Soleksem. HJÄLP !

S

secretcase

Hej. :D
Jag skulle bara vilja kolla om det finns någon som vet ett bra foder eller någon annan metod mot soleksem. Jag har en halvblodskorsning som kliar av sig man och svans varje sommar. Han får eksem jäms med hela nacken och i svansroten (?) som blir som stora sår när han kliar sig. :( Det gör nog väldigt ont också för när man ska smörja in det så viker han bort huvudet och blir alldeles stirrig. Tycker så synd om honom att han ska behöva genomlida det varje sommar hela sommaren. Vi har testat många foder och salvor, men ingenting hjälper så bra som vi vill. Han tål inte knott och myggor heller så han har eksemtäcke på sig hela sommaren, men kliar sönder sig ändå .. :cry: så om det finns någon som kan hjälpa mig så SNÄLLA GÖR DET :angel:

MVH
En orolig och ledsen flicka med underbar häst :love:

Sv: Soleksem. HJÄLP !

Nej jag tror inte att det finns ngt foder som hjälper mot soleksem. Däremot finns det en jättebra salva/olja som heter hestihelsa och kommer från island och används här i sverige där en del islänningar har problem med soleksem. Det som gör att hästen får soleksem är knotten. Hästen får en allergisk reaktion på knottens gift som de sprutar in då de biter för att blodet inte ska koagulera. Det enda du kan göra är att täcka honom med ett heltäcke och en huva över huvudet (finns i välsorterade hästaffärer) alternativt smörja in honom två gånger per dag eller båda. Annars kan du prova att ha honom inomhus när den värsta knottplågan är igång (dagtid) och låt honom vara ute andra tider, t ex på nattetid.

Exem täcke och kanske en exem huva till.
Behöver säker någon "smörja" som du får prova dig fram för det är väldigt olika på hästarna vilken sort som fungerar bäst på din häst.
Börja med täcket så fort det blir runt +5+6 grader ute på dagen. Då börjar knotten att komma fram när det blir varmare. Så skyddar du din häst innan knotten angriper. Tvätta täcket minst en gång i veckan.
Hoppas att du och din häst får en lite lugnare sommar med tanke på kliandet.

Tack för tipset. Han har heltäcke med huva och det har inte hjälpt. Han har blivit insmörjd på hela kroppen med det enda medlet vi hittat som håller myggor och knott borta och han har inte blivit biten den senaste sommaren (detta vet vi då han får stora bölder av betten av myggorna och knotten så det var så vi märkte att han inte tålde dom) tack vare medlet och täcket, men får ändå dessa hemska sår jäms med hela nacken och i hela svansroten. Tycker så synd om honom :(

Det bästa för sådana här hästar är att hålla dem inomhus när det inte är torrt och soligt. Med exemtäcke på dygnet runt. Din häst är säkert solkänslig men i första hand tror jag att den har knottallergi. Det är viktigt att hästen är ren också, min förra häst tvättades med Prob schampo varje vecka under sommarhalvåret och den smordes med Prob olja i mankam och luggfästet varje dag. Avs 14 i svansrot. Du får prova dig fram vad som fungerar bäst med din häst. Om din häst får sådana sår så måste den ställas under veterinärvård, det där är väldigt plågsamt och kan bli infekterat. Jag har en känsla, obs inte bevisat mig veterligen, att socker och stärkelse i foder förvärrar det hela, men det har jag inget belägg för. Från början av maj till slutet av oktober (minst), bör din häst skyddas ifrån insekter.

"kryddan"

Mjoo, han har eksemtäcke på dygnet runt på sommaren. Förutom när jag är ute och rider. Att han inte tål knott har vi listat ut redan :P Ren håller jag honom. Borstar honom varje dag och håller honom ren och fräsh. Jag är noga med borstningen på sommaren pga att jag rider nästan dagligen och när det är varmt så blir han svett så jag svampar av honom (han gillar inte vattenslangar) av honom och håller honom och pälsen ren. Vi har testat den oljan tror jag och har för mig att det inte funkade på honom. Jag vet inte. Vi har testat med mariasalva (för den är GRYM att hålla borta myggor, knott och fästingar. Sen är den bra för kvalitéten på pälsen också) :) Men efter att han kliat av sig manen och vi fått klippa bort resterna så blire till att smörja med det som biter bäst på honom och i och med att han får sår längs HELA nacken så blire ju med jodopax. Jag är så orolig att jag inte ska hitta någoting som funkar :( Jag vill så gärna kunna hålla honom fin hela sommaren för han är så vacker i kroppen och pälsen för övrigt så vill ju att han ska få ha kvar manen också :)

Soleksem är lika med brännsår,dvs på ljusa partier såsom mule, karleder eller andra ställen som är tunnhudad med mycket vitt.

Hästen kliar sig i man och svans är lika med överkänslighet mot bitande insekter, dit räknas bl a knott men även annan ohyra såsom mygg, blinningar mfl.

Ja om det fanns något foder så skulle även jag ha varit tacksam, men att leva med en eksemhäst innebär att hästen måste tas om han rigoröst året om när det gäller foder. När det kommer till sommaren, eftersom din häst verkar ha grava problem så är väl installning innan skymning och utsläpp dagen efter dock inte i gryning.

Det enda i foderväg som jag känner till kan hjälpa är linfröolja, men då krävs en uppstart helst igår eftersom inkörningstiden på detta är väldigt lång för att få full effekt. Och riktigt ärligt, så hinns det inte med i år men till nästa år. Jag skulle nog ändå börja nu, och köra året runt till nästa eksemperiod.

"kryddan"

Mjoo, han har eksemtäcke på dygnet runt på sommaren. Förutom när jag är ute och rider. Att han inte tål knott har vi listat ut redan :P Ren håller jag honom. Borstar honom varje dag och håller honom ren och fräsh. Jag är noga med borstningen på sommaren pga att jag rider nästan dagligen och när det är varmt så blir han svett så jag svampar av honom (han gillar inte vattenslangar) av honom och håller honom och pälsen ren. Vi har testat den oljan tror jag och har för mig att det inte funkade på honom. Jag vet inte. Vi har testat med mariasalva (för den är GRYM att hålla borta myggor, knott och fästingar. Sen är den bra för kvalitéten på pälsen också) :) Men efter att han kliat av sig manen och vi fått klippa bort resterna så blire till att smörja med det som biter bäst på honom och i och med att han får sår längs HELA nacken så blire ju med jodopax. Jag är så orolig att jag inte ska hitta någoting som funkar :( Jag vill så gärna kunna hålla honom fin hela sommaren för han är så vacker i kroppen och pälsen för övrigt så vill ju att han ska få ha kvar manen också :)

Använd inte dom smörjor som han bevisligen inte blir bättre av. Byt och kolla med nåt annat. Kolla alla gamla eksemtrådar så får du massor med tips på olika. För en del är horsol/ salicylsyrevaselin bra, andra använder tjärsalva, jag använder beckolja utspädd med olja. Nylanders är också bra. Osv...
Jodopax skulle jag inte använda. Alls.

"boj"

Men som jag svarade till en annan så märkte vi att han inte tål knott och mygg genom att han fick bölder där han blivit biten. Det får han inte längre eftersom han är insmörjd med en salva som knott och andra bitinsekter håller sig borta ifrån. Så jag tror faktiskt inte att kliandet beror på att han blir biten. Det är någonting annat. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jag har en problemhäst mer sköra hovar, soleksem, kliande man, lätt att få mugg och annat, bakterier i marken han inte tål osv. Men jag vill hjälpa honom .. inte genom att skriva samma sak om och om igen -.-'

"korven"

jag använder inte jodopaxen för att skydda honom. Jag använder det för att han får stora infekterade sår som jag måste tvätta rent. Det är inge kul när han går och spricker och får äckliga sår längs hela nacken.

.. jag lägger ner alla fucking disskusioner nu. Gaah ! Jag tänker inte skriva samma sak en gång till nu så jag går inte in på detta inlägget igen. Ska testa lite nya salvor till sommaren, MEN JAG TÄNKER ÄNDÅ BEHANDLA HANS HEMSKA SÅR SOM HAN FÅR OCH HAR ONT AV ! :shifty:

.. jag lägger ner alla fucking disskusioner nu. Gaah ! Jag tänker inte skriva samma sak en gång till nu så jag går inte in på detta inlägget igen. Ska testa lite nya salvor till sommaren, MEN JAG TÄNKER ÄNDÅ BEHANDLA HANS HEMSKA SÅR SOM HAN FÅR OCH HAR ONT AV ! :shifty:

Är det så illa då MÅSTE du ta hjälp av veterinär. Inte hålla på med egenbehandling.

Jag har också en eksemhäst, av den värsta sorten, de senaste tre åren har han varit symptomfri men är likväl en eksemhäst. Att det är bitande insekter råder inga som helst tvivel om, men som med många allergier kan även din häst reagera på annat också men det som triggar igång det hela är just insekterna.
Förr trodde man att det var solen, men med studier så har man visat på vad det kan handla om i över 75% av fallen, solens strålar tar sig inte under ett täcke men det kan tyvärr insekter göra även om täcket ändå skyddar oerhört bra.

Jag håller också med korven, har din häst så grava problem som du gör gällande i sista inlägget, så är det veterinär du ska kontakta om det uppstår igen.

Vet inte om det stämmer, men har hört att vitlök har positiv inverkan och betfor har negativ inverkan. Vitlöken ska göra att hästen blir mindre "attraktiv" för insekter.:confused:

Sorry att jag blev dryg och så igår, men jag fick sån jävla mensvärk och då spökar mitt temperament med mig. Det var drf jag drog. Så jag inte skulle bli allt för konstig och arg :( Förlåt alla.

Vi har pratat med veterinär, men inte den veterinären jag vill :P Mamma har pratat med någon och jag vill ha kontakt med en annan. Hon har hjälpt oss genom ALLT så jag tror hon kan hjälpa oss igenom detta med :) Jag hoppas på det i alla fall. Men tack för alla tips. Jaa jag har också hörs det om vitlök. Jag var på fest med en kompis en gång och hon har också problem med eksem och knott. Hon blandar vinäger eller ättika och mosar vitlök i och smetar på hästen och det funkar tydligen vääääldigt bra på hennes häst så jag tänkte jag skulle testa det i år och hoppas på resultat (det är någonting hennes mormor kom på för hon gjorde så när hon var liten). Inte vitlök i maten. Det har jag hört att det inte är bra för hästen om den inte arbetar och jag arbetar inte med min häst .. jag bara har honom som hobby och rymningsväg :) :angel:

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jag har en problemhäst mer sköra hovar, soleksem, kliande man, lätt att få mugg och annat, bakterier i marken han inte tål osv. Men jag vill hjälpa honom .. inte genom att skriva samma sak om och om igen -.-'

Man kanske inte helt kan bota en exemhäst med en näringsriktig och balanserad foderstat men man kan i alla fall drastiskt minska problemen. Att din häst har “sköra hovar” är ett tecken på att du behöver se över din hästs foderstat. Hud, päls och hovproblem hänger ihop eftersom de är uppbyggda på likartat sätt (av keratin).

Mjoo, jag vet det. Men det är någonting i marken han inte tål som gör att han får "hål" i hovarna. Biotinet hjälper mor att stärka hovarna och sen han började få biotin och någon annan mineral (kommer inte ihåg vad den heter) så har det blivit mycket bättre.

Ja det är verkligen inte lätt när man har en exemhäst. Men om du märker at en salva inte hjälper så byt och prova någon annan sort. Det är så olika på hästarna vad som hjälper att linda elendet.

Jag hade en som behandlade min exemhäst med medinsk laser dom första sommrarna och örter från Hippo K9 anpassade efter hästens problem. Det har hjälpt och dom sita åren blev exemet mycket lindrigare. Men det är verkligen inte enkelt. Vetrinären kan skriva ut någon kortison lösning som lindrar så det hinner läka lite utan att din häst kliar sig allt för mycket.

Hål i hovarna skriver du. Undrar om det är hålväggar/bärandsröta du menar? Det har vi behandlat här med kopparsulfat. Har gjort rent i hålvägen och haft/penslat i koppar sulfat (vatten och kopparsulfat så det löser upp sig i vattnet) och hållt upp hoven en liten stund så det hinner rinna ner i öppningen. Har tagit på hela hoven och även i strålen om den är "sur". Det torkar ur och det som orsakar hålväggen ger med sig efter ett tag. Men jag behandalr 2-3 ggr i veckan när det är fuktig och blött i hagen även fast det är så gott som helt borta. Det är en del pyssel men det har funkat mycket bra här. Men var noga att du inte får det på dig. Jag använder plast hanskar. Men det finns olika kurer för detta också. har provat olika sorter men inte fått något bra resultat på min häst fören nu.

Hälsningar Pudlan

Man kanske inte helt kan bota en exemhäst med en näringsriktig och balanserad foderstat men man kan i alla fall drastiskt minska problemen. Att din häst har “sköra hovar” är ett tecken på att du behöver se över din hästs foderstat. Hud, päls och hovproblem hänger ihop eftersom de är uppbyggda på likartat sätt (av keratin).

Precis så är det, hela processen pågår fram till eksemperioden, och jag vill lugnt påstå att den är det viktigaste av allt. Att man verkligen säkerställer att näringsintaget är korrekt så att hästen får vad den behöver.

Till TS, vitlök bör du inte fodra med, det kan på längre sikt ge blodanemi så det skulle jag nog undvika.

Källa:http://stud.epsilon.slu.se/791/2/larsson_j_100128.pdf sidan 15

Vitlök har uppvisat antibakteriella, antiparasitära, antivirala och svamphämmande egenskaper. Man har även kunnat visa att vitlök kan fungera som antioxidant (Williams et al 2007) samt ha anticarcinogena, antitrombotiska och hypoglykemiska egenskaper. In vitro studier har visat att den farmakologiska effekten av vitlök uppkommer genom dess aktiva ämne allicin, som bildas då vitlöken sönderdelas. Det är dock osäkert vad som sker in vivo då allicin snabbt metaboliseras till andra ämnen då det tas upp i cirkulationen. (Pearson et al. 2005).
En studie har genomförts på häst för att undersöka kliniska förändringar samt hematologiska effekter efter ett dagligt, viljemässigt intag av frystorkad vitlök under en längre tid. Resultatet visade att ett dagligt intag på mer än 0,2g/kg kroppsvikt orsakade förändringar i blodbilden som tyder på Heinz kropps anemi. Lindriga tecken på anemi kunde ses i blodbilden så länge som fem veckor efter att man upphört med tillskottet. Ett dagligt intag av vitlök har därmed visats kunna orsaka intoxikation. Ytterligare studier krävs för att fastställa vilken daglig dos som med säkerhet kan administreras till häst utan risk för intoxikation (Pearson et al. 2005). Övriga skador samt symptom som kan uppkomma är ulcera i magslemhinnan, minskad spermieproduktion och luftvägsproblem (Williams et al 2007). Vitlök kan dessutom ge en ökad blödningsrisk och potentiera den effekten om det ges tillsammans med andra ämnen med samma effekt (Harman 2002).

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som har häst med SOL-eksem (inte knott) som har hittat något bra sätt att skydda svansen utan att använda täcke? Min häst...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Centaur
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 699
Senast: Jaag
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 468
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag undrar om det som kallas eksem finns i olika varianter? Är alla eksem tex vätskande eller kan det vara mjälligt/torrt och ändå vara...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur