Soleksembilder

J

JagheterAlex

Jag har precis upptäckt att min ponny fått soleksem(inte så mkt) och undrar lite varför. Kan det vara för att hon nyss bytt hage?
Eller ngt annat? Vi har satt på eksemtäcke för att det iallafall inte ska bli värre.

Om ni har, kan ni inte sätta in bilder på era hästar som har eksem?

Här är min ponny
(länkar eftersom bilden är stor)
http://www.alexandrassida.se/bild/fiffiknopp.jpg

Sv: Soleksembilder

För tillfället är jag en nolla på hur man lägger in en bild här,men iallafall...har en shettis med soleksem.
Det ska finnas nåt som är bra mot eksem, t ex alg-foder.
Titta in på www.alg-borje.se
eller www.husbykvarn.se
Hos Alg-börje AB har dom fodertillskott som är bra mot sommareksem/knotteksem.
Och husbykvarn har dom ett komplett fullfoder som heter betamix (finns 2-3 olika, Normal, Ört -som har samma innehåll som Normal fast med 1% naturliga örter i - och Extra (för hårt tränade/tävlingshästar).
Detta med betamix Ört ska visst va bra mot soleksem, och det ska jag nog köpa till mina hästar (shettisen ska ha ÖRT´och travstoet Normal).
Nu går shettisen på ett magert bete hos en kvinna,som säljer Alg-foder och Betamix (återförsäljaren) ger hästarna tillskott mot soleksem/knotteksem.

Ska dit imorrn o titta på tillskottsfoder :)¨

Sen så vill jag tillägga att Basiblock oxå ska va bra mot eksem , tydligen. Titta gärna in på hemsidan www.basiblock.com

Min häst har knottallergi. Men nu när jag ser era bilder börjar jag tvivla på han har soleksem istället. Är det någon som vet skillnaden på hur såren/utslagen ser ut???

MIn häst får först dom kala fläckar på ca 2 cm stora efter ett litet tag ca en dag blir dom såriga om man inte hittar dom itid o behandlar dom. Jag smörjer in fläckarna med zinkpasta det läker dom jätte bra!!!

Maxmax skrev:
Min häst har knottallergi. Men nu när jag ser era bilder börjar jag tvivla på han har soleksem istället. Är det någon som vet skillnaden på hur såren/utslagen ser ut???

MIn häst får först dom kala fläckar på ca 2 cm stora efter ett litet tag ca en dag blir dom såriga om man inte hittar dom itid o behandlar dom. Jag smörjer in fläckarna med zinkpasta det läker dom jätte bra!!!

Soleksem är det som drabbar hästar med ljusa partier, såsom ljus/rosa mule, karleder eller andra ställen där dessa ljusa partier finns.

Vid knottallergi drabbas hästen av klåda ffa i man och svans, men det händer att andra partier av kroppen blir utsatt också.

Vid soleksem så blir en ljus mule te x solbränd, den får brännskador av samma sort som själva kan drabbas av. Detta ger upphov till klåda och sårbildning som klia något oerhört, omgärdande partier blir torra och fnasiga samt kliar också.

Knott allergi drabbar man och svans, hästen kliar av sig tagel helt eller delvis. Svullnader i manen är vanligt, så man kan känna över mankammen att hästen är svullen och hård. Vissa hästar får sår och andra inte, de flesta har dock en torr och mjällande mankam/svans och just den här torrheten är den största boven som förorsakar mer sårbildning.

Senast ändrad:

Tack för klargörandet! Nu vet jag att det är knottallergi min häst har då. Han är mörkbrun och har inte några vita partier på sig. Symtomen som du beskriver på knottallergi är precis vad min häst har. Han har tappat hela manen och är torr. Jag smörjer honom varje dag med Equielotion.
Jag tror inte att min häst har kliat av sig hela manen. För han tappade hela manen på en gång nästan. När jag bostade den så fick jag hala manen i handen nästan. Inte så kul med tanke på att jag har en nordis:(

Verkar vara knottallergi min har då också?!
Han kliar sig i svansroten så den ser ut som en flaskborste varje morgon. Han kliar sig inte i manen direkt, men däremot är han liksom "vågig/bubblig" på halsen längst upp mot mankammen på en bit på kanske 15 cm. Kan det vara knottallergi?
Jag har tvättat svansen med Hexocil schampo och sedan har jag provat att smörja med allt möjligt men ingenting verkar lindra klådan. Jag har testat skillingarydsalva, helosan, Equidox, PROB olja (av det verkade klådan öka?!), Apotekets barnolja mm. Men han fortsätter att klia sig. Hjälp, vad ska jag göra?
Han går nu med insektstäcke med hals sedan några dagar tillbaka. Är ute mellan 07-10 och sedan 17-22, kan inte vara ute dagtid pga alla bromsar.

De studier som gjorts har påvisat att långt över 90% av hästarna med dessa symtom reagerar på bitande insekter, det är bra att du skaffat ett eksem/insektstäcke för den skyddar lite mot de värsta.

