Sokoke eller Savannah??

Etoile

Trådstartare
Hej! Jag hittade en annons om en Savannah :love: , blev lite nyfiken på rasen och började surfa runt lite på google.. Kom fram till att savannah är en ganska ny ras i Sverige, som kostar runt 7.000kr.. Hittade en ras som var (enligt mitt otränade öga :angel: ) likadan till utseendet..
Sokoke tror jag den hette.. Hittade mer info om den. Men inga priser eller uppfödare. Jag hittade en uppfödare av savannah i Sverige.
Frågan är nu, vad är skillnaden på de båda raserna, och vad är priset på en sokoke, och vilken är lämpligast att köpa????

Senast ändrad:
Sv: Sokoke eller Savannah??

Savannah är skapad genom inparning med ferala arter (kommer inte ihåg vilka just nu..) och är inte godkänd i SVERAK än, pga detta. Sokoken är en ras från kenya, som bygger på halvvilda katter, men är inte en "vildkatt" på det sätet. Sokoken har ett häftigt uttryck, och de jag har träffat har supermysigt temperament (jag har burit dem på utställning, dvs i en situation som stressar även "normala" katter)
Savannah är större, myckt stor tom. Vad jag har förstått är temperamentet fortfarande reserverat och lite "vilt". Det är svårt att veta, eftersom uppfödarna gärna talar väl om sin ras, och det är inte helt lätt att få träffa dem.

Slutsats: Jag rekommenderar alltså en Sokoke. Vilda raser är inget man ska leka med, och jag skulle vänta länge för att se hur rasen fungerar i vardagen.

Ok, så sokoken är mindre? Jag skulle helst vilja ha en sokoke pga. det som du nämnt, men samtidigt så var det storleken som lockade också (savannah ca 50cm)..

Man får dock räkna med att savannahns storlek kommer minska eftersom uppfödarna inte längre får importera katter med "mycket vilt" i sig. Det som gör dem stora är inslaget av serval men eftersom man bara får importera F5-hybrider till Sverige blir servalinslaget i den svenska savannahn inte så stort. Så räkna med att storleken kommer minska och att rasen kommer få en "normal" storlek så småningom.

Jag tycker inte att man skall stödja sådan här avel.

Ok, men om man skulle importera savannah från ngt annat land när de används i aveln, så borde de ju inte minska i strl :confused:
Varför bör man inte stödja den aveln? Det ända jag kan komma på är väl om det skulle bli ngn konstig mentalitet i skallen på dem? Som med vissa doberman hundar... :smirk:
Men annars är det ju en otroligt vacker katt, med en speciell strl.. Ser ut som en liten korsning av puma/leopard/tiger :smirk:
Skulle den inte vara så stor så skulle man lika gärna kunna köpa och avla på huskatter med ränder :crazy:

Savannahn är precis som Sassy skriver framtagen med hjälp av en vildkatt. Alltså inte en förvildad tamkatt, utan en ren vildkatt. I sverige får man inte ta in sånna som har sånna vildkatter närmare än 5 el 6 generationer bak. Eftersom storleken kommer från vildkatten, så kommer den antagligen att minska ju mer man kommer ifrån vildkatten.
Så du får inte importera en katt med serval närmare än 5-6 generationer. Vare sig du vill eller ej.

I Sverige är det olagligt att avla eller hålla ferala djur i fångenskap, med undantag för godkända djurparker. Orsaken är att vilda djur inte mår bra i fångenskap, de är inte anpassede för ett liv tillsammans med människor och med våra begränsningar. Tyvärr vill människans fåfänga gärna ha den vackra vilda djuren, på djurens bekostnad. När man inser att hybriderna inte är vad man föväntar sig av ett sällskapsdjur så blir man ofta besviken, typiska fenomen är att det inte går att få dem rumsrena, de revirmarkerar inomhus, de blir rastlösa, högljudda, river eller biter sönder saker, visar aggressivitet mot mäniskor osv. Ferala djur är INTE husdjur. Bättre då att skaffa ett djur som ser ut som ett vilt djur, men är avlad såpass länge att man kommit tillrätta med beteendet, tex Bengal el. Sokoke. (Bengalen visar i sitt beteende att den står närmre vilda arter än många andra raser, men den är ok at ha som husdjur, numera. De första generationerna var inga sällskapskatter direkt)

Ok, jag trodde dom hade varit raskatter längre....
Då har jag andra förslag... Sokoke,Bengal,Egyptian mao, oriental och ocicat... Vilken ska man välja?? Strl??

Storleken kommer som sagt ifrån servalen och man får inte importera katter med inslag av vildkatter de närmsta 4 generationerna. Det innebär alltså att katten är så "utblandad" att vildkatten (i detta fall servalen) inte har något större inflytande över indvidens egenskaper.

Jag tycker inte att man bör stödja aveln eftersom den medför att vilda djur hålls i fångenskap i fel syfte. Jag anser bara att vilda djur bör hållas i fångenskap av djurparker som ägnar sig åt utbildning av allmänheten samt bevaring av hotade vilda djurarter samt deras habitat. Att korsa vildkatter med tamkatter har ingenting med ovan nämnda saker att göra.

En savannah är att jämföra med en varg/hundkorsning om du vill ha något att jämföra med på hundsidan. Helt förkastligt anser jag.

Storleken är ungefär lika på de raser du räknar upp. Har du tänkt på kattens temperament? De katter du räknar upp är alla aktiva, kan förstöra en hel del hemma i sina lekar, och mycket sällskapliga, dvs de trivs inte ensamma. Både bengaler och orientaler kan vara högljudda. Personligen tycker jag att Sokoken och Bengalen har häftigast uttryck, om det är viltlooken man är ute efter. Gå till en utställning, titta på katterna, fundera ett tag, kanske träffa katterna i hemmiljö. Att välja ras är inget man bör göra efter bara utseendet, det är du som ska "dras med" katten i 15 år.

(Jag har en aktiv och pratsam ras, det är inget jag rekommenderar om man inte har mycket tid till katten och mycket tålamod med allt som går sönder...)

Ok, fick ett infall när jag såg annonsen, har väl inte tänkt köpa nån till katt inom den snaraste framtiden.... :smirk: :p
Men det kan vara intressant att kolla upp lite redan nu, så att man vet vad man ska kolla efter när den dagen kommer....

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 467
Gnägg Jag letar efter häst just nu men är dock inte stressad. Har inte en jättestor plånbok så har därför kollat på hästar som ligger runt 45...
Svar
19
· Visningar
3 107
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 049
Senast: Zephira
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och... 2 3
Svar
41
· Visningar
7 311
Senast: ajdidodii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka