Sv: Soleksem?

Fy, vi var en ponny med alla fel man kan tänka sig. Soleksem, fång och sånt skit. Vi har beställt örter för 1300:- nu som ska hjälpa mot såväl soleksem som fång (från hippo K9) Detta var startpaketet som ska rensa kroppen helt från allt som gör att det blir såhär. Sen blir det ju billigare med fortsättningskurerna. Vill du beställa eller läsa om det finns det på http://www.hippok9.nu/

Jag hör av mig om resultaten. Vi borde få hem paketet i morgon. Jag ska kanske meddela att ponnyn är så dålig i hovarna fortfarande (sedan i somras) att vi funderar på att ta bort henne om det inte hjälper. Det är inget värdigt liv för henne.

Om din ponny verkligen har soleksem – alltså eksem på opigmenterade delar av kroppen när solen är stark – vill jag absolut avråda från att ge den örter som säljs med uppgiven effekt mot sommareksem. Flera av sådana örter är kända för att ge eller förvärra solrelaterat eksem.

Om det i stället rör sig om sommareksem – klåda och förtjockning av mankam och svanns som vanligaste symptom- är att skydda från knott och mygg det allra viktigaste. HH

Jag kan inte hjälpa det men detta låter som reklam.

Nu handlar visserligen tråden om soleksem. Men det skulle vara intressant att veta vilken av produkterna som är bra mot fång.
Jag hade inte vågat ge min fånghäst en massa olika örter. Det är mkt möjligt att en del av det är bra. Men jag kan tänka mig att en fånghäst som mår så pass dåligt som din tydligen gör mkt väl kan vara mkt känslig för olika örter.

Vi har försökt med både massa olika medel och täcken men det verkar inte finnas mycket annat som hjälper. Det hjälper innan den riktiga värmen kommer, sen går det inte längre. Örterna vi har beställt verkar i första hand mot hennes fång, men de ska även ge någon effekt mot eksemet också. Går det så går det, annars får vi väl helt enkelt sluta med det. Vi ger det en chans nu i alla fall.

Nä men nu ser situationen ut som så att vi har försökt bli av med detta ett halvår nu utan resultat. Fungerar inte det här finns det inte mycket annat val än att ta bort henne. Hon kan ju liksom inte användas när situationen ser ut såhär och om hon blir ännu sämre får man helt enkelt sätta ut örterna och kanske överväga avlivning. Svårare än så är det inte. Det är vårt sista försök och vi hoppas på det bästa.

Jag förstår att det känns jobbigt. Det är inte kul när de är sjuka, speciellt inte i fång. Det är möjligt att det kan finnas örter som hjälper mot fång. Det vet jag egentligen inte. Men jag är alltid lite misstänksam mot att använda örter eftersom de kan ha många olika effekter. Sedan är jag dessutom alltid extra hysteriskt orolig för min egen häst, den enda fånghäst jag har haft.
Hoppas att hästen blir bra.

Jag tror starkt på örter faktiskt. Kanske för att jag själv har tagit endel såna i mina dagar för olika saker som annan medicin inte har hjälpt för. Jag har läst om olika fall där man inte har hittat andra val än örtbehandling för saker som eksem och fång och det har fungerat alldeles utmärkt. Därför kommer vi att prova det nu och går det bra kan jag ju meddela dig om du vill.

Fy, vi var en ponny med alla fel man kan tänka sig. Soleksem, fång och sånt skit. Vi har beställt örter för 1300:- nu som ska hjälpa mot såväl soleksem som fång (från hippo K9) Detta var startpaketet som ska rensa kroppen helt från allt som gör att det blir såhär. Sen blir det ju billigare med fortsättningskurerna. Vill du beställa eller läsa om det finns det på http://www.hippok9.nu/

Jag hör av mig om resultaten. Vi borde få hem paketet i morgon. Jag ska kanske meddela att ponnyn är så dålig i hovarna fortfarande (sedan i somras) att vi funderar på att ta bort henne om det inte hjälper. Det är inget värdigt liv för henne.

Hur har det gått med örtbehandlingen?

Hur har det gått med örtbehandlingen?

Vår ponny är i princip helt bra nu. Efter 3 dagar med behandlingen var hon skitdålig. Då tog vi bort ensilaget helt så hon bara får fånghö och halm samt örterna och vetekligröt tills hon går helt bra. Hon har fått tillbaka livsgnistan igen och gör glädjeskutt och grejer när man är ute och går med henne. Att ta en promenad som var längre än mellan hagen och stallet var inte på tal om förut.

Jag verkar henne fortfarande ungefär en gång i veckan, håller hovarna korta och tvärtåar henne men det kan jag nog sluta med ganska snart. Det är riktigt kul att se den förändringen. Ändå har hon gått på behandligen ca 2-3 veckor nu bara. Det ska bli intressant att se vad som händer när man minskar på örtbehandlingen om ett par månader. Det hade varit toppen om hon fortfarande är bra då.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 020
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 848
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 150
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• "Överlevnadsskuld" efter varsel
  • Tvillingar!?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur