2023 ser än så länge inte riktigt ut att bli den jackpot som 2022 var för solcellinnehavare i princip över hela landet, men jag är ändå nöjd med att höra till elområde 4 när produktionen peakar så här års.

För i morgon uppgår spotpriset till ynka 5 öre/kwh i elområde 1 och 2, drygt 6 öre i elområde 3 - och 104 öre/kwh för elområde 4. Förvisso hade jag gärna bytt en dags produktion mot en gråmulen himmel och ett rejält och ihållande regn, men går nu inte det så är det ju trevligt att åtminstone få ut lite mer än kaffepengar när anläggningen levererar som mest.
 
2023 ser än så länge inte riktigt ut att bli den jackpot som 2022 var för solcellinnehavare i princip över hela landet, men jag är ändå nöjd med att höra till elområde 4 när produktionen peakar så här års.

För i morgon uppgår spotpriset till ynka 5 öre/kwh i elområde 1 och 2, drygt 6 öre i elområde 3 - och 104 öre/kwh för elområde 4. Förvisso hade jag gärna bytt en dags produktion mot en gråmulen himmel och ett rejält och ihållande regn, men går nu inte det så är det ju trevligt att åtminstone få ut lite mer än kaffepengar när anläggningen levererar som mest.
Ja det är inte många ören i förtjänst nu. Vi hade till och med minuspriser dagtid ett par dagar i maj här i SE3. Men det känns ändå bra att ha de där solcellerna på taket, och att vi fick upp dem innan installationspriset skenade iväg (verkar som priserna nästan fördubblats på två år).

Vår granne var upp på taket och spolade bort pollen och smuts från sina paneler igår. Jag funderar på om vi borde göra detsamma. Jag tror inte det påverkar produktionen så mycket men jag kan inte se exakt hur mycket de ger nu pga problem med växelriktarens dongels internetuppkoppling.
 
Solceller + varmt väder har gjort att jag köpt 80% mindre el i juni jämfört med juni förra året. Det fanns dagar i vintras när jag köpte mer el på en dag än jag gjort på hela denna månaden.
Men inser att det inte är normalt, det brukar ju regna mer.
 
Jaja, då kan skattereduktionen på 60-öre/kwh vara på väg bort samtidigt som elpriserna de mest produktiva månaderna är låga. Tack för de "miljöprioriteringarna", regeringen. Det ökar i alla fall inte incitamenten för villaägare att göra nya investeringar i solcellanläggningar.

https://www.regeringen.se/pressmedd...GbhZsxBqOmLkF4o26A_aem_EabARBPsTa8fQ8tCaaZCLg

Tacksamt i alla fall att bo i elområde 4 som genomgående har högre elpriser men därför också högre ersättning under de ljusa månaderna.
 
Jaja, då kan skattereduktionen på 60-öre/kwh vara på väg bort samtidigt som elpriserna de mest produktiva månaderna är låga. Tack för de "miljöprioriteringarna", regeringen. Det ökar i alla fall inte incitamenten för villaägare att göra nya investeringar i solcellanläggningar.

https://www.regeringen.se/pressmedd...GbhZsxBqOmLkF4o26A_aem_EabARBPsTa8fQ8tCaaZCLg

Tacksamt i alla fall att bo i elområde 4 som genomgående har högre elpriser men därför också högre ersättning under de ljusa månaderna.
Då blir det till att motionera batteriet.
Och kanske utöka storleken.
Egen förbrukning blir ju fortfarande skattefri.
 
Jag tror faktiskt inte riktigt på solceller. Men jag är alldeles för dåligt påläst för att egentligen ha en åsikt.

Men alla jag känner som har det stoltserar med att de inte har någon elräkning sommartid. Det är knappast då man står med elräkningar på 10.000kr/mån.
 
Jag tror faktiskt inte riktigt på solceller. Men jag är alldeles för dåligt påläst för att egentligen ha en åsikt.

Men alla jag känner som har det stoltserar med att de inte har någon elräkning sommartid. Det är knappast då man står med elräkningar på 10.000kr/mån.
Det är bra på samhällsnivå.
Vi hade ett nationellt underskott av elproduktion som gav skyhöga elpriser.
Och vi behövde avhjälpa det på snabbast möjliga sätt.
Nu så har det på bara några år installerats effekt motsvarande ett kärnkraftverk.
Då kan vattnet i magasinen till vattenkraften sparas till vintern och kärnkraftverken i lugn och ro utföra sina revisioner på sommaren.

Elpriset har sjunkit för alla, så samhällsnyttan är mycket tydlig.

För egen del så tyckte jag att de som kunde skulle hjälpa till med problemet.
Och att en halv mille för att få ordning på elpriset var okej.
Alternativet hade blivit så förfärligt.
Jag har personligen fått nödström vid strömavbrott som betalar sig själv.
Någon annan vinst än det och ett lägre elpris hade jag inte räknat med.
 
Jag har personligen fått nödström vid strömavbrott som betalar sig själv.
Någon annan vinst än det och ett lägre elpris hade jag inte räknat med.
Har du möjlighet att köra ö-drift på din anläggning? Det var nytt och komplicerat när vi installerade, så vi avvaktade. Hur ser den lösningen ut?
 
Jag tror faktiskt inte riktigt på solceller. Men jag är alldeles för dåligt påläst för att egentligen ha en åsikt.

Men alla jag känner som har det stoltserar med att de inte har någon elräkning sommartid. Det är knappast då man står med elräkningar på 10.000kr/mån.
Efter de första 12 månaderna med solceller var vår elhandlare skyldig oss 4500 kr ;) så med lite flyt i när man säljer överskottsel respektive köper från nätet kan det absolut bli en bra affär. Just precis nu är det dålig lönsamhet men solcellerna ska ju sitta uppe i många år och prisbilden kommer förändras.
 
Har du möjlighet att köra ö-drift på din anläggning? Det var nytt och komplicerat när vi installerade, så vi avvaktade. Hur ser den lösningen ut?
Ja det finns ett nödströmsuttag.
3-fas 16A.
Hur man väljer att koppla den strömmen är ju en smaksak.
Men att kunna ladda ett bilbatteri, köra motorvärmaren på en bil, ladda telefoner och handverktyg och kanske värma litet mat gör en stor skillnad.
Då har vi större möjlighet att ta oss till civiliserade trakter om vi får igång bilen och kan såga av trädet som ligger över vägen och kanske ringa efter hjälp.
Snöslungan startas också med 230V på skarvsladd.
 
Jag tror faktiskt inte riktigt på solceller. Men jag är alldeles för dåligt påläst för att egentligen ha en åsikt.

Men alla jag känner som har det stoltserar med att de inte har någon elräkning sommartid. Det är knappast då man står med elräkningar på 10.000kr/mån.
De två första åren hade jag tillräckligt till godo efter det jag sålde under sommaren att jag inte fick någon elräkning att betala förrän februari. Och sedan från april går jag plus igen.
I sommar har elpriset varit så lågt att det inte blivit fullt så mycket, men jag klarar mig nog till december/januari skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 914
Senast: skiesabove
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 793
Kropp & Själ Klassiker: gammal användare, nytt nick. Känner inte att jag kan prata med någon om det här, och jag behöver verkligen få detta ur mig...
Svar
8
· Visningar
3 497
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp