Bapelsin

Trådstartare
Vi planerar att sätta upp solceller inom den närmsta tiden. Ni som har erfarenhet av solceller kan ni inte dela med er lite?

Är främst ute efter att få veta vad ni i efterhand önskar att ni hade tänkt på, något ni hade velat ändra eller hade gjort annorlunda om ni satt upp dem idag.

Och såklart allmänna dos and donts, pros and cons.

Vår tilltänkta taksluttning ligger i väster. Svart tegeltak utan något som skuggar.
Vi tänkte köpa med batteri.
 
Vi planerar att sätta upp solceller inom den närmsta tiden. Ni som har erfarenhet av solceller kan ni inte dela med er lite?

Är främst ute efter att få veta vad ni i efterhand önskar att ni hade tänkt på, något ni hade velat ändra eller hade gjort annorlunda om ni satt upp dem idag.

Och såklart allmänna dos and donts, pros and cons.

Vår tilltänkta taksluttning ligger i väster. Svart tegeltak utan något som skuggar.
Vi tänkte köpa med batteri.

Taksluttning.
Taksluttning i annat håll än i söder är inte alls optimalt. Säljare vill sälja, och tonar ned det faktum att panelerna är riktade från solen då den når sitt maximum varje dag i all oändlighet. "Du får ju ändå ut (t.ex) 70% ström mot en optimal ..!" Yes, men förhållandet blir 100:143 mellan 70%-taket och ett 100%-tak.

Men även taklutning är en issue. Skulle vilja påstå att taklutningen är optimal då den är 90 grader mot solens höjd 13:00 (sommartid) fem-sex veckor före och efter midsommar. Då har man en maxad vinkel i typ 18v av solskördesäsong.

Samtidigt, man har det tak man har. Men man ska vara medveten om skillnaden mot om panelerna vore maximalt riktade - och nånstans går det en linje där det vore bättre att placera panelerna på annat sätt än på ett felriktat tak.

Om man tänker bygga ett hus idag, finns det all anledning att
a) installera en solanläggning redan vid bygget, samt
b) bygga huset med ovan två storheter som skall-krav.
Allt annat är ren och skär idioti, om man är intresserad av att få ekonomi i sitt nybyggda hus.

Skugga.
Utmärkt att inte ha skugga. Även minsta skugga på typ 5% av en solpanel plockar kanske bort ström för 50% för den panelen. En 'optimerare' löser inte detta problem, utan löser problemet med att hela solcellstaket behandlas som en solpanel. Vilket är samma skuggproblem, men i en betydligt större skala.

Batteri.
Om du har ett elavtal med ögonblickpriser vill du möjligtvis ha ett batteri för hushåll, men inte för solanläggningens skull.
För solanläggningens skull vill du istället ha ett batteri som sparar el på sommarhalvåret, som du istället använder på vintern. Alltså ett helt orimligt batteri, både ekonomiskt och storleksmässigt.
 
Senast ändrad:
Vi satte upp solceller på vår lada i juli, så vi har väl inte riktigt hunnit utvärdera än. Också västerläge då vi inte hade något annat att välja på, men det fungerar.

Vi valde bort batteri av samma anledningar som @Jeffery är inne på, det skulle bli svindyrt om vi skulle skaffa något som på riktigt var användbart. Då jag jobbar natt och min partner jobbar en del hemifrån så har vi ändå möjlighet att köra hushållsmaskiner och sånt på dagtid, vilket är det optimala. Vi hoppas det ska fungera lika bra med laddningen av pendlingsbil när vi har införskaffat den.
 
Vi planerar att sätta upp solceller inom den närmsta tiden. Ni som har erfarenhet av solceller kan ni inte dela med er lite?

Är främst ute efter att få veta vad ni i efterhand önskar att ni hade tänkt på, något ni hade velat ändra eller hade gjort annorlunda om ni satt upp dem idag.

Och såklart allmänna dos and donts, pros and cons.

Vår tilltänkta taksluttning ligger i väster. Svart tegeltak utan något som skuggar.
Vi tänkte köpa med batteri.
Varför batteri? Totalt onödig kostnad i dagens läge.

Jag vill inte ändra något. Vår anläggning har gett mer än vi någonsin vågade tro och räknade på. Vi är så nöjda.

Men några tips, ta ut flera olika företag/säljare och begär in offerter. Läs på själva så ni kan ställa frågor och svälj inte det som sägs med hull och hår, de tjänar på att sälja till er, när någon tjänar pengar på ens val ska man aldrig lita på att det de säger stämmer.
 
Ta offerter från flera bolag. Jag fick offerter med ca 50 000 kr skillnad för samma sak, dvs lika många solpaneler av samma märke och en laddbox för framtida elbil. Tog den billigaste då min svåger kände till det företaget och visste det var bra och inga konstigheter som gjorde prisskillnaden.
Batteri valde jag bort då de ännu är för stora och dyra för de flesta enskilda hushåll. En kollega har, men han bor ute i småländska skogarna med relativt stor risk för elavbrott vid stormar så han tyckte det ändå lönar sig.

Taket bör vara i ordning och relativt nytt. Detta då det kostar extra att montera ner och upp dem igen vid renovering av taket.

När installationen väl är gjord kontaktar du elnätsbolag för ny elmätare som kan mäta både din förbrukning och produktion (om du inte redan har en sådan). Denna kontakten gjorde solcellsbolaget åt mig, men alla gör inte det har jag förstått. Och sedan kontaktar du ditt elbolag för att bli mikroproducent. Detta gjordes enkelt på nätet.

Generellt sett har det för min del varit en ganska enkel och besvärsfri upplevelse när jag väl godkänt offerten. Men tror att det nu är längre väntetider och dyrare. Jag godkände offerten i april och installation gjordes under juli och uppstart 2 augusti. Och nu har jag en ny och rolig app där jag ser dagens produktion. Stor skillnad på soliga och regniga dagar.
 
Vi planerar att sätta upp solceller inom den närmsta tiden. Ni som har erfarenhet av solceller kan ni inte dela med er lite?

Är främst ute efter att få veta vad ni i efterhand önskar att ni hade tänkt på, något ni hade velat ändra eller hade gjort annorlunda om ni satt upp dem idag.

Och såklart allmänna dos and donts, pros and cons.

Vår tilltänkta taksluttning ligger i väster. Svart tegeltak utan något som skuggar.
Vi tänkte köpa med batteri.

Jag har haft min anläggning ganska precis tre år nu och vill egentligen inte heller ändra något, har en integrerad taklösning med 54 paneler i söderläge. I mitt fall var det lite en sinkadus eftersom byggaren kom med detta förslag när jag ändå skulle göra en större takrenovering, så det föregicks inte av mängder av olika offerter och kontakter. Men jag brukar klara mig fint med mina egna analyser och beslut och jag la vikt vid att detta är lokal och seriös firma, inget dussinjobb eller hastverk utan de var måna om att allt skulle bli noggrant gjort och det har också funkat klanderfritt.

Har du ingen sådan lokal firma som alternativ så kan du nog få en recension av ett ev. val i FB-gruppen "Solceller och solenergi forum och tips", där finns en stor mängd av både positiva och kanske ännu fler negativa erfarenheter hur olika installationer har blivit och olika problem som dykt upp.

Det enda som jag inte ifrågasatte då, men kanske skulle funderat lite på idag, var effektnivån på varje panel. Det föll sig så att panelerna för hela min anläggning levererar ut till försäljning ganska exakt lika mycket som jag behöver köpa in på ett år. Detta var med 2019 års elpriser en optimal avvägning eftersom man då omfattas av regler för mikroproducent med skattereduktion på 60 öre/såld kwh.

Den skattereduktionen täcker bara upp till den nivå man själv förbrukar/köper in, dvs säljer du på årsbasis mer än du förbrukar så får du förstås betalt för det som säljs med spotpriset, men inte med skattereduktionen ovanpå. Det lönade sig därför då inte så mycket att fläska på och överproducera, vilket jag hade kunnat göra med högre effekt på varje panel.

Samtidigt verkar det ha blivit vanligare med högre effekt på panelerna först under 2020 så det är lite en akademisk fråga.
https://www.elinstallatoren.se/2020/04/teknikskifte-inom-solceller-hojer-effekten-30-procent/

Men för tre år sedan tog jag det som erbjöds helt enkelt vilket var 295W/panel. Hade jag i stället valt med 2022 års elpriser så hade jag mer ohejdat gått in för att bara maxa produktionen utan att lägga någon större vikt vid skattereduktionsnivån, 60 öre hit eller dit är ju numera en ganska liten del i ekvationen. I alla fall i elområde 4....

Något batteri har dock inte varit aktuellt för mig heller, under fjorton månader till har jag dessutom bundet elpris till en bråkdel av vad jag säljer för, så under den tiden är den bästa strategin att köpa in allt som behövs och sälja allt som går.
 
Senast ändrad:
Tack för alla era svar, nu har vi lite att fundera på!

1984C9AF-6F2A-44CC-A863-004C2BEEFA5C.jpeg

Taket är nybytt och har relativt brant sluttning i nästan rakt västläge.
 
Tack för alla era svar, nu har vi lite att fundera på!

Visa bifogad fil 99059
Taket är nybytt och har relativt brant sluttning i nästan rakt västläge.
Klart du ska ha solceller! Där kommer det produceras massor med el eftermiddag och kväll den tid när "alla" kommer hem från jobbet och ska laga mat och elförbrukningen (+ priset!) skjuter i höjden. Oskuggat och brant lutning är jättebra. Ta in ett gäng offerter och se vad det skulle gå på + hur mycket el du kan få ut.
 
Vi har haft solceller i 14 månader och det känns som en grymt bra investering. Vi har takyta på ca 60 kvm riktad mot syd/syd-väst. Sadeltak, 18 graders lutning (=lite dålig lutning men kompenseras av klockren riktning). Vi fick plats med 20 solpaneler à 515 W, summa 10,3 kW. Vår växelriktare har dock maxeffekt 8,8 kW vilket innebär att vår solcellsanläggnings som mest kan ge 8,8 kWh på en timme. Det var säkert rätt för oss att ha en lite mindre växelriktare men jag ångrar att jag inte kollade upp vad en större växelriktare hade gett för merkostnad. Så som elpriserna skenat hade det också varit intressant att kolla upp om det gått att bygga på med fler paneler av en mindre storlek (kombinera små och stora), alternativt byggt på med 1-2 paneler på den takdel som har förmiddagssol.

Jag har märkt att folk gärna vill prata om antal solpaneler när de berättar hur stor anläggningen är men solpaneler finns i olika storlekar och olika effekter så det är inte relevant - det intressanta är den sammanlagda effekten. Man vill ha en så kraftfull anläggning som möjligt men helst inte behöva sälja mer överskottsel till nätet än vad man köper el från nätet totalt under året. Så om du har eluppvärmning kan du ha stor solcellsanläggning men om du värmer med ex fjärrvärme så blir det sämre lönsamhet med stor anläggning. Här har vi köpt 12 200 kWh senaste 12 mån och sålt 8 000 kWh. Innan vi installerade solcellerna hade vi en årsförbrukning på ca 14 500 kWh.

Vi valde bort batteri för att det inte fanns någon ekonomi i det. Det gör det väl inte nu heller tror jag. Däremot så är vi lite preppiga och hade gärna kunnat ha batterier för att ha nytta av solcellerna när elnätet är strömlöst. Med en standard solcellsanläggning så blir nämligen solcellerna odugliga när det är strömavbrott. Växelriktaren har en säkerhetsspärr som gör att den slås av om elnätet är strömlöst. Det kan man komma runt om man har batterier och en särskild växelriktare anpassad för ö-drift. Om man vill ha batterier men vill vänta in att det blir mer prisvärt så kan man köpa anpassad växelriktare nu och komplettera med batterierna senare. Vi gjorde inte det, för jag hade helt missat att möjligheten fanns.

Just det, en sak till som jag hade gjort annorlunda om jag tänkt till innan. Jag hade inte köpt en kinesisk växelriktare! Sååå dumt av mig! Som "tur" är så har vi problem med dongeln till vår växelriktare så den är inte uppkopplad på nätet, och kan därför inte heller fjärrstyras av fientlig främmande makt :angel:
 
Tack för alla era svar, nu har vi lite att fundera på!

Visa bifogad fil 99059
Taket är nybytt och har relativt brant sluttning i nästan rakt västläge.

I den här tråden hittar du också lite löpande erfarenheter och funderingar: https://www.bukefalos.se/threads/solceller-foer-villatak-aer-det-laege.1483318/

Från mitt bottenrekord för såld el (1 kr efter öresavrundning uppåt, ersättning för december 2020 :D ) förväntas augusti 2022 bli den nya toppnoteringen som producent och den första enskilda månaden som genererar över 5000 kr in på kontot. Tiden innan anläggningen har betalat sig själv har ju reducerats rejält med elprisernas utveckling.
 
Är tre på gatan som har skaffat solceller. Lite avis på dem. De alla har dem åt söder. Vårat tak är åt öster och väster... 😭 😭 😭
 
Vi funderar att sätta på marken, vad är det som man ska tänka på?
Vi har googlat solceller på marken, får upp bilder på olika sätt.
Vi kommer göra egna träställningar. Vi kommer att sätta i sydväst riktning för att lite följa tomten.
Jag är osäker på hur detta ser ut på tomten,men vill ha ren och billig energi 😊
Vi är ju heller aldrig i det hörnet av tomten.
 
Tänkte också flika in att solceller inte nödvändigtvis måste sitta på tak, ett par fastigheter här i trakten har paneler på fristående ställning med optimerade vinklar. Sen beror det förstås på vad man har för förutsättningar ifråga om markyta.
 
Tänkte också flika in att solceller inte nödvändigtvis måste sitta på tak, ett par fastigheter här i trakten har paneler på fristående ställning med optimerade vinklar. Sen beror det förstås på vad man har för förutsättningar ifråga om markyta.
Det står i de senaste inläggen 😉
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 914
Senast: skiesabove
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 793
Kropp & Själ Klassiker: gammal användare, nytt nick. Känner inte att jag kan prata med någon om det här, och jag behöver verkligen få detta ur mig...
Svar
8
· Visningar
3 497
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp