Jeffery
Trådstartare
Thanx, visst inte det!Det är faktiskt ett etablerat namn för klassen Miniverk = upp till 20m höjd och max 3m i rotordiameter , gårdsverk= 20-50m eller mer än 3m i rotordiameter. Jag vill minnas att vårt var 47m högt med en märkeffekt på drygt 43kw.
Intressant - det problemet har jag inte hört talas om tidigare.Det största problemet var att leverantören gjorde en felberäkning av placeringen. De utsåg en plats som var för nära ladugården, där vinden vände både mycket och ofta. Varje riktningsbyte av vinden gör att verket stänger ner, ställer om och startar upp, vilket gjorde att en del dagar stod det och bytte riktning 50% av tiden. Förutsättningarna var hos oss annars goda, med mycket vind och ett högt och öppet läge.
Det praktiska underhållet var i princip minimalt, vi hade ett serviceavtal med leverantören som stod för det lilla årliga underhåll som behövde göras. Bekanta till oss har ett likadant som vi hade, och deras fungerar bättre. Det håller inte sina kalkyler, men det står åtminstone inte så mycket stilla som vårt gjorde.
Vi sålde det i alla fall, och investerade i solpanelerna i stället. De levererar ström varje dag utan krångel och täcker upp för nästan 40% av vår årliga energiförbrukning.
Hur länge hade ni gårdsverket?
Som jag förstått det är underhållet vindkraftsverkens svaga punkt, och det accelererar ju (som med allt annat) på andra halvan av dess livslängd. Det är ingenting du känner igen?
(jag menar ju att jag inte nödvändigtvis behöver ha fattat det jag hört på rätt sätt)