Soleksem - skulle du köpa hästen??!?!

T

TheOne

Jag är lite sugen på att köpa en häst... den är 4:a år och till beskrivning låter det som en drömhäst för mig, men med ett stort MEN... den har soleksem! Jag har inte sett hästen ännu, ägaren säger att den har lite soleksem i svansen, hon vill ha det inskrivet i kontraktet men att det inte är allvarligt... har ingen erfarenhet av detta.. blir det värre med åren? Är det till mycket probem = blir det stora kostnader?!? Blir det någon reservation i försäkring?? Snälla!! Berätta om era erfarenheter och om det är en tillräckligt "allvarlig" sak för att inte köpa hästen... hon säger att den har soleksem i svansen, men han har en stor fin svans, borde inte den vara sönderkliad om det är ett problem??

Sv: Soleksem - skulle du köpa hästen??!?!

Soleksem drabbas hästar av med ljusa partier runt mule, karleder och andra ställen med tunn hud, då fräst som brännblåsor som spricker och bildar krustor med sårskorpor.

Din beskrivning är inte så uttömmande, men en häst som enbart kliat sig i svansen kan ha fått svansskorv som är behandlingsbart. Den kan också ha fått knottbett i svansroten, och det kliar.

Det låter inte som soleksem, eller annan eksem heller för den delen som du beskriver den nu.

Jag skulle veterinärbesiktiga hästen först och vid besiktningen be veterinären bedöma vad det är för nåt. Skulle det vara knottallergi (dvs eksem som hästen drabbas av varje sommarhalvår och kliar både man och svans) så skulle jag INTE köpa hästen. Det är riktigt jobbigt att ha en sån häst!
Är det bara lite överkänslighet mot solen så är det nog inte så farligt, tror jag. Men fråga veterinären!

Är det soleksem eller är den allergisk mot svidknott?

Jag skulle helst inte vilja köpa en häst med allergi,det kan bli kämpigt.(Risk för sekundära kompikationer bla)

Tänk också på att det kan vara svårt att få andra att ställa upp och smörja/täcka hästen om du vill åka bort en helg........eller så kanske de gör det på fel sätt.......och de primära/sekundära problemen förvärras.

Om det visar sig att det är eksem, är du då beredd att alltid ha hela eksemtäcken , tvätta hästen regelbundet och smörja inn den med mjukgörande salvor från slutet av april till oktober? Alltid ha någon som gör det om du åker bort. Kanske ha den på stall på nätterna under sommaren (ensam eller?) Då kan du köpa hästen till reduserat pris aldrig till fullt pris.

Om det visar sig att det är eksem, är du då beredd att alltid ha hela eksemtäcken , tvätta hästen regelbundet och smörja inn den med mjukgörande salvor från slutet av april till oktober? Alltid ha någon som gör det om du åker bort. Kanske ha den på stall på nätterna under sommaren (ensam eller?) Då kan du köpa hästen till reduserat pris aldrig till fullt pris.

Menar du mig????

Har själv alltid tänkt att jag ABSOLUT ALDRIG skulle köpa en eksemhäst. Nu har jag ( sedan 1 mån tillbaka ) en eksemhäst på foder. Hade det stått i annonsen, hade jag inte ens svarat. Nu uppdagades det på ett sent stadium, då jag redan hade förälskat mig i hästen. Han har lätt eksem, där smörjning räcker, har aldrig behövt täcken. Känner nu att det inte är jobbigt alls att smörja 1 ggr dagligen. Känner dock fortfarande att jag skulle vara tveksam om jag skulle KÖPA en eksemhäst. Kan man lita på en säljare ? Kan man lita på att hästen har lätt eksem, eller är det ett stort bekymmer? Lätt eksem är väl okey, men en med mkt besvär är en anna sak. Dock är det ju en bra årstid att köpa eksemhäst. Du ser ju lätt på honom. Stora eksem = stora problem. Nästan inga sår = klarar sig på beh-råd du får av ägaren. Alltså: ta ställning till om ägaren är pålitlig, det är mitt tips.

Osäker, har haft en shettis som fick avlivas för att det bara blev värre med åren .. :cry:

Osäker, har haft en shettis som fick avlivas för att det bara blev värre med åren .. :cry:

Varför då ? Avlivas p.g.a eksem ???? Det är jobbigt för ägaren, men kan väl knappast vara dödligt för hästen, eller ????????

Varför då ? Avlivas p.g.a eksem ???? Det är jobbigt för ägaren, men kan väl knappast vara dödligt för hästen, eller ????????

Nej det är inte dödligt.
Men det är faktiskt jobbigast för hästen. Har man sett en häst som har eksem som orsakas av knott, är hästens skötsel det minst jobbiga för ägaren. Det är ju inte ägaren som har ständig klåda med sårig mankam, man som klias av, sårig svansrot och knappt något tagel kvar , sårigt juver/skap, ibland även eksem/sår över större delen av kroppen. Svår eksem kan vara ett så otroligt lidande för hästen att avlivning är det enda som återstår.

Som några andra redan tipsat om. Gör en besiktning och låt veterinären göra ett utlåtande om ev. soleksem.
Min häst fick knotteksem under tiden jag väntade på att få hem henne. Jag bestämde att köpa henne tidigt på våren och fick hem henne i maj. Då hade hon redan fått eksem. Jag ångrar inte att jag köpte henne, men självklart hade jag önskat att hon var eksemfri. Det är ett ständigt passande med skötseln varje dag. Eksemtäcke och smörjning. Att lämna över det ansvaret till någon annan för att t ex åka på en veckas semester under sommarhalvåret är otänkbart för mig.

Men om man tycker att hästen passar och kemin stämmer så är det ändå kanske värt att köpa. Men till reducerat pris. Jag skulle inte vara så tveksam att skaffa en eksemhäst till. Jag hade tidigare två eksemhästar, men nu bara en. Jobbet är detsamma.

En häst med svår eksem lider nog mer än ägaren. En häst som inte kan leva ett smärtfritt liv ska inte behöva lida.

Jag är lite sugen på att köpa en häst... den är 4:a år och till beskrivning låter det som en drömhäst för mig, men med ett stort MEN... den har soleksem! Jag har inte sett hästen ännu, ägaren säger att den har lite soleksem i svansen, hon vill ha det inskrivet i kontraktet men att det inte är allvarligt... har ingen erfarenhet av detta.. blir det värre med åren? Är det till mycket probem = blir det stora kostnader?!? Blir det någon reservation i försäkring?? Snälla!! Berätta om era erfarenheter och om det är en tillräckligt "allvarlig" sak för att inte köpa hästen... hon säger att den har soleksem i svansen, men han har en stor fin svans, borde inte den vara sönderkliad om det är ett problem??

Vi har haft en ponny för många år sen som visade sig ha eksem. Jag skulle aldrig köpa en häst med det igen. Faktiskt. Jobbigt för hästen och även för ägaren.

En häst med exsem skulle jag aldrig köpa. Det kan dessutom förvärras med åldern, och även i samband med flytt osv.
Men som några andra också har skrivit, kolla så att det verkligen är exsem hästen har.
En av våra hästar lyckas alltid skava av sig taglet mitt på svansroten varje sommar, men kliar sig aldrig någon annanstans, blir inte svullen osv. Han är helt enkelt lite extra känslig mot mygg/knott, så han kliar sig LITE mer än de flesta hästar, men det är ingen allergi.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
11 623
Hästvård Jag har provridit världen bästa häst som jag vill köpa. Men.. den har antagligen haft melanom. Han är en 10 åring valack från Irland...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: palle
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
11 004
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 269
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka