Tycker jag är ödmjuk mot dem som är de själva.
Absolut respektera andra men inte på bekostnad i att man lägger sig för att nån tycker annorlunda och sen inte kan visa något konkret som stödjer deras tyckande.
Här kommer ett problem , du säger att sol ska vara effektivare än kärnkraft.
verkningsgraden för kärnkraft kan ni gärna få lägga ut data på för jag har svårt att hitta något konkret men det verkar iallafall inte vara över 30%
( vi har ju många experter på kärnkraft så den siffran borde inte ta lång tid att få fakta på).
Jag förnekar inte att det skulle kunna vara "farligare" att gräva fram saker till solceller än till kärnkraftverk.
Men där slutar inte den " farliga resan", iallafall inte för kärnkraften.
Solcellerna sitter på ett tak hela sin livslängd och kan sen plockas ner och återvinnas.
När kärnkraften är "färdig" så ska det borras förvaringsrum och sen försluta detta avfall i bland annat kopparkapslar, sen ska det förvaras där till nästa generation som får ta hand om problemet eller bara blunda för det.
Att då tycka att solcellerna inte skulle vara miljövänligare är för mig helt absurt.
Vem har sagt något om reglerkraft? vad har vi idag? Fungerar den inte längre om folk sätter solceller på taket?
Om du tar en titt nedan så ser du att solenergi inte ens är utsatt på diagrammet
http://www.energimyndigheten.se/statistik/el-och-fjarrvarme/
Det är alltså väldigt liten andel av elen som kommer från solceller idag.
Dessutom så ser du att hushåll och tillverkningsindustrin står för över 50% av förbrukningen.
Och är det nån gång som tillverkningsindustin går på högvarv så är det väl när solen är uppe.
En annan stor del som förbrukar energi är vvb, om då den skulle styras till att börja värma när solen visar sig så har du egentligen bara skapat ett nollspel för solcellerna( de behöver inte skicka ut energin på nätet utan kan till stordel användas inom ett normalt hushåll)
Och här kommer det fina med solceller, de har enligt lag krav på sig att om spänningen på nätet försvinner så ska även invertern stänga all produktion ut på nätet inom x millisekunder.
Det resulterar inte i skadade solceller, sol som läcker ut som en pöl på golvet eller brända säkringar.
Bara energi som inte tas tillvara.
Så solenergi kan till och med reglera sig själv så länge som det finns för mycket genom att bara låta bli att utvinna till max om det skulle bli kris med förmycket solel under nån timme .
Solceller har ingen massa som ska bromsar upp eller ventiler som ska stängas.
Men självklart så kan de inte producera mer än vad solen lyser.
Så andra energislag behövs paralellt.
En annan vanlig missuppfattning är att solceller ger mest en strålande sommardag.
Så är inte fallet.