Det finns en uppsjö av medel, men du skriver bubblig och svullen i mankammen. Då skulle jag prova horosol, pararellt med något klåddämpande. Men de första 14 dagarna kan du bara använda horosolen utan inblandning av något annat, då behandlar man dagligen. Därefter kan man behandla allt från 2-4 dagar per vecka, det är helt individuellt. De dagar man inte använder horosol kan man te x använda AVS 14 eller ett annat medel som heter No rub, det sista är fn min personliga favorit och gör pållen nöjd och glad.

Jag ska till kliniken med min häst nästa fredag (kontroll strålbenshälta mm), kanske jag ska be veterinären kolla på honom? Behöver man recept på Horosol? Det verkar ju onekligen som att det är knottallergi eller nåt eksem min häst har, men borde jag inte få det konstaterat av en veterinär?

Om det är knottallergi han har, kommer han alltid att behöva ha täcke på sommaren då?

Horosol är tillverkad och distribueras av en veterinär, http://www.n-vet.se/
Den är inte receptbelagd, finns att köpa antingen direkt via den länk du fick. Den finns även på apoteket, och finns den ej hemma så tas den hem på beställning. Det finns även flera återförsäljare, finns upptaget på samma sida så kanske någon finns i ditt grannskap.

Visst kan du fråga din veterinär, och du kommer att få samma svar där. Ja en gång eksem alltid eksem, så täcke kommer att behövas framledes också.

Du skulle kunna prova att starta en linfröoljekur farmåt hösten, för att den skall ge full effekt krävs att hästen har fått linfröolja minst 120 dagar före eksemsäsongen bryter ut. En studie har visat att hästar, hundar men även människor med hudåkommor som eksem faktiskt fått allt från symtomlindring till utebliven symtom. Man får helt enkelt ge linfröolja året runt, i min pålles fall är det mycket gynnsamt då han i år inte har några symtom alls.
Jag klantade till det och klämde honom i mankammen med ett spänne, det gav upphov till en kort period av klåda men den är nu över. Han har inga svullnader i sin mankam, går med täcke samt får linfröolja dagligen.

Länk till studien om eksem och linfröolja http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Tack för all bra information jag fått! Jag ska läsa länken du skickade med och även kolla med Apoteket om Horosol. Stackars pållen får väl gå med täcke hela tiden nu då!

Tack för klargörandet! Nu vet jag att det är knottallergi min häst har då. Han är mörkbrun och har inte några vita partier på sig. Symtomen som du beskriver på knottallergi är precis vad min häst har. Han har tappat hela manen och är torr. Jag smörjer honom varje dag med Equielotion.
Jag tror inte att min häst har kliat av sig hela manen. För han tappade hela manen på en gång nästan. När jag bostade den så fick jag hala manen i handen nästan. Inte så kul med tanke på att jag har en nordis:(

Herre gud vad obehagligt! jag hadde en nordis travare som hadde man osm var ända ner på bogen den var nästan 1 halv meter luggen med! men sen när den hadde vart hos sin riktiga ägare å vänt så hadde dom klippt den precis som på en hopp häst:eek:

Har den här ponnyn soleksem eller knottallergi ?

Svansen :
11961806.jpg

Hon har inte kliat av sig manen än men lite har hon ändå kliat...

Soleksem som som tidigare skrivits en form av brännblåsor på ljus hy, utslag i man och svans är i de flesta fall relaterad till bitande insekter.

Har den här ponnyn soleksem eller knottallergi ?

Svansen :
11961806.jpg

Hon har inte kliat av sig manen än men lite har hon ändå kliat...

Svansen ser ut som en typisk knottallergisvans. Hoppas den får ett riktigt eksemtäcke att tillgå, Men den kanske redan har ett?

Svansen ser ut som en typisk knottallergisvans. Hoppas den får ett riktigt eksemtäcke att tillgå, Men den kanske redan har ett?

Ja, den har redan ett eksemtäcke men kan inte ha det på sig för då får den panik...

När den har fattat vad skön den är- kryper de in i den själv;)

Sätt på halsen som du gör med strumpbyxor- stoppa in handen o knöla ihop halsen så att den är en handsbredd o trä den över huvudet.
de lär sig snabbt- ge en morot.

När den har fattat vad skön den är- kryper de in i den själv;)

Så reagerar min shettis på sin flughuva! Hon har superkänsliga ögon som blir jätteirriterade snabbt utan huvan, så hon har faktiskt fattat att det är skönt att ha den på sig. Hon har ALDRIG försökt sig på att ta av den!

Min häst har jätte exem på nosen.
Men efter 5 år med Apotekets solkräm har hon inte haft något alls nästan.
Har bara bilder då det är någorlunda okej, inte som värst med sår och klåda.

Här är bland dem värsta fast utan sår. (Dålig bild dock)

11984625.jpg

Här är den ungefär samma tid på året fast med ordentlig behandling av solkräm;
11984626.jpg

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 580
Senast: jemeni
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 062
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 954
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka