Westernryttaren

Trådstartare
Har ni varit med om att ett vitt parti på halsen (vit hud under) har blivit så solbränt att det har blivit svullet?
Pållen var öm som 17 igår med svullnad o idag är han bara öm o svullnaden har lagt sig men han är fortfarande varm på området.
Detta kom från en dag till en annan.
Jag tror mer på insektsbett men vill höra om ni har varit med om något liknande.
Har smörjt på solskydd ändå o idag har vi regn så det är ju skönt.

Sv: Solbränd

Jag har haft skimmlar i 16 år och aldrig råkat ut för solbränna. Tror du inte att det var ett insektsbett?
Otäckt i alla fall. Hoppas svullnaden har lagt sej nu.

Svullnaden har gått ner som tur är men han har rynkig hud där nu o jätte öm.
Han åt som han skulle imorse så ngt större fel på honom är det inte.

har också haft en skäck med rosa hud + tunn päls = den blev lätt torr och sårig på sommaren(blev rynkig också på sommaren när han var ca 30 år och sjuk) men aldrig direkt solbränd. kan det inte ha varit insekts bett? eller kombinationen insekts medel på hud + sol? när jag har haft insekts medel på armarna och varit ute i solen så har jag blivit super bränd, svullen och huden har bubblat upp och blivit varig. :(

tror att det blir bra om du fortsätter smörja med typ helosan sol.

Är det bara på halsen? Har han fler ställen med rosa hud som också är solbrända?

Han är röd på svansroten oxå, men jag funderade oxå på om flugmedlet
kan ha varit boven ihop med stark sol. Har satt på han ett täcke blev visst inte ngt mer regn här.

Är det hästen på bilden på din avatar? Inte bränd på mulen?

Jag fick nämligen stifta bekantskap med ett för mig helt okänt tillstånd nu i sommar. Båda mina hästar blev plötsligt solbrända på sina ljusa mular (bläs båda två) och det gick inte ner trots att solskyddsfaktor smordes på, snarare värre ändå. De fick tas in i stall och allt eskalerade sedan i en jäkla fart. Alla vita tecken svullnade upp och efter ett tag så trängde vätska fram genom huden.

Mina hade blivit förgiftade på betet, det finns olika växter som orsakar något som kallas för fotosensibilitets reaktion. Giftet i växterna går då ut i huden och reagerar med solens uv-strålning och ger skador som liknas vid brännskador (vissa ger också leverskada).

Jag hoppas att det inte är detta som din häst råkat ut för, för det har varit ett rent h*lvete.
Mina har fått stå inne dagtid i 1,5månads tid och har precis fått börjat vara ute även på dagen. Inte alls roligt...
(tillägger att alla hästar på betet drabbades, 5 st totalt, men det kom inte samtidigt på alla)

Han har varit från o till "lite" bränd på mulen men det har lagt sig när jag smörj solskydd. Ska dit ikväll igen o känna om värmen har lagt sig på halsen o ska faktiskt ta tempen oxå så har man gjort det.

kylgel kanske kan vara ngt att ha på svullnaden? svalt och skönt på människor ialla fall.

Jag är med 99% säkert att detta är en komb. flugspray o sol nu när jag har varit där igen. Man ser att han är fläckigvis röd på det vita, han är vit vid manken o lite på andra sidan där är han oxå röd, inget på det vita på rumpan men där har han mycket mer hår om det nu har nått med det att göra.
Iallafall inget mer flugspray för hans del o nu går han med eksemtäcke
hoppas nu inte håret på halsen trillar av:( ska på tävling nästa helg, men han var pigg igår kväll o lite mindre öm.

du kan ju alltid tvätta ur all flugspray för att vara säker på att han inte får ngn mer reaktion.

Hela hästen är tvättad första kvällen, han var het o han tyckte det var mycket skönt att stå under slangen.
Solkräm är smöjd så gott det går då han var öm men idag var det bara 10*10 cm rynkig hud så det var drastigt bättre.
Mycket skönt.

Min valack var extremt känslig och en sommar brände han sig ordentligt på mulen så han fick blåsor och sår över hela näsan, trots smord med helosan sol. Efter det smorde jag med sf 50, med ett märke från apoteket som var gjort för barn, då klarade han sig mot solbränna. Både mulen och 3 karleder fick smörjas dagligen med faktor50, annars var det kört. :/

Barnängens zinksalva är ännu bättre. torkar även ut brända mular & läker dem rekordsnabbt.

/Spirit med 2 sabino hästar med ljusa lättbrända mular.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: hanny
·
Hästvård Hej! Har en 16-årig varmblodsvalack som har fått förstorade lymfknutar mellan ganascherna och bakom ganascherna. Den mellan har spruckit...
2
Svar
32
· Visningar
3 306
Senast: mellis98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka