Sol exem...

M

Millan_gulligast

Hur ska ni göra med era solexem hästar/Ponnyer i sommar??

själv ska jag låta henne va ute på natten gå in vid 10 på morrgonen stå inne till 5 och sedan gå ut med salva på sig,ev.täcke om de är mkt knott..

så skriv!/becca

Sv: Sol exem...

Är du helt säker på att det är "soleksem"? Jag brukar ha eksemhästar ute från ca 9 på morgonen till ca 16-17 på eftermiddagen, givetvis med eksemtäcke som är det bästa skyddet! Knotten är som värst i gryning/skymmning.

Ja..vetrenär förklaring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!men snälla de är solen hon inte tål!inte knott,men hon är känslig för de så hon har täcke och salva

Yttrar det sig som brännsår på ljusa partier så har din häst sk soleksem, men kliar den av sig man och svans samt blir svullen på samma ställen så har din häst eksem pga bitande insekter.

Altså snälla!!Tror du veterinären har fel elr?????????????????????Stäng denna tråd om de ska bli diskutioner om min häääst!!!:eek:

Var det inte din häst det handlade om då? De största misstaget många gör, är att förväxla soleksem med insektseksem. Varför hetsa upp sig?
För att få bästa resultat är det bra om man diskuterar i rätta termer, på så sätt kan du få den bästa råden.

Hjälp vad du reagerar! :eek:

Btw, min ponny har svår solexem på nosen under sommaren.
Vi gör så att vi redan i mars smörjer in henne med solkrämsfaktor 16 som finns på apoteket.
Kör utan perfym eftersom det enligt min erfarenhet gör saken värre för henne.
Nu blir hon bara lite röd och slipper köttsåren. Så ett förslag är att behandla innan solen gör verkan.

Vart sätter sig solexemen?

har hästen mycket vita tecken/ fält på kroppen. tex skäck.
eller är den cremello så tror jag på vetrinärens bedömning.
ljusa hästar i australien har problem pga av det tunna ozonlagret där.
annars är det vanligast att hästar reagerar på knott.
hård svullen mankam och kliar sig. kan även få sår och förhårdnader på andra ställen. i öronen, buksträngen, virvlar mm.
min häst har knottallergi och går med eksemtäcke samt tas in på natten.
han skulle klia sig mycket mer utan täcke på dan även när det inte är knott, så solen spelar nog ochså en viss roll i knottallergi

glömde att säga att min kille har stor bläs som måste smörjas med solskydddsfaktor men det är inte eksem utan han blir solbränd

Min häst har solexem,altså de kliar i manen och svansen på henne.Och inte knott,hon är lika känslig mot knott som en normal häst,altså hon får inte va för mkt i solen..utan att hon har täcke och salva.

Oavsett så har din häst reaktioner på bitande insekter, det finns massor att läsa av den varan. Den bästa tjänsten gör du din häst genom att skydda den med insektstäcke vilket jag har förstått att du redan gör, sedan massor av insektsmedel. Gärna installning nattetid, insekter kommer i skymning och gryning.

jo jag vet,men om moderatorn kan så kan den ju radera denna tråd!de skulle va overhört snällT!*hu hu*:eek:

Men herre gud.lugna ner dig lite.Du skrev väl tråden för att du vill ha tips och sånt angående exem eller?
Säger som Moderator att kliar den av sig päls man/svans så är det knotten som är värst.Jag har en shettis som har jättesvår exem och värst för honom är sol tillsammans med ohyra men han är oxå jättekänslig just i gryning både morgon och kväll.

Jag kör med solskyddsfaktor för barn på min hästs vita mule, där han får soleksem.
Skolskyddsfaktorn är parfymfri och ej kemisk, precis som för barn.

Ha det i man och svans och anv täcke.
Knotteksem har ju hästen redan, men det borde väl funka ändå med solskyddsfaktor och täcke....

aja,men min häst har solexem och ni kan inte sitta och säga att hon har ngt annat så,jag bryr mig inte...Min häst är känslig mot solen och så är de bara!

Yttrar det sig som brännsår på ljusa partier så har din häst sk soleksem, men kliar den av sig man och svans samt blir svullen på samma ställen så har din häst eksem pga bitande insekter.

E det sant?! Eller inte för att jag tror du ljuger :p

Har alltid trott att dom kliade av sig man/svans pga. solen.
helt onödigt inlägg, men blev bara så förvånad.

Från en vars häst har soleksem (hennes fläck på mulen brukar bli bränd på sommaren :D)

men snälla detta är till alla:

jag vill inte vara dum,men känner ett antal hästar som har solexem,altså detta är ridskole hästar och veterinär förklarade osv.och dem kliar sig på manen och svansen.och de har sol exem!:cool:Men de finns olika sol exem,de som hästar med rosa mule får är absolut inte de min häst har,så ni får säga vad ni vill men min häst har sol exem!!:bow::cry://becca

Förr trodde man att klådan i man och svans berodde på just solen, kallades då för sommareksem. Detta är svårt för många att skilja på, just den sk soleksemen där hästen faktiskt får rejäla brännskador på ljusa partier, är inte heller att leka med. Men det är riktig soleksem.

Man har gjort flera studier på SLU bl a på islandshäst, där pratar vi om över 90% av hästarna som kliar av sig man och svans lider av allergi utav bitande insekter.

Becca, varför tycker du illa om att få veta mer om det som du frågade om? Du kanske får svar som gör att din häst mår bättre i sommar.

Eksem i man och svans har funnits hos hästar i flera tusen år. Det fanns under årtusendena många olika teorier om vad som orsakade det. Inte förrän på 1950talet blev det klarlagt att det var svidknotten som var den huvudsakliga orsaken till det. En del av de äldre förklaringarna, t ex att det skulle bero av solen eller på mikromaskar, lever kvar hos många. Faktiskt också hos en o annan veterinär.

Som Boj säger är soleksem en reaktion i hud som inte har pigment. Om du har en häst av den färg som saknar pigment i man och svansrot kan det förståss vara orsakat av solen annars lär det vara knottallergi.

I så fall är inte det så lyckat att låta den vara ute tidigt på morgonen och sent på kvällen för då är i regel knotten mest aktiva. HH

Varför inte ta till dig alla tips och råd du får av alla som har mkt mer erfarenhet av eksemhästar än du själv har, istället för att bli arg?? Jag har själv träffat veterinärer som inte har så stor kunskap om eksem och som lätt skyller på solen. Visst det finns hästar som är känsliga för det också men som du beskriver det hade jag absolut provat de råd du fått om täcke vid ALL utevistelse och installning kväll,natt,morgon osv. Men du gör ju som du vill....

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 681
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna