Soleksem. HJÄLP !

Sv: Soleksem. HJÄLP !

En sak som jag funderar på är det som du skriver om din hästs hovar. Min förra häst hade stora problem med sina hovar trots en topphovslagare och en exemplarisk skötsel av hovarna. Hans hovar sprack och han hade även bärrandsröta och hålväggar bak när jag köpte honom. Men det visste jag i o f s inte för det såg man inte (han var skodd). Han led även av exem. Det visade sig så småningom att hästen var insulinresistent. Bland annat. Men när han sattes på en socker och stärkelsereducerad kost så läkte hovarna och han fick inga problem mer. Trots att han också drabbades av fång. Hans exem försvann också helt, men det kan bero på att han vårdades som en baby och inte var ute när det inte var torrt och soligt.
Eftersom din häst har problem med både hud och hovar kan det kanske vara något att nämna för veterinären. Visst kan det hänga ihop med någon näringsbrist men eventuellt kan det också bero på något annat. Hur ser din häst ut? Har den några fettdepåer eller är den överviktig? Det kan vara en indikation på insulinresistens. Om din häst inte arbetas så förbrukar den heller inte så mycket.
Det var gulligt av dig att be om ursäkt för ett lite vildsint humör :D Det blir nog bra skall du se, det är många här på Buke som har haft samma problem som du och det går att få hästar fria ifrån sår och klåda, det är ett jättejobb, men det är inte omöjligt.

Jag ger inte vitlök för jag har också hört att det är farligt för blodet.

Kan ju kanske pressa vitlök i olja o gnida på pälsen!? (innan det är sår givetvis, gör nog lite ont annars!)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som har häst med SOL-eksem (inte knott) som har hittat något bra sätt att skydda svansen utan att använda täcke? Min häst...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Centaur
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 699
Senast: Jaag
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 468
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag undrar om det som kallas eksem finns i olika varianter? Är alla eksem tex vätskande eller kan det vara mjälligt/torrt och ändå vara...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31