C

Cesar

Hej

Jag undrar, har en 2 åring med vit mule. Han bränner sig lätt, har redan bränt sig vid ett par tillfällen i vintras när det var stark sol. Förra sommaren när han var på bete brände han sig och sen fick jag köra dit varje dag och smörja in honom (då blev det ju bra). Min undran är nu om någon har något annat tips än att smörja in nosen varje dag. Finns det något annat skydd? Det är ju lite besvärligt att köra till betet varje dag även om jag naturligtvis kommer att göra det om jag inte hittar något annat alternativ.
 
Sv: Solbränd

Köp vattenfast solkräm med ordentligt hög solskyddsfaktor, så kanske det räcker med varannan-var tredje dag. Eller fråga de som tittar till hästarna (för det antar jag görs dagligen) om de kan smörja in honom ibland. Du kanske kan göra dem ngn annan tjänst, tex fylla på vatten, kolla till hästarna om de åker bort etc.
 
Sv: Solbränd

Jag köpte CCS Solskydd med spf 25 på apoteket. Den är vattenfast och innehåller bl a zinkoxid (zinkpasta). Dessutom är den parfymfri.
 
Sv: Solbränd

Det finns flughuvor med förlängning ner mot mulen, vet ej var det finns att köpa, men såg en sån på en fux med stor bläs som hade samma problem. Funkade tydligen bra men så lite kul ut.:)
 
Sv: Solbränd

Min häst bränner sig på mulen på sommaren också, han har vit-rosa mule som är jätte
känslig. Jag smörjer med ett medel som heter AVS 14. JÄTTEBRA!
 
Sv: Solbränd

jag annvänder också Helosan sol, funkar super på min pålles nos, han e väldigt känslig, men jag får därimot smörja in han varje morgon, vilket inte gör mig något eftersom jag har hästarna 50 meter från huset, men du bör leta upp något som verkligen siter kvar och som klarar av om det regnar på det, eller om hästen dricker och likande :)
 
Sv: Solbränd

min pålle är inte vit på mulen men typ leverfärgad. han bränner sig runt ögonen och på mulen, jag kör med helosan sol. funkar bra på min häst men han har som sagt inte vit mule...
 
Sv: Solbränd

Tack för era svar!

Helosan sol funkar inte...smörjde med solskyddsfaktor 30 förra året det funkar men får som sagt smörja varje dag. Helosan sol har jag använt i hans karleder, har vita ben och bränner sig där när det är riktigt stark sol. Där funkar helosanen. Hästarna tittas till dagligen så jag kan ju som någon skrev be de som har betet smörja ngn dag.

Vet ni förresten om hästrana ngn gång vänjer sig vid solen? Typ blir "härdade"...blir dom solbrända som människor för i så fall bör han ju tåla solen bättre efter ett tag när han vant sig, märkte dock inget av det förra sommaren.
 
Sv: Solbränd

Vet inte om jag är helt snurrig nu men.. Hur ser ni att hästen är solbränd?:crazy:
 
Sv: Solbränd

När hästen blir solbränd på tex mulen så blir det rött och sårigt. Sårskorpor som losnar och det flagnar. Det ser inte så fint ut kan jag säga så du borde se det om hästen är solbränd.
 
Sv: Solbränd

Jag köpte CCS Solskydd med spf 25 på apoteket. Den är vattenfast och innehåller bl a zinkoxid (zinkpasta). Dessutom är den parfymfri.

Den har jag också sitter som berget skulle jag säga. Även efter en dusch med tvål. Om man tar ett lite tjockare lager borde den sitta kvar på mulen iaf två dar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: Bapelsin
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp