt, men om det är knottallergi borde det väl inte spela någon roll?
Dessutom ska hon behandlas med nåt medel i man och svans.

Hon kliar av sig hela manen om man inte rakar bort den och större delar av svansen. I båda uppkommer det sår och sårskorpor.

Vår ponny som har såriga exem i man och svans har halsstycket som på ett vanligt vintertäcke med hals, alltså att man sätter på det med spännen.
Det konstiga är att hon endast ska ha det när det är soligt, men om det är knottallergi borde det väl inte spela någon roll?
Dessutom ska hon behandlas med nåt medel i man och svans.

Hon kliar av sig hela manen om man inte rakar bort den och större delar av svansen. I båda uppkommer det sår och sårskorpor.

Vad menas med "ska ha"? Vem har sagt det?

Det låter ju inte klokt att man ska behöva raka bort man och svans.

Skyddar man man och svans med ett täcke, samt ser till att hästen kan gå in i byggnad undan insekterna när den vill, har jag aldrig hört talas om att det ska behöva bli så illa.

Något konstigt är det med det här..

Du kan prova att spraya svansen med Vetriderms fuktspray, det brukar fungera jättebra mot torr svansrot och tagelavfall som inte beror på annat än torr hud.
Mulen tycker jag du ska smörja med något solskyddsmedel för barn eller zink- eller kalkpasta.
Lycka till!

Hon börjar klia sig så fort våren kommer, därför rakas oftast manen så det blir lättare att sköta + att hon inte ska se halvt vanvårdad ut när manen är borta på vissa ställen och bara en stor tova på andra... Hon behöver ju knappast manen med eksemtäcket?

Men om du startar i tid med täcke och annat förebyggande, så brukar man kunna hindra manen från att försvinna överhuvudtaget. I tid innebär ofta att man får börja täcka i aprilmånad, målet är att hindra bitande insekter från att göra skada så att hästen börjar klia sig.

Av egen erfarenhet är täcke super. Så länge det håller då. Så fort det blev ett litet hål, blev det genast ett sår där..

vår shettland har tyvärr exsem av den värre sorten, så vissa sommrar är det så plågsamt att man funderar på att ta bort henne. Men har alltid hoppats på att det ska bli bättre med åren. Just denna sommarn är det inte alls så mkt som det brukar, kanske för att det regnat så mkt! :bow:

Kan fixa foto på hur hon ser ut nu . Ingen vacker sak :crazy:

Jag har nog 8 täcken till pållen, jag är väldigt kräsen på den biten. Det är inte alltid vid enbart hål jag byter täcket, för det mesta vill jag även byta pga smuts och hår som uppstår. Även det kan bidra till klådan.:crazy:

Hon börjar klia sig så fort våren kommer, därför rakas oftast manen så det blir lättare att sköta + att hon inte ska se halvt vanvårdad ut när manen är borta på vissa ställen och bara en stor tova på andra... Hon behöver ju knappast manen med eksemtäcket?

Men allt har ju inte att göra med hur ni tycker hon ser ut.
Hästen ska ju må bra också!
Ständig klåda är en pina för en individ!
Sätt på ett insektstäcke i tid istället så slipper både hästen och ni detta elände.
Ibland kommer de bitande insekterna i slutet av Mars.

Vissa hästar kan regarera och få "lite eksem" av byte av hage, Med kraftigare gräs. Prova Nylanders hästkräm. Använder jag.

Du kan prova att spraya svansen med Vetriderms fuktspray, det brukar fungera jättebra mot torr svansrot och tagelavfall som inte beror på annat än torr hud.
Mulen tycker jag du ska smörja med något solskyddsmedel för barn eller zink- eller kalkpasta.
Lycka till!

Var kan man få tag i det? Svara gärna på PM.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 580
Senast: jemeni
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 052
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 954
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka