Söker lyckliga slut på senskada bak

P

prallan

Söker solskenshistorier på hästar med skador på djupa böjsenan bak.

Tant ådrog sig skada på djupa och ytliga böjsenan i höger bak som fyraåring. Arbetsteorin är att hon kliade svansen mot gallret över fönstret, gallret lossnade och svängde ner, hästen panikar och sparkar och träffar då kanten som skär in i bakbenet.

Låååång rehabilitering. Veterinären kunde först inte ens säga om hon skulle kunna funka till avel. Anledningen till att hon inte avlivades där och då var dels personlig (av ägaren, hon hade ett stort sentimentalt värde) och dels för att ägarens kompis också stod med en svårt skadad häst. De två fick var sin boxhage (som flyttades 3ggr/dag) i stora sommarhagen och gick så i 5 månader.

Det läkte, långsamt, men det läkte. Pga av de tidigare nämda personlinga anledningar tog det 2 år från det skadan uppstod tills rehabiliteringen ändrades från promenader och lösdrift till ridning igen. Då reds hon ut i skogen i 10 år. Sen blev jag inblandad, som av en slump.

När jag började rida henne var senorna i det dåliga benet märkbart kortare än i det bra, de var också tjocka och 'svampiga' när man kände på benet, i stället för fasta. Hon hade också en rörelsestörning som innebar att hon rörde båda bakbenen lika långt men det bra benet kom ca 20 cm längre in under henne, och det dåliga stannade i marken ca 20 cm längre bakom henne (lättast att se i skritt). Hon sköt också gärna över ryttaren till vänster i sadeln, till den grad att stoppningen blivit skev i sadeln.

När jag började rida så red jag mest ut, men på bana i bland, arbetade mycket med sidförande i skritt och övergångar. Sakta men säkert blev senorna i det dåliga benet längre, smalare och fastare. Efter ca 2 år kunde man märka skillnaden, efter 4 kunde man urskilja knölar där hon blivit skadad, de hade aldrig synts tidigare. Rörelsestörningen var kvar livet ur, men blev betydligt mindre, speciellt när man påminde henne om att använda båda bak lika mycket. Hon ville ju helst avlasta de det 'dåliga benet' men vet inte om det var vana vid det laget.

Hon levde tills hon var nästan 26 år gammal. Hon pensionerades från ridning ca ett år innan, pga helt andra orsaker. Vi gick VÄLDIGT lånsamt frammåt och backade ofta av, varierade träningen enormt, planerade vilor, och konstant fokus på liksidighet och smidighet. Hon löshoppade 160cm som 20 åring, och hoppade 125cm med ryttare vid samma ålder. Drog ner till under 1m vid 22 års ålder. Satte piafferna vid 21, galoppiruetter vid 19. En mer erfaren ryttare kanske hade kunnat lära henne dessa saker tidigare, men rörelserna var aldrig målet för oss, utan en progression av det först lösgörande och senare samlande arbetet vi jobbade med.

Över lag var det en fantastisk resa. Alltid på hennes villkor, men alltid också för hennes skull.

Kämpa på, tappa inte modet!

Min skadade förstärkningsbandet till djupa böjsenan fram i somras. Det suger och jag var enormt olycklig över de 6 första månaderna i begränsad hage men nu när han börjar komma igång mer märker jag frukten av att ha tvingats stärka upp honom gradvis. Han är som en helt annan häst i kroppen.
Jag kommer aldrig att vara tacksam för skadan men jag är positivt överraskad över de bra saker som faktiskt kommit av detta.

Min förra häst hade haft en skada på djupa böjsenan fram innan jag köpte honom. Tävlade hoppning flera år efter det utan problem. Håller tummarna!

Min ena hade efter ett härj en sommarnatt på betet lyckats med konststycket att få en senskada på djupa böjsenan OCH gaffelbandet på ena bak:meh:

Blev totalt kanske 4-5 besök till veterinär, och shockwave-behandling. Och en konvalescenttid på strax över ett år tippar jag på.

Boxvila till en början där det skulle vara korta promenader för hand 2-3 gånger om dagen vilket var lite förenat med livsfara, den gick för det mesta på bakbenen och jag tappade hästen en gång och den drog hem i 190knyck, sen fick vi ge lugnande vid promenaderna... Då kände jag att det var ohållbart, så jag släppte ut hästen till sina kompisar i hagen istället och det vart genast en lugnare häst.

Trots detta så visade UL bättre och bättre resultat för varje klinikbesök och sedan dess så har hästen varit hel efter en långsam igångsättning och rids numera som vanligt. Är lite mer gallig i det bakbenet givetvis, och jag är extra uppmärksam på ökad gallighet, värme, hältor osv. och planerar ridningen och underlaget mer numera.

Min ena hade efter ett härj en sommarnatt på betet lyckats med konststycket att få en senskada på djupa böjsenan OCH gaffelbandet på ena bak:meh:

Blev totalt kanske 4-5 besök till veterinär, och shockwave-behandling. Och en konvalescenttid på strax över ett år tippar jag på.

Boxvila till en början där det skulle vara korta promenader för hand 2-3 gånger om dagen vilket var lite förenat med livsfara, den gick för det mesta på bakbenen och jag tappade hästen en gång och den drog hem i 190knyck, sen fick vi ge lugnande vid promenaderna... Då kände jag att det var ohållbart, så jag släppte ut hästen till sina kompisar i hagen istället och det vart genast en lugnare häst.

Trots detta så visade UL bättre och bättre resultat för varje klinikbesök och sedan dess så har hästen varit hel efter en långsam igångsättning och rids numera som vanligt. Är lite mer gallig i det bakbenet givetvis, och jag är extra uppmärksam på ökad gallighet, värme, hältor osv. och planerar ridningen och underlaget mer numera.
Tack! :heart Är den tillbaka på samma nivå som innan?

Tack! :heart Är den tillbaka på samma nivå som innan?
Den var fyra år och bara inriden i alla gångarter och hade provat att hoppa lite småhinder bara och hade fått gå på sommarlov för att smälta allting när det hände, så den har ju aldrig varit utbildad sas. Men vi jobbar på det nu:p

Min fick en sårskada över sträcksenan som 4 åring. Lång vila på box och i sjukhage.
Idag finns där ett ärr över senan samt lyfter man hoven är den hoven lite "lösare" än den andra.
Hon behöver skos med kort tå och har haft lite hältor i knät på det bakbenet (vet ej om det beror på senan eller inte) Men hon går trotts allt MsvB dressyr :)

Rejäl senskada på djupa böjsenan bak efter att rullat fast i boxen och sparkat sig loss. Skadan satt lågt. Prognos avvaktande.

Läkte fint. Dock var hästen redan innan skogsmulle så svårt säga vad han hållit för men kom tillbaka till ridbar i alla gångarter på uteritt utan problem och knappt någon ärrbildning synlig på ultraljud.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: CarroT
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
35 010
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